Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 15:36 Der er 36 kommentarer og
7 løsninger

Browser-holdbarhed og site-vurdering!

Jeg vil gerne, at I lige gider tjekke
http://www.bumbech.dk/cv/
ud.

Jeg er interesseret i at høre hvilke browsere I har brugt og hvordan resultatet ser ud (holder lagene deres placeringer, gentages baggrunden, kan texten læses, da jeg ikke har brugt \"web-safe\" farver, DL tid etc. etc.) det er altså åndsvage fejl jeg gerne vil have fjernet, samt hvilke browsere jeg skal udelukke, siden har jeg selv tjekket i IE5.0, og NS6.0, og der er endelig ikke de store problemer med dem:)!

Design er altid en smagssag, så bare for the record:

1: Sitet er lavet på 2 nætter!
2: Det er lavet simpelt, \"no fancy stuff\" ingen blinkene gif\'er eller baggrundsmusik!
3: Farverne er til at ændre på mindre end 20 minutter (da samtlige grafikker er gennemsigtige, og baggrundsbilledet ligger i .PSD format!
4: popup vinduet, under \">>more\" skal laves om både med hensyn til grafikken til venstre og texten til højre!

der gives points til alle svar (forud sat at de går på design og/eller indhold!)

Håber at I vil være seriøse!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
25. april 2001 - 15:42 #1
Jeg synes at designet er okey, måske virker dine overskrifter lidt grimme, som om de er lavet på en dårlig printer eller noget. Ellers er det faktisk meget godt, måske ville en enkel farve emere ikke skade. Jeg syne sogså at dit popopvindue ser pænt ud...
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 15:44 #2
Ie 5.0.1 og ie 5.5 ser fint ud!
Igen synes jeg vi har et problem med læsbarheden - og så er det svært at finde ud af hvor man skal trykke(links)
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 15:45 #3
..måske skulle man udnytte skærmestørrelsen lidt mere - det er synd der er så langt ud til den sidste menu
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 15:46 #4
hos mig er der enormt meget bundscroll, jeg bruger ie 5 til mac, det sammen gælder med netscape 6 og netscape 4.73

Teksten kan godt læses, men er i en meget grim font. I hvert fald neden under kasserne,  der er meget lidt kontrast i farverne, så det kan godt være svært at læse på nogle skærme...

Ellers syntes jeg såmænd det er ok , dog mangler siden lidt liv... eks en animation der står og laver et eller andet randomly :)

/anja

Avatar billede htx98i17 Professor
25. april 2001 - 15:47 #5
Pæn side, også en anden form for design... Farverne er også fine...
hvorfor har du lavet det i frames?
Avatar billede htx98i17 Professor
25. april 2001 - 15:49 #6
jeg bruger også IE5, med en opløsning på 800*600, siden scroller vandret, men det gør ikek så meget med dette design...
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 15:50 #7
screendump kan ses på --> http://www.garbage.dk/dumps/blumbech.jpg
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 15:51 #8
siden scroller vandret i min opløsning også.. den er 1280 x 1024
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 15:53 #9
Jeg har stated i spgm\'et at jeg ikke skal have blinkene gif\'er eller noget i den retning på sitet, så derfor er der ingen!

Ajh superior vandhunden --->  designet er lavet, sådan at det primært passer til lidt større opløsninger fra 800*600 - 1200-1600 (det er et bevidst valg at jeg laver siden bred fremfor høj)

---->Alle texter, der er som grafik, er håndtegnet, dvs. det er meningen at skriften skal se ud som om det skrevet ud af en dårlig printer:)
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 15:55 #10
Jeg ved godt at siden \"scroller\" vandret, det er det der er del af designet!
Avatar billede htx98i17 Professor
25. april 2001 - 15:56 #11
Det er fint at du ikke vil have blinkende gif\'er osv... det er totalt grimt nemlig...
Avatar billede Jman Praktikant
25. april 2001 - 15:56 #12
Det var jeg klar over :)
Men jeg synes nu den er en tand for bred
Avatar billede coinz Nybegynder
25. april 2001 - 15:57 #13
hmmm... bruger IE5+ og det virker helt fint, men synes nu at bortset fra farverne så ligner det prodic.dk fuldstændig....

håber du vil gøre dedt lidt pænere synes det er lidt grumset. men det virker fint.

