Avatar billede pgroen Nybegynder
01. januar 2006 - 11:37 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

'Simpelt' program til transformation af rasterfiler på 3D-flader

Er der nogen der kan komme med forslag til shareware/freeware programmer til følgende:

Vi har en mængde ældre, skannede, fotografier af diverse bygningsfacader og lign. Og nu kunne jeg godt tænke mig at eksperimentere lidt med at transformere disse rasterbilleder ind på simple 3D-modeller af bygningerne, reelt set bare 'kasser' baseret på grundflade og bygningshøjde, således at man kan få en slags primitiv 'walk-through'-model.

Det forekommer mig at AutoCad, MicroStation og tilsvarende produkter skyder langt over målet...
Avatar billede soreno Praktikant
01. januar 2006 - 13:02 #1
Måske en level editor til dit favorit 3d shooter spil ?

F.eks. til Half-Life
http://collective.valve-erc.com/index.php?go=hammer

Så kan du jo evt. gå rundt og skyde på din model af bygningerne ;-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. januar 2006 - 14:11 #2
For at se det i funktion, kunne du prøve google earth. Ved ikke om du kender det, men der er de større amerikanske byer lavet i 3d. http://earth.google.com/

Problemet er nok at du vil lave den walk through. Så programmet bliver nød til at være en vis avanceret for at lave denne funktion. Modelleringen kan du gøre i alle programmer.
Så Autocad kunne sagtens være en mulighed, eller et hvilket somhelst andet 3d program, hvor du også kan animere i.

Nu ved jeg ikke hvor det er du befinder dig, men der er folk som visualisere de danske byer. Cowi skulle ligge inde med en del af Aarhus har jeg hørt. Så det kunne da undersøges om der er lavet i dit område, så du fri for at opfinde den dybetellerken 2 gange.
Avatar billede pgroen Nybegynder
02. januar 2006 - 14:47 #3
Idéen med at bruge en level editor er måske ikke helt tosset!
Og jeg kender skam godt GoogleEarth, som jo er også ganske imponerende.

Men, det jeg er ude efter, er en funktionalitet i stil med PhotoModeler Pro
(se evt. http://www.3dphoto.dk/)

- men bare på et lidt 'lavere' niveau
Avatar billede pgroen Nybegynder
12. januar 2006 - 11:03 #4
Nå, jeg har fundet en ældre, usupporteret lite-version af ovennævnte PhotoModeler, der umiddelbart opfylder mine behov

Den kan fx. downloades fra http://graphicssoft.about.com/library/daily/bldd021500.htm , hvis det har nogen interesse.

soreno & michael-k, smider I lige et svar så I kan dele lidt point for inspirationen
Avatar billede soreno Praktikant
12. januar 2006 - 19:13 #5
Ok.
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. januar 2006 - 21:22 #6
svar