Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. januar 2006 - 08:47 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Speciel opsætning af tegning også hos kunde

Vi har nogle specielle opsætninger i vores AutoCad, bl.a. omkring stregtykkelser (.ctb), skrifttyper både AutoCads egne (shx) og systemfonts (ttf).

Kan disse på en eller anden måde vedhæftes/embeddes direkte i tegningen, når den sendes ud?
Avatar billede kirstineka Nybegynder
10. januar 2006 - 08:55 #1
Umiddelbart tror jeg det ikke. Løsningen kan være at vedhæfte ctb-filer og font-filer separat - hvilken version anvender du?.
Du kan også lave en plot-fil, men der er ikke ret mange som kan skrive disse ud. Alternativt er at lave en pdf-fil, men de bliver sjældent målfaste ved udskrift.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. januar 2006 - 09:04 #2
Versionen er lidt forskelle, jeg mener den ældste er en ADT3/Point5 og så har vi en enkelte AutoCad 2005, og så ellers næsten alt der i mellem.

Pt. gør vi det at når vi sender tegningen ud, så vedhæfter vi en mail i mailen, som indeholder de aktuelle filer, 5 ialt og beskriver hvordan og hvor de skal ligge for at det ser ordentlig ud i AutoCad.

Men kan det lade sig gøre, hvis vi gjorde det på en anden måde. Nu kender jeg ikke selv noget til AutoCad, men en af tegnerne sagde, at man måske kunne includere stregtykkelserne, hvis vi lod AutoCad håndtere det og ikke i en seperat fil. Jeg mener hvis vi helt ændrede arbejdsgang, om det så kunne lade sig gøre, for så er det da noget, vi vil have med i fremtidige overvejelser.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
10. januar 2006 - 09:57 #3
Jeg skal være dig svar skyldig i om kan includere stregtykkelser så de altid vil blive printet ud i den ønskede streg, hvis det er på en "fremmed" printer.
I de sidste versioner af AutoCad kan du anvende"eTransmit" (ligger i menuen filer). Når den anvendes vedhæfter AutoCad selv alle nødvendige filer (også ctb-fil) i zipfil. Herefter kan modtageren "bare" pakke den ud i en selvstændig mappe og så fungerer tegningen perfekt igen.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. januar 2006 - 11:29 #4
Der er lidt forskel i versioner. ADT3 er klart bedre til at "eTransmite" end AutoCAD2005. I 05'er får vi ikke fonts med, hvilket vi gør i ADT3.

En ting jeg ikke er på højde med, er at du skriver, det hele kan ligge i en mappe, og virke perfekt. Det tror jeg ikke, nårmalt skal fonts ligges i de tilhørende mapper, og det skriver ADT/2005 også selv, i den autogenererede rapport/vejledning. Men kan det ligge i en mappe, og virke perfekt, så har vi nok løsningen her.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
10. januar 2006 - 11:52 #5
Jeg har også en version ADT05 - giv mig lige lidt tid - så skal jeg prøve der.....
Avatar billede kirstineka Nybegynder
10. januar 2006 - 12:00 #6
Du har ret i at den ikke medtager fonte når der bruges "eTransmit" - det har jeg ikke nogen løsning på, andet at I må vælge en skrifttype som er "almindelig". Det skal jo være en skrifttype som alle printere kan udskrive I skal vælge som tekst i tegninger. Jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig yderligere.....
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. januar 2006 - 12:50 #7
Jaa, men nu er skrifttypen i arbejdet i navnet, så det er lidt specielt, så vi kan ikke bruge en standard font der.

Men jeg lader lige spørgsmålet stå åben noget endnu, det kan være der er andre som kan hjælpe.
Avatar billede kalb Nybegynder
16. januar 2006 - 22:14 #8
Måske er en selvudpakkende tegningsfil løsningen men det kræver at modtageren har autocad.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
16. januar 2006 - 23:02 #9
Hvordan laver man en selvudpakkene tegningsfil?

Modtagerne har AutoCad, for det er når der er andre som skal tegne videre på tegningen.
Avatar billede kalb Nybegynder
17. januar 2006 - 09:07 #10
Self Extracting = e-transmit
du finder den ved at klikke på file
I ADT2006 virker det. Du kan også selv add files til transmitten.
Den laver også en tekstfile som indeholder alle oplysningerne om transmitten.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 10:36 #11
Okay, så er det jo det som kristineka skrive i kommentar 10/01-2006 12:00:51.

Problemet er, at diverse skriftyper efterfølgende skal lægge enten i systemfont mappe eller AutoCads font mappe. Godt nok står der i tekstfilen hvor den skal ligge.

Men for det første, kan vi ikke være sikker på et modtageren kan finde ud af det.

For det andet, hvis de modtage bare 1 hver dag, hvor de skal gøre dette, gad vide om de så ikke vil blive lidt trætte af altid, at skulle gøre dette, for at få det til at virke ordentligt? (retorisk)

Derfor havde jeg håbet på man kunne indlejre bl.a. skrifttyperne i selve filen, så modtageren bare skulle åbne den, finito.