-coinz-
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 15:57 #14
htx98i17  --> det er der squ mange der er uenige med dig (os) i!
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 16:01 #15
kasper> der er enormt mange måder at få liv på en side på.. jeg snakker ikke om blinkende giffer. du kunne eks lade en kasse i dit logo lyse op engang i mellem.. en forskellig kasse that is... :)

htx> jeg er ikke enig... hvis man ved hvad man har med at gøre, bliver det ikke grimt ;) det er kun newbies uden en smule talent der gør det grimt.. dem er der bare en del af ;)

Kasper> ok.. jammen hvis det er meningen med bundscroll virker det fint ;)
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:04 #16
coinz ---> jeg havde ikke lige set prodic.dk før, men jeg kan godt se din pointe, den \"scroller\" også vandret, men ellers synes jeg nok at der er en forskel.

hvis man vælger \"vandret\" design, bliver man nødt til at have afgrænset sine \"text-boxe\", da designet ellers ville fucke\'up, og jeg kan se at han bruger popup vinduer på samme måde, (det skal siges at det ikke er et særsyn på nettet at men vælger at lade en frame være låst - til højre - og så lader en anden - den venstre - scrolle) jeg kan se at det er uheldigt, men jeg har absolut ikke forsøgt at kopiere noget, da jeg kender noget til Prodic (whom ever he is!)
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:05 #17
-->da jeg IKKE kender noget til prodic
=
, da jeg kender noget til Prodic (whom ever he is!)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. april 2001 - 16:06 #18
Jeg ved af en eller anden mærkelig grund at det virker i IE 5.0 IE 5.5 Nescaper 4.73 og 6.01.

Umiddelbart minder det mig om www.prodic.dk. Godt nok er din noget mørkere, men alligevel. Måske du skulle tjekke prodic´s left-rigth scroll funktion ud.

Jeg har aldrig været fan af pixelgrafik og kan derfor heller ikke flade 100% for dit design.

Din tekst er alt alt for mørk. Jeg har 0 - 0 på begge øjne og må klistres til skærmen for at læse det.

9@13 for designet.
7@13 for originalitet.

/Nikolaj
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:06 #19
Ligner forresten en ret stor Photo-shop haj (tak for linket:))
Avatar billede htx98i17 Professor
25. april 2001 - 16:09 #20
ahj -> ja self..! Men det er jo også newbies der er flest af... selvom man så endelig finder en animation der er OKAY, så er det skide belastende at glo på, især hvis der er flere...
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 16:12 #21
htx> ikke hvis det er lavet rigtigt.. :) men ok .. det er nok en smags-sag... jeg keder mig på en side som kaspers fordi der absolut INTET liv er på den ..
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:16 #22
Nikolajdu ---> jeg er som sagt ikke ude på at stjæle design, jeg kan godt se at Prodic\'s venstre scroll er en fed feature, men mener selv at kunne komme på noget specielt, der \"gør siden anderledes\" ,dette er et udkast til et design, jeg har tænkt mig at gå videre med, da jeg synes at det \"holder\", Mht pixel grafik, så er det ikke så meget at jeg har bestemt mig for at det skal være det, det er mere et udtryk for at jeg gerne vil have at siden har et personligt præg, hvilket man meget let kan give det med pixel-grafik.

Grafikken (i baggrunden) til venstre skal skiftes, men den er et udtryk for det der står forneden \"Not Yet 3-D\" - den er ikke 3-d selvom den udgiver sig for det, lidt et slogan, med at alting ikke lige er som det måske ser ud!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
25. april 2001 - 16:19 #23
0-0 = briller?

kasper >>> Du kan da godt se havd jeg mener med overskrifterne ikke?
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:19 #24
Og der findes browsere derude der ikke hedder IE eller NS, dem kunne jeg også godt tænke mig at høre om! Da siden sagtens kan laves uden layers og mouseover, ville jeg bare tjekke om det holdt i de gængse browsere, som folk bruger!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
25. april 2001 - 16:22 #25
Opera. det er en anden browser...
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 16:22 #26
lynx  og opera :))
Avatar billede vandhunden Nybegynder
25. april 2001 - 16:22 #27
Men der er ikke så forbandet mange der bruger den...
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:24 #28
Vandhunden ---> jo sagtens, men da det er lavet meget bevidst, og jeg selv mener at det kan ses at det er bevidst (for at få en slags \"gammel skrivemaskine\" look frem) så synes jeg det er OK, men som sagt tidligere, så er der mange meninger om design, dette er en af mine:)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. april 2001 - 16:26 #29
Kasper -

1. Jeg havde faktisk ikke læst de andres vurderinger igennem. Det gør jeg nemlig sjældent for at undgå påvirkning.
2. Jeg mente sgu netop at du skule lure lidt på idéen, når nu du var ude i samme type side. Dog med fare for at folk vil sige \"prodic.dk\" endnu mere.
3. Ingen Kritik af din pixelgrafik. Jeg er bare ikke til det. :-)
Sidte lille ting. Nu ved jeg uden at have prøvet lige nu at i Netscape 4.73 er din baggurnd ikke \"fixed\" - Her repeater den....
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:28 #30
htx98i17  --> mht frames, så blev jeg gjort opmærksom på at der var et problem med at placere baggrunds billeder i en celle mht NS (tidliger versioner), (den gentog baggrundsbilledet igen og igen) derfor valgte jeg at inddele siden i to frames, og så lave et \"rigtigt baggrundsbillede\" det er bare et valg, lavet hurtigt, for at rette op på et lille problem, men også fordi jeg tænker på at bruge den øverste frame til en menu!
Avatar billede htx98i17 Professor
25. april 2001 - 16:30 #31
okay
Avatar billede ajh Nybegynder
25. april 2001 - 16:34 #32
man kan stoppe netscape i at gentage et baggrundsbillede ved at have en tom.gif ved hånden.. den sætter man ind i alle td\'erne i tabellen.. såfremt baggrunden ligger i tr eller udenfor tabellen
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 16:57 #33
nikolajdu  ---> mht \". Nu ved jeg uden at have prøvet lige nu at i Netscape 4.73 er din baggurnd ikke \"fixed\" - Her repeater den.... \"

jeg mener selv at have \"forsøgt\" at undgå at baggrunden skulle repeate, ikke med en eller anden smart funktion, men simpelthen at ved lave grafikken længere (1700 px)(og højere) end indholdet nogen sinde vil komme ud (samt for at forhindre at folk med meget store skærme, får en dårlig oplevelse), hvis den stadig repeater i NS 4.x,( gider du ikke lige tjekke), så skriv venligst en lille reminder!
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 17:02 #34
Og vedlæg gerne et screenshot, så skal jeg se hvad jeg kan gøre!

Jeg har forresten et lille project med pixel-grafik, jeg gerne ville have udført på nettet, men det kræver en MEGET indgående viden om indexering af lag (altså kompliceret DHTML, javascript) og da jeg ikke selv endnu har gidet/haft tid til at sætte mig grundigt ind i javascript, så ville jeg egentlig gerne høre om der er nogen der måske var med på en \"hjælper\" bare for fun!

hvis der er nogen der er friske kan jeg mailes på kasper@bumbech.dk , så skal jeg fluks sende noget materiale! (who knows you might actually learn something new:))
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. april 2001 - 17:02 #35
Kasper har lige tjekket det og den virker fint. Grunden til min lidt hovmodige kommentar var at jeg var med til at hjælpe med det javaScript. Der så jeg på siden 1000 gange - altså med fejl. Jeg kommenterede det også i det andet spørgsmål og du har åbenbart fået den rettet....

/Nikolaj
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 17:08 #36
Jeg ved det godt, og jeg er bittert bevidst om et jeg ikke er særlig skarp MHT javascript syntax!
Men jeg mener selv at have et rimeligt godt blik for hvad der holder og ikke holder, samt for hvad man kan lave af \"fede\" ting - også andeledes design, jeg er faktisk lidt bitter på prodic , da han så åbentbart lavede noget ala mit design, bare lidt før:(!

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. april 2001 - 17:09 #37
Skal jeg lige sende ham et par borgerlige ord over ICQ´en for den frækihed at komme dig i forkøbet...???
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 17:10 #38
Det ville da være på sin plads, ville jeg nok mene:)

Avatar billede prodic Mester
25. april 2001 - 17:55 #39
Kasper->Din lede kopist :-)

Nej seriøst. Stilen holder da(skal jeg jo sige), dog mener jeg at selve midterfeltet er for bredt i henhold til kasserne. En måde, som jeg ville gøre det på, var ved at lade din begyndelsestekst \"Not Yet 3-D\" være så den går under kanten. Og dermed afkorte højden den miderste kasse.

Ellers er der ikke så meget, at sige. Den ligner jo et iforvejen fremragende site på nettet.
Men glæder mig til at se den med noget mere indhold.
Teksten er dog ikke for folk med 6-6 syn, og den er meget sammenklumpet. Lidt adspredelse ville være rart, evt. med nogle læsevenlig ophold.

Og så endnu en lærer. Velkommen i klubben :-)
Avatar billede Techwork Praktikant
25. april 2001 - 18:07 #40
Jeg har testet på følgende:
-----------------------------
IE 5.5 SP1 (Engelsk version)
Stofanet Kabel
Windows 2000
Opløsning 1024 x 768 32bit farver.
------------------------------------
Mit første indtryk, var at det var lidt forvirende at man skal scroll til venstre og ikke ned.
Desuden havde jeg lidt problemer med at finde dine links. Måske skulle du overveje at fremhæve dem lidt (f.eks med en anden farve). Og så synes jeg også at teksten er lidt svær og se (for lille), måske det vil hjælpe med en anden skrifttype.

Men bortset fra det, synes jeg at der er et spændende design, den skiller sig lidt ud fra mængden (positivt).
Avatar billede Techwork Praktikant
25. april 2001 - 18:08 #41
Jeg fandt i øvrigt ingen problemer i forhold til IE 5.5 SP1
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 21:55 #42
Prodic ---> Jeg har selv leget lidt med bredden af siden, men er kommet frem til at det er lækkert med lidt mere plads. Jeg regner med at grafikken ude til venstre skal erstattes med en lille lækker menu og noget lidt anderledes grafik (den er lidt for 2-farvet, men ikke meget:) så vær ikke bange for designet nærmer sig Prodic.dk mere:)

Jeg kan faktisk også godt lide dit design, det siger jo sig selv!

/Kasper

Lukker spørgsmålet!

Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 22:04 #43
x-tra ---> jeg har valgt at køre 9px verdana, simpelthen fordi det er en skrifttype der er \"generel\" nok til at den stort set findes på alle pc\'ere og mac\'s grunden til at jeg bruger en så lille skriftstørrelse og lade den være \"låst\" på 9px (ikke bruger points) er fordi at jeg kan holde fuldstændigt styr på designet på den måde, et af problemerne med denne type design, er at man (hvis man bruger en anden skriftstørrelses instilling i browseren) helt og aldeles kan smadre alt hvad der ligger af design-ide bag sitet!