Avatar billede jtc Nybegynder
11. december 2005 - 19:05 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Simpelt med nurbs fra cirkel til firkant

Hej hvordan laver jeg en surface der går fra at være en cirkel til at være en firkant og tilbage til en anden cirkel??
Avatar billede osborne Nybegynder
14. december 2005 - 22:35 #1
morph?
Avatar billede osborne Nybegynder
14. december 2005 - 22:37 #2
.. eller hvis det ikke er animation du snakker om (og jeg forstår dit spørgsmål rigtigt), kan du så ikke blot bruge boolean?
Avatar billede osborne Nybegynder
14. december 2005 - 22:44 #3
Ups, ser først nu at det er NURBS .. så ved jeg det ikke umiddelbart. Sorry
Avatar billede t-johansen Juniormester
20. marts 2006 - 13:01 #4
Du laver en cirkel i splