Avatar billede qaaq Nybegynder
22. december 2005 - 22:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Problemer med TFT skærm

Hej Alle

Jeg besluttede for en lille uge siden at det endelig var tid for mig at opgradere min skærm fra en gammel 17" CRT skærm til en ny 17" TFT skærm.

Derfor købte jeg denne skærm hos pixmania: http://www.pixmania.com/dk/dk/135356/art/benq/tft-skarm-17-t705-13-ms.html

Da jeg modtog skærmen og satte den til computeren fik jeg en negativ oplevelse. Alt teksten på skærmen var "sløret". Jeg undersøgte det på nettet og fandt ud af at det skyldtes at jeg havde sat opløsningen til 1024x768. Skærmens anbefalede opløsning er 1280x1024 hvilket jeg nu har sat den til. (inden købet anede jeg ikke at man ikke kunne bruge andre opløsninger end den anbefalede) Skriften er nu fin igen, MEN jeg synes at det er meget irriterende at se på skærmen.

Grunden til at jeg synes det er, at alt jo af gode grunde er meget mindre end jeg er vant til med min gamle opløsning på 1024x768.

Jeg har prøvet at kompensere for det ved at vælge store skrifttyper (125%) i min windows 2000. Men jeg synes heller ikke det er behageligt at se på.

Samtidig er skærmen meget lys i billedet, men hvis jeg skruer ned for lysstyrken så synes jeg det bliver for mørkt.

Er det bare mig der er besværlig? eller er der andre der har oplevet det samme?

Er der nogen der har nogle tips til hvad jeg kan gøre for at få et mere behageligt billede, og hvordan vil i anbefale at forholdet mellem lysstyrke og kontrast skal være for at give et behageligt billede?

Jeg glæder mig meget til at høre fra nogen!
Avatar billede donby Nybegynder
23. december 2005 - 07:27 #1
tft skærme ser altid bedst ud ved en bestemt opløsning, sådan er de nu engang indrettet.. mht kontrast og lysforhold, så er det jo meget individuelt hvad folk kan lide.. bruger selv auto justeringen på min... når man får fladskærm skal man da lige vende sig til det nye billede, den flade skærm og det anderledes lys forhold.. tror bare du skal give det lidt tid så vender du dig til det og pludselig vil det se mærkeligt ud hvis du kigger på en alm crt skærm
Avatar billede qaaq Nybegynder
02. august 2006 - 16:01 #2
øv