Avatar billede john_chr Nybegynder
13. februar 2006 - 01:47 Der er 4 kommentarer

Ekstern harddisk til Mac og PC

Hej eksperter!

Jeg har en 200 Gb ekstern hardisk som jeg vil formatere så der kan skrives og hentes både fra Mac Os X og windows XP.

Hvilket filformat skal jeg formatere den i? Fra hvilket styresystem? Hvis i Os X - så hvordan?

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. februar 2006 - 01:59 #1
Det mest optimale ville være NTFS, da der i forvejen er understøttelse til dette i begge, men mig bekendt kan OSX ikke skrive til dette format.

Hvis du ikke har noget imod at installere drivere på begge maskiner, vil jeg nok vælge ext2. Det kræver ekstra drivere for at de to operativsystemer kan læse og skrive dem, men det er efter min mening det bedste filsystem til formålet.
Til formatering bliver du nok nødt til at bruge en Linux-maskine, da jeg ikke kender til nogle ext2 formateringsværktøjer til Windows eller OSX.

Ellers bør du gå efter FAT32, der i forvejen understøttes af begge, omend du bør være opmærksom på at det ikke er velegnet til så store harddiske, og du muligvis får problemer med at oprette partitioner større end 32GB.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. februar 2006 - 05:52 #2
Gøres fra Mac'en.
-åbn mappen "Programmer" > Hjælpeprogrammer
> åbn programmet "Diskværktøj"og vælg fanebladet "SLET"

Prøv først med MS-DOS-arkivsystem.
-den burde fungere.

God fornøjelse !
Avatar billede tre Nybegynder
16. februar 2006 - 13:37 #3
Du bør helt sikkert formatere disken som NTFS fra en windows maskine!

Din mac kan sagtens læse og skrive til en NTFS Disk. Du skal dog passe på ikke at ændre på diskens rettigheder under windows. Dette kan give problemer på mac'en, da den ikke har en "windows brugerkonto" til at blive godkendt med.
Avatar billede bovling Nybegynder
06. oktober 2006 - 17:18 #4
Det er helt sikkert et faktum, at en Mac IKKE kan skrive på en NTFS-disk. Så du skal formaterer din hd til enten FAT eller FAT32. Ellers kan din Mac ikke få skrive/læse adgang til hd'en.

Det med at partitioner ikke ka være større end 32gb passer ikke helt (sorre :o)) men de kan være helt op til 91gb (tror jeg det er, i hvert fald der omkring)

- OG du skal formaterer hd'en fra din Mac