Avatar billede weaponx Nybegynder
20. december 2005 - 10:45 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Arbejdsdage Weekday(Dato)

Hej Eksperter

Jeg har fundet følgende herinde:
http://www.eksperten.dk/spm/484527

thomasjepsen viser en funktion der benytter udtrykket: Weekday(Dato) = 7 Or Weekday(Dato) = 1
Nu er det sådan at på min maskine så er lør,søn 1 og 2 i stedet for 1 og 7. Er det sådan at det kan varierere fra maskine til maskine? Det ser ikke ud til at påvirkes af locale settings på maskinen.

Jeg søger en metode der er mere skudsikker, da mine brugere kan have forskellige indstillinger. Hvis ovenstående er metoden vil jeg meget gerne vide hvad det er bundet sammen med af maskin indstillinger på brugernes maskiner så jeg kan tage højde for det.

Det skal nok lige nævnes at vbSunday og vbSaturday heller ikke ser ud til at returnere de korrekte værdier på min maskine.
Avatar billede fennec Nybegynder
20. december 2005 - 10:51 #1
Tving den til at bruge en bestemt dag:
Weekday(date, 2) '<-- Mandag er første dag

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/c6c8d3d6-cf6b-4545-8844-2b09a72491bd.asp?frame=true
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 10:59 #2
Brug 0 for at følge system indstillingen!~)
Avatar billede fennec Nybegynder
20. december 2005 - 11:09 #3
Jeg vil KRAFTIGT fraråde at bruge 0, da det netop giver den slags problemer, som du oplever her, da servere har forskellig indstillinger. Overstyr derfor altid serverens indstillinger, da det så er lige meget hvad serveren er sat til.
Avatar billede weaponx Nybegynder
20. december 2005 - 11:14 #4
Jeps der var den spg det virker både med 0 og vbUseSystemDayOfWeek
Så en simpel funktion til ugedag kunne være:

If Weekday("18-12-2006", vbUseSystemDayOfWeek) = 1 Or Weekday("18-12-2006", 0) = 7 Then
MsgBox "Weekend", vbOKOnly
Else
MsgBox "Hverdag", vbOKOnly
End If

Tak for hjælpen begge to henvisningen til msdn gav mig forklaringerne jeg havde brug for så jeg giver lige til begge.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 11:16 #5
fennec>Det skulle helst følge pc'ens indstillinger, men du har ret, det vil være mest fornuftigt selv at sætte dagsordenen!~)
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 11:17 #6
Det ser ud til at alle svarer i en pærevælling!~)

Bare du får noget til at virke og nu ved du hvilke muligheder du har!~)
Avatar billede fennec Nybegynder
20. december 2005 - 11:27 #7
spg >>
Jeg havde så opfattet det sådan, at det netop ikke skulle bindes af brugerens indstillinger, da det giver en masse problemer (som stadig er der).

Men jeg kan selvfølgelig have misforstået det, og weaponx har lavet en dynamisk kalender, som starter med søndag/mandag afhængig af brugeren.

Jeg vil dog stadig fortrække at styre hvordan det skal vises, men det er smag og behag :o)
Avatar billede weaponx Nybegynder
20. december 2005 - 11:56 #8
Jeg udgiver første version af et sagsstyringssystem hvor jeg skal bruge denne weekday funktion. Den bliver udgivet til ca. 40 slutbrugere. Jeg skal nok melde tilbage om jeg oplever problemer med at bruge vbUseSystemDayOfWeek i denne tråd.
Avatar billede weaponx Nybegynder
20. december 2005 - 12:46 #9
oh nu tror jeg at jeg fattede den. Hvis man definerer Weekday(dato,vbSunday) så vil søndag altid være = 1 og lørdag = 7. Dette uanset hvad clientens indstillinger på maskinen er.
Det er en mere sikker metode end vbUseSystemDayOfWeek. Jeg kan godt se hvad du mener nu fennec ;)

(ret mig lige hvis jeg tager fejl)
Avatar billede fennec Nybegynder
20. december 2005 - 13:08 #10
Nej det var det jeg mente :o)
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 13:11 #11