Avatar billede uglefar Nybegynder
01. januar 2006 - 13:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

tid > 23:59

I forbindelse med registrering af flekstid har jeg hidtil brugt TID-funktionen "TID(t;m;s).
Denne har hentet sine oplysninger i cellerne "O8" (Timer) & "P8" (Minutter).
Det fungerer fint, så længe værdien for "timer" ikke overstiger 23.
Når det sker returnerer TID-funktionen tallet 1.
Findes der en anden funktion, som kan håndtere timetal større end 23 ?
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2006 - 13:24 #1
Det kommer nok lidt an på, hvad du ønsker at opnå. Tidsberegninger i almindelighed kan klases med almindelige beregninger på almindelige tidsangivelser.
Avatar billede uglefar Nybegynder
01. januar 2006 - 13:40 #2
Naturligvis.
Hidtil har brugere af fleksskemaet blot skulle indtaste det akummulerede over- hhv. underskud fra det foregående år i dertil indrettede celler (Timer hhv. minutter), hvorefter en "saldocelle" via TID-funktionen har kunnet hente de relevante oplsyninger.
Dette er lavet med henblik på, at alle skulle kunne finde ud af at taste i skemaet uden at tænke på syntaks etc.
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2006 - 13:46 #3
OK. Problemet med TID er, at den konverterer tal til klokkeslæt, og der findes som bekendt ikke klokkeslæt større end 23:59, så det er nok nødvendigt med en anden løsning.

Hvis du fx har 27 i time cellen og 34 i minutcellen kan:

=VÆRDI(O8&":"&P8)

bruges til at konvertere til en tidsangivelse, som der kan regnes videre på.
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2006 - 13:47 #4
PS! Husk at formatere cellen som brugerdefineret [tt]:mm
Avatar billede uglefar Nybegynder
01. januar 2006 - 14:13 #5
Manner, hvor det virker "jkrons".
Tillægsspørgsmålene lyder:
1. Hvordan undgår jeg "havelågerne" cellen med Værdi-formlen og i "saldocellen" ?
Problemet opstår når kildecellerne er tomme.
2. Hvordan tildeler jeg dig dine points ?
Avatar billede kabbak Professor
01. januar 2006 - 16:00 #6
1. =HVIS(O8+P8> 0;VÆRDI(O8&":"&P8);"")
Avatar billede jkrons Professor
01. januar 2006 - 22:24 #7
kabbak har allerede svaret på spm 1. Spm 2 er ret let. Du kan give mig point, når jeg svarer ._)
Avatar billede uglefar Nybegynder
01. januar 2006 - 23:47 #8
Burde måske have delt pointsummen, men "jkrons" var første med svaret på hovedspørgsmålet.
Så "kabbak" m¨nøjes med et "Tak for hjælpen".