Avatar billede abeljensen Nybegynder
10. januar 2006 - 17:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vandkøling

Hej
Jeg er igang med at finde dele til en computer som jeg skal have samlet i starten af februar. Jeg har fundet hardwaren til denne, men har i tankerne at lave noget vandkøling ud af det.
Problemet er så at jeg aldrig har prøvet at lave noget med vandkøling, og jeg ville så lige høre de forskellige eksperter herinde om nogle gode råd mht. hvilke dele man skal bruge, og hvilke dele de ville foreslå man køber.

Her er min konfiguration

Bundkort:    Asus A8N32-SLI
CPU:        AMD Athlon 64 X2 4800+
RAM:        2 x Mushkin High Performance 2x1gb ddr 400 PC3200
GFX:        MSI Geforce 7800 GTX / 512mb
Lyd:        Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS
HD:        4 x WD 74 gb Raptor i raid 10
Kabinet:    Sunbeam Acrylic Case UV Blue
PSU:        Seasonic 600W ATX12V
DVD:        Plextor
DVD-Brænder:    Plextor PX-755A/T3
Floppy:        Teac 1,44mb diskettedrev

Håber der kommer nogle gode bud på hvilken vandkøling jeg skal købe, og hvor man køber det henne. (Og hvis der er nogen der mener min hardware konfiguration ikke er for god)
Avatar billede allanfo Praktikant
10. januar 2006 - 17:13 #1
Studiedata.dk har stort set alt hvad der drejer sig om køling og støjdæmpning.
Avatar billede abeljensen Nybegynder
10. januar 2006 - 17:17 #2
Som sagt har jeg ikke prøvet at lave noget med vandkøling før, og aner ikke hvilke dele jeg skal bruge eller kan sammensætte...Vil gerne have køling på både cpu, gpu, ram, chipset og harddiske. Det er vel de 4 store ting man kan køre på et vandkølings system?

Udover det, hvad er så godt af ting og sager? Har hørt en masse om Asetek førhen, og en af mine venner nævnte et Eheim mod. Det aner jeg intet om, bortset fra at jeg mener jeg har hørt navnet i forbindelse med akvarier?
Avatar billede allanfo Praktikant
10. januar 2006 - 17:26 #3
Jeg bruger selv kun luftkøling - vandkøling har jeg ikke lige haft mod på endnu. Men hvad der er vigtigt, er at vælge nogle kvalitetskomponenter, så man ikke risikerer at der løber noget ud et forkert sted.

Men du skal jo bruge en enhed, der kan sættes på CPUen, og en pumpe, et reservoir og en radiator. Når du har fået det til at virke, kan du så bygge flere ting på. Det er i hvert fald den måde, jeg ville gøre det på.

Hvad jeg ville mene er vigtigt, er at kabinettet er rigeligt stort, så du kan bruge 5.25 pladser til reservoir og pumpe. Så lidt som muligt uden for kabinettet. Hvis du vil have kølet dine harddiske via vand, så bliver du nok nødt til at montere dem i 5.25-pladserne.
Avatar billede allanfo Praktikant
10. januar 2006 - 17:30 #4
Med 4 harddiske og 2 optiske drev har du allerede brugt 6 5.25 pladser. Og så skal du have dit reservoir i toppen. Når de dele er på plads, så er resten af problemet at vælge de rigtige dele til at sætte på CPU, Ram og GPU.
Avatar billede allanfo Praktikant
10. januar 2006 - 17:44 #5
http://www.studiedata.dk/articles.php?osCsid=80516aa44bc23336e0b6f8762efbb5d6
Her er en række historier fra en, som har monteret vandkøling selv.
Avatar billede uldumsedb Nybegynder
10. januar 2006 - 17:49 #6
hej man kan få nogle udmærket vandkøling blandet Mercuria vandkøling sæt som har alt der skal bruges af pumpe til cpu, chipset, grafikkort og til hardsik  med hensyn til ram er der ikke rigtigt noget i nu prisen for hele sætte er ca 1125kr og det er nemt at arbjde med man kan også få et kabinet hvor der er bygget vandkøling ind i kabinette i men der  er der kun til cpu og det koster ca 2649 kr + for hovede  til grafikkort og  chipset og harddisk og det er fra Thermaltake og kabinette heder  TAI-CHI
det man skal sørge for er at købe noget fra samme fabrikant da man så er sikker på at det passer sammen det man så opnår med et godt vandkøling er at man minsker støjen og varmen rigtigt meget
med hensyn til din hardware konfiguration se den godt ud da du får en god stor computer
mhv
torben
Avatar billede abeljensen Nybegynder
11. januar 2006 - 13:15 #7
Har fundet et genialt link til opsætningen af systemet:
http://www.h2okoeling.dk/?site=list&t=6
Det er en vejledning, hvor man kan tjekke hvad man skal købe og det hele. Smid et svar, så deler vi pointene.

Hvis der er nogen der kan komme med forslag til hvilke mærker (Asetek osv) som man kan bruge, vil jeg gerne give point for den hjælp også :)
Avatar billede allanfo Praktikant
12. januar 2006 - 02:48 #8
Du bør nok ikke acceptere dit eget svar, for så giver du dig selv pointene. Det er kun hvis der ikke var nogen der kunne hjælpe dig, du skal gøre sådan.
Avatar billede klavil Seniormester
12. januar 2006 - 17:08 #9
Køb et samlet system fra Asetek så ved du at det hele passer sammen.
Avatar billede abeljensen Nybegynder
12. januar 2006 - 18:17 #10
Altså som jeg har fået forklaret, så hvis man accepterer flere svar (oxo sit eget) så deler man pointene. Og mener da det ville være mest fair, overfor alle at dele dem lidt ud, da jeg ikke direkte har fået løst mit spørgsmål, men er kommet tættere på løsningen via dine kommentarer + det link jeg selv fandt.
Avatar billede abeljensen Nybegynder
18. januar 2006 - 12:32 #11
Sys du skulle smide et svar allanfo? Ville jo gerne give point for din hjælp?
Avatar billede allanfo Praktikant
18. januar 2006 - 12:41 #12
Det kan jeg ikke, idet du allerede har accepteret dit eget svar.
Avatar billede abeljensen Nybegynder
18. januar 2006 - 17:38 #13
Har oprettet et nyt spg og smidt 100 point i det. bare smid et svar derinde:

http://www.eksperten.dk/spm/680688