Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. december 2005 - 12:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

9i genererer mange archive logs.

Hej

Et batchjob var blevet ændret fra at køre en gang i døgnet til at køre en gang i minuttet. Alle disse transaktioner medførte en masse logswitch og disken til archive logs løb fuld.

Jeg slettede de ældste archive logs og brugere kunne igen bruge databasen.
Derefter rettede jeg batchjobbet til og troede alt var ok.

Men næh nej, et check afslørede at den stadig laver ALT for mange logswitch ift. normalt. Normalt 1-4 pr dag. Nu 4 i timen.

Hvordan får jeg den til at holde op igen ?? Helst uden at skulle genstarte.

Logminor er desværre ikke brugbar pt:
A query could not be created because of the following error:
VboInitFailureException: VBO-1508: An error has occured and the server object could not be initialized. please disconnect and try again.
ORA-06550: line1,column112
PLZ-00905: object SYS.DBMS_LOGMNR is invalid
ORA-06550: line 1, column 23:
PL/SQL: Statement ignored

Men jeg har snydt og kopieret et par archive filer over på testserveren og analyseret dem der.

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. december 2005 - 12:53 #1
Vi skal finde ud af hvorfor du pludselig har så mange updates - så du kan enten gå i gang med logminer eller checke hvilke sessioner der pludselig er begyndt at køre tunge kørsler. Drill ned og se hvad de egenligt laver bottom line.

Mit gæt er at du stadig køre dine batchjobs mere end en gang i døgnet - hvis dine logswithes altså er fordelt ud over hele dagen?

Hvad gør det batchjob? Kan det have ændret på væsentligt på rækker i en tabel - så det nu kræver langt mere ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. december 2005 - 12:54 #2
>>Men jeg har snydt og kopieret et par archive filer over på testserveren og analyseret dem der.

Hvad siger de ?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. december 2005 - 12:57 #3
Det underlige ved dem er at der ikke er ret mange transaktioner i dem, kun godt 2000 stk. Men en bestemt transaktion kan jo også sagtens være "tungere" end 100 andre.

Jeg er ved at gruppere osv i excel så jeg har ikke helt styr på det endnu.

Jeg vender tilbage...

//Akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. december 2005 - 12:58 #4
Har du forresten en idé om hvordan jeg får logmineren til at køre på driftsdb'en igen ?

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. december 2005 - 13:00 #5
Har du checket om object SYS.DBMS_LOGMNR er invalid ? Det er det den siger ...

Kører du det i hånden eller via OEM ?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. december 2005 - 13:08 #6
Via OEM, hvor finder jeg SYS.DBMS_LOGMNR i OEM ?

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. december 2005 - 13:12 #7
Via OEM skal du ind under sys brugerens skema og kigge efter den pakke der hedder DBMS_LOGMNR.

Men check om der er noget der er invalid i basen via en sqlplus feks.
select * from dba_objects where status='INVALID';

Eller recompile dem.. Script som danner recompile statements:

set heading off
set feedback off
set pages 200
spool comp_all1.sql
select
      decode( OBJECT_TYPE, 'PACKAGE BODY',
      'alter package "' || OWNER||'"."'||OBJECT_NAME || '" compile body;',
      'alter ' || OBJECT_TYPE || ' "' || OWNER||'"."'||OBJECT_NAME || '" compile;' )
  from
    dba_objects
  where
    timestamp like '%' and STATUS = 'INVALID' and OBJECT_TYPE in
    ( 'PACKAGE BODY', 'PACKAGE', 'FUNCTION', 'PROCEDURE', 'TRIGGER', 'VIEW' )
  order by OWNER, OBJECT_TYPE, OBJECT_NAME;
spool off
@comp_all1.sql
Avatar billede dk_akj Nybegynder
21. december 2005 - 12:55 #8
Oki, den var invalid. Det eneste der stod var "AS".

Jeg har tilsyneladende fået styr på de mange logswitch men logminer virker stadig ikke ( får end of communication ) men det laver jeg lige et nyt spørgsmål på.

Tak for hjælpen.

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. december 2005 - 13:10 #9
Hvilken version af Oracle er det ? Check for nyere patches inden du bakser alt for meget med det. En ora-3113 end of communication channel er altid svær at løse.

Lad mig lige høre hvad der var løsningen på de logswithes ?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
21. december 2005 - 13:17 #10
Det er en 9.2.0.2.1

Jeg skal have den patches den 25. da produktionen er lukket ned den dag så jeg ser lige om det hjælper.

Fejlen med logswitch bestod, tilsyneladende, af en overførsel fra en MSSQL server til Oraclen fejlede da programmet prøvede at indsætte data der violatede med en unik nøgle, efter dubletter er fjernet er der ihvertfald faldet ro på logswitch'es.

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
21. december 2005 - 13:22 #11
ahhh. så der var et job der stod og kørte igen og igen (restartede)fordi en del af det fejlede?? ;-)

Skal du op på 9.2.0.7? Så skal du bla. være opmærksom på de ændringer der er i forbindelse med htp pakkerne. Der er en sikkerhedsopdatering som opdatere det hele og gør at du skal lave nogle ændringer til dine webapplicationer (hvis i har dem!)
Men det er simpelt - bare lidt info så du ikke skal side hele julen og arbejde :-)
Ellers oplevede vi ikke noget ved vores opgradering til 9.2.0.7.

Men har man gjort det på sit test eller udviklingssystem er det jo også fundet.

God jul og held og lykke med Oracle...
Avatar billede dk_akj Nybegynder
21. december 2005 - 13:24 #12
Ja, jeg skal ikke nyde noget af at driftsdb'en ikke kører fordi jeg ikke har testet en patch :-)

Også god jul til dig.
//akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. december 2005 - 10:09 #13
Lige et lille tillægsspørgsmål :-)

Hvor på metalink finder jeg opgraderinger ?? Jeg syntes kun jeg kan finde patche der løser enkelte bugs.

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
22. december 2005 - 10:16 #14
De har i det hele taget lavet det hele om i sidste weekend. Så forstår godt det kan drille lidt.

Men patchsøgningen er den samme. Går ud fra det er patches til 9.2.x.x du leder efter?
Login -> Tryk Patches and Updates -> Tryk Simple Search -> Vælg product or Family i search by feltet -> Skriv RDBMS i søgefeltet -> Vælg 9.2.0.7 i dropdown menuen -> vælg de platform i den anden drop down -> søg.. Bingo
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. december 2005 - 10:47 #15
Ahh, I dropdown menuen valgte jeg jo 9.2.0.2 da det jo er den version jeg kører....
Får lige Dolf til at komme med køllen og lære mig det :-)

Tak

//Akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
22. december 2005 - 11:50 #16
Undskyld men jeg syntes nu stadig ikke jeg finder en decideret upgrade fra 9.2.0.2 til 9.2.0.7

Har Oracle ikke nogle samlende upgrades ?? Det er første gang jeg skal opgradere.

//akj
Avatar billede pnielsen Nybegynder
22. december 2005 - 12:15 #17
Forstår ikke helt hvad du mener? Er det på windows? så er det patch 4163445
Den er cumulativ! Så den indeholder alle patches og kan ligges oven på alle versioner. Check readme for speciale ting - hvis der er nogle!