Avatar billede r.hegaard Nybegynder
19. januar 2006 - 20:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tidsdefinerede hændelser og tråde

Der er forskellige ting, som jeg i forbindelse
med min hjemmeside gerne vil have sker på
bestemte tidspunkter. F.eks. udsendelse af
e-mail, til dem som har tilmeldt sig til
et nyhedsbrev.
Kan man på nogen måde definere i PHP, at nogle ting, skal ske på bestemte tidspunkter ??
Når der bliver hentet en side, kan man så starte en ny tråd at køre noget kode i, så dem som henter siden ikke skal vente på, at der bliver udført noget, som ikke har noget med forespørgslen at gøre ??
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. januar 2006 - 20:59 #1
Det med tidsstyring bør du lave i det som hedder CRONJOBS!
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
19. januar 2006 - 21:16 #2
OK. Og hvordan fungerer det ?? Er det noget, som kan bruges på alle servere ??
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. januar 2006 - 21:23 #3
Det kan bruges på linux/unix!
På en windows server hedder det opgavestyring eller schedulering!
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
19. januar 2006 - 21:29 #4
Jeg bruger B-One som webhotel. Ved du, om der er mulighed for nogen af delene på deres servere ??
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 01:00 #5
Webhoteller tilbyder normalt ikke adgang til cronjobs, og B-one er ingen undtagelse. Der findes dog en anderledes løsning.
Du kan tilmelde dig på http://cronjob.de/ og så sørger de for at dit script bliver kaldt. Dvs. at du laver et PHP script som f.eks. sender nyhedsbrev ud, og det beder du så cronjob.de om at køre på det rigtige tidspunkt.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
20. januar 2006 - 16:28 #6
rednex> Tak, det lyder smart. Lægger du et svar?
Så vidt jeg husker, så er der et timeout på mine php-sider på 30 sekunder. Hvad gør jeg så, hvis det tager længere tid end 30 sekunder om at udsende nyhedsbrevene eller lignende ??
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 16:55 #7
Så må du lave scriptet så det holder øje med hvor lang tid det har kørt. Når du så er ved at nå timelimt, så sender du en header('Location: ditscript.php?offset=x') til klienten. Hvis det virker efter planen, så skulle den gerne redirecte (og altså starte dit script forfra). offset bruges så til at fortælle scriptet hvor langt du er nået.