Avatar billede daviiid Nybegynder
16. december 2005 - 23:41 Der er 4 kommentarer

EURO kurs

Hej eksperter,

Sidder og laver noget matematikprojekt, og skal til at vilde mig ud i kurser. Sidder så og kigger på euroen: http://www.valutakurser.dk/currency/ShowGraph.aspx?ValutaID=233058&gdd=1&gmm=6&gyy=1993

Umiddelbart har euroen jo været rimlig stabil sammenlignet usd'en. Men hvorfor skyldes dette. Og især, hvad skyldes styrkdykket i 1995?

Mvh, David
Avatar billede ali.k Nybegynder
17. december 2005 - 09:32 #1
Måske var det ikke euroen der styrdykkede, men derimod den danske krone der steg.
Avatar billede roenving Novice
18. december 2005 - 05:21 #2
-- og det var præcis årsagen i 1995, da visse finanspolitiske tiltag (som jeg ikke kan huske, og sikkert også var kombineret med andre faktorer !-), havde den virkning, at der begyndte at være et stabilt overskud på den danske stats finanser !o]
Avatar billede tomle Nybegynder
29. december 2005 - 19:55 #3
Den graf, som der linkes til, viser ikke forholdet imellem EUR og USD, men imellem EUR og DKK ("Før 1999 består euro-valutaer af ecu og de nationale valutaer for eurolandene." - citat fra siden).

Når der siden 1999 ikke har været nogen nævneværdige udsving på kronens kurs i forhold til euroen, skyldes det, at den danske krone siden 1. januar 1999 har været "bundet fast" til euroen igennem ERM II-aftalen, ifølge hvilken kronens kurs ift. euroens ikke kan svinge mere end +/-2,25 %. Se mere på http://www.nationalbanken.dk/DNDK/pPolitik.nsf/side/Valutasamarbejde__ERM2!OpenDocument .

Kursfaldet i 1993 skyldtes en europæisk valutakrise. Kraftige valutaspekulationer imod det britiske pund og den italienske lire tvang Storbritannien og Italien til at trække sig ud af EU-landenes valutasamarbejde, EMS'en, der derfor blev rystet; resultatet heraf var større kursudsving.
Avatar billede tomle Nybegynder
29. december 2005 - 20:00 #4
Faldet i 1995 er jo reelt bare en fortsættelse af det fald, der blev påbegyndt i 1993.