Omvendt, så er det helt klart det bedst bud på en løsning.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 10:47 #12
Jeg kan godt forstå at det giver dig problemer at I bruger en speciel skrifttype. Hvis det ikke er meningen at modtagerne af filen skal foretage ændringer i netop skriften, men at det er en slags logo fra Jer, så kan du vel bare "sætte det ind" i selve tegningsfilen, men jer er jo ikke helt klar over hvade det er du vil.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 11:08 #13
Den ene skrifttype er sådan set bare som et logo. Men når du skriver "sætte det ind", mener du så bare som et billede? Nu er jeg ikke så kendt i AutoCad, men der en af brugerne som siger, at det godt kan have nogle problemer med at håndtere billeder ordenligt.

Den anden skrifttype, er til al andet tekst, og det ser ikke godt ud, at AutoCad erstatter denne med simplex, som den ellers gerne vil.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 11:19 #14
Ja der er problemer med at håndtere billeder i AutoCad - lad mig lige tænke lidt over det, måske man kan noget med blokke..... men hvorfor vælger I egentlig en utraditionel skrifttype til øvrig skrift?.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 11:42 #15
Der må jeg være dig svar skyldig. Det er noget der er valgt i tidernes morgen, og du sådan har det altid være og sådan skal det forblive. Skrifttypen er faktisk en udgave af Arial, men den må være lidt speciel siden AutoCad ikke kan finde ud af at bruge den.

Med hensyn til logo, så ligger det i, hvad kalder man det, sidehovedet? Så brugerne i teorien skal kunne hente den fra serveren.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 13:00 #16
Jeg forstår det ikke helt. Du skriver at brugerne skal hente tegningshovedet fra serveren - er det på sammen netværk I arbejder? eller er der brugere ude af "huset"?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 14:13 #17
Både og.

Vi har flere brugere in house. De kan bl.a. tilgå sidehovedet fra serveren. I dette sidehoved, er vores firmanavn skrevet med en speciel skrifttype. Derudover er standardteksten skrevet med en speciel Arial.

Nu sender vi tegningen pr. mail til en samarbejdspartner. Disse har ikke adgang til vores netværk. Fordi de ikke har vores skrifttyper installeret så ser tegningen ikke særligt godt ud.

Her har I så forslået e-Transmite og det fungere som sådan godt nok. Kunne bare godt tænke mig at modtagere intet skal gøre for at tegningen, ser ud præcist som vi gerne vil have den til. Men e-Transmite skal de ligge skrifttyper ind i henholdsvis Windows font-mapper og Autocad Font-mapper.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 14:29 #18
Nu kan jeg godt se problemet, men hvis brugerne én gang har gemt skrifttyperne på deres pc'er, så skal de vel heller ikke vedhæftes hver gang, så finder printeren dem selv (tror jeg da nok) jeg sidder i hvertfald ikke og "roder efter dem" hver gang
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 14:32 #19
Ja, men vi vil helst belejlige de ekstern tegnere så lidt som muligt. Hvis jeg fik bare en tegning hver dag, som der skulle gøres dette ved, så ville jeg godt hurtigt springe i luften.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 14:39 #20
Alternativt var det måske en idé at give brugerne en "maste-tegning" med penopsætning og skrifttyper, logo m.m. og så bare sende "tegningsindholdet" som en blok. Jeg ved jo ikke hvad det er I laver, men jeg ville da eksplodere hvis jeg hele tiden modtager nye tegninger.....
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. januar 2006 - 15:25 #21
Måske en mulighed. Så kunne de få en "tom" tegning, de skal bruge hver gang de får noget fra os, tilgengæld er den sat op som den skal være.

Men hvordan kan man sende kun en blok?

Vi laver bygninger. Er opsætningen en gang lavet for os, så er det jo i orden, men hvem siger de ikke får tegninger fra andre firmaer, på samme måde.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
17. januar 2006 - 15:48 #22
Det kan da godt være at brugerne får tegninger fra andre firmaer, men så må de jo selv skille tingene lidt ad. Vi har da flere samarbejdspartnere, så jeg har mange forskellige ctb-filer m.m., men sådan er livet jo...... Men en tegning jeg får tilsendt er jo oprindeligt gemt med opsætning svarende til netop afsender-firmaet standard, d.v.s. min autocad automatisk vælger den korrekte ctb-fil som jeg (måske for lang tid siden) har modtaget fra dem.
En blok er bare en "klump" fra en dwg-tegning - den laver man med kommandoen "Wblock" og følger anvisningen.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
25. januar 2006 - 10:54 #23
Nå, okay, vi kommer det nok ikke nærmere den helt perfekte løsning end eTransmite, så hvis kirstineka, du gider at lægge et svar.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
25. januar 2006 - 13:38 #24
Jeg kan i hvert fald ikke komme det nærmere
Avatar billede kirstineka Nybegynder
30. januar 2006 - 11:04 #25
Hej Isskaarup.
Jeg fandt ved en tilfældighed dette link - måske det kan hjælpe dig.... http://www.cadopolis.com/autocad_addons/CAD-FX_X-Filer.shtml
Det er kun en demo-version, men det er vel værd at prøve.....
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
30. januar 2006 - 13:35 #26
fint, kigger lige på det
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
31. januar 2006 - 11:27 #27
Øv, det tror jeg desværre ikke vi kan bruge. Umiddelbart gør det bare det samme som eTransport, altså samler filerne i én fælles mappe. Men tegningen leder jo stadigvæk efter bl.a. skrifttyper i fonts-bibliotekerne, og ikke i den fælles mappe.