Avatar billede henrikhka Nybegynder
16. december 2005 - 22:09 Der er 7 kommentarer

Problem med login i windows 2000

Min far har netop fået sin computer med hjem fra arbejdet, da deres firma lukker. På computeren er installeret windows 2000.

Efter lidt småproblemer, lykkedes det at få den startet op, scanne for virus/ad-ware og få internet på. Jeg sad så og fiflede lidt med den, bl.a ændrede jeg nogle indstillinger fra firmanetværk til hjemmenetværk. Så vidt jeg ved, burde dette dog ikke have skabt problemet.

Problemet er, at efter jeg sidste genstartede den, kan vi nu ikke længere logge på. Muligheden for at vælge dommæne er fjernet, og passwordet virker ikke mere. Vi kan ikke trykke cancel og dermed logge ind.

Harddisken må under ingen omstændigheder formatteres, da der ligger dokumenter på den som min far skal bruge senere.

Indtil videre ser jeg 2 løsninger:

1. Vi smider harddisken over i en anden computer og kopierer dokumenterne over på den. Jeg kunne dog forestille mig at dette var sværere end som sådan, mon ikke der er en form for kryptering eller lignende på, når den har været brugt i en virksomhed?

2. Jeg læste engang om et lille fikst Linux styresystem, der var så småt at det kan være på en diskette. Dette program går ind på harddisken og finder det sted hvor adgangskoder til windows er lagret, det er jo krypteret så man kan ikke bare læse dem, istedet vælger man nyt password og brugernavn, hvorefter programmet simpelthen overskriver de data der ligger der i forvejen. Spørgsmålet er så her: er adgangskoderne overhovedet lagret på computeren? eller er problemet at computeren prøver at hente adgangskoder fra en server der ikke eksisterer mere? Derudover har jeg ikke den fjerneste anelse om hvad programmet hedder, nogen der ved det?

Den der kommer med den bedste redegørelse for hvilken løsning jeg bør bruge (evt. en helt ny løsning) vil få pointene.

På forhånd tusind tak, håber i kan hjælpe mig med mit problem, da min far er ret desperat over ikke at kunne bruge sin computer.
16. december 2005 - 22:58 #1
[Glemt password til Win XP] -> http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5
(Ved ikke om det virker/ka' bruges under W2K)
Avatar billede henrikhka Nybegynder
17. december 2005 - 11:58 #2
Jeg fik ikke nogen hjælp ud af linket, intet virkede.
Jeg har fået fat i en administrator fra firmaet, men administratorpasswords virkede ikke.

Ville det ikke være muligt at installere windows xp ovenpå og så starte op på det i stedet for? Så kunne jeg måske hente de ting der ligger på computeren.
Avatar billede gratis Nybegynder
17. december 2005 - 12:56 #3
prøv i første omgang om du ka komme ind i Fejlsikret Tilstand:
( vær tålmodig når du skal ind i Fejlsikret Tilstand, det ka godt tage et stykke tid..)

du tap/taster på F8 når maskinen booter , i menuen du kommer frem til vælger du Fejlsikret Tilstand, hvis du ka komme ind, ka du i Kontrolpanelet under "Brugere og Adgangskoder" skifte/fjerne passwordet, duer det ikke så kig på nedenstående link.

"Offline NT Password & Registry Editor"
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
Avatar billede gratis Nybegynder
17. december 2005 - 13:15 #4
en ting mere, når du forhåbentlig :)kommer ind almindeligt så tag maskinen ud af domænet og sæt den i arbejdsgruppe det gøres her:

|Højreklik Denne Komputer|Egnskaber|Netværksindentifikation|--->Klik på egenskaber for at omdøbe komputeren--->Egenskaber, i boksen der kommer op flytter du prikken fra domæne til arbejdsgruppe, du blir' bedt om at genstarte, gør det og problemet sq være løst ;) når komputeren er i en arbejdsgruppe vil den ikke lede efter et domæne og dette er den almindelige tilstand for en hjemme komputer.Standard navnet for Arbejdsgruppe er Arbejdsgruppe ( i tilfælde af at der ikke står någet )
Avatar billede henrikhka Nybegynder
17. december 2005 - 15:34 #5
Jeg har jo ikke mulighed for at komme ind på computren, så sidstnævnte kan ikke gøres.

Jeg kan heller ikke logge ind i fejlsikret tilstand.

Kan du fortælle mig om det program også virker på win2k? Der står at det er til nt.
Avatar billede gratis Nybegynder
17. december 2005 - 15:52 #6
"Jeg har jo ikke mulighed for at komme ind på computren, så sidstnævnte kan ikke gøres."

jeg skrev: "en ting mere, når du forhåbentlig :) kommer ind almindeligt"

"Kan du fortælle mig om det program også virker på win2k? Der står at det er til nt."

ja den virker på win2k , win2k er lig med, Windows NT version 5.0

her er der flere tools, http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#20
Avatar billede henrikhka Nybegynder
17. december 2005 - 19:18 #7
Jeg endte med at bruge følgende program: http://www.loginrecovery.com/

Programmet henter de krypterede oplysninger på computeren, hvorefter man uploader dem til nettet og de bliver dekrypteret der. Det kostede godt nok 10£, da man hvis man ikke betaler først får passwordet 48 timer efter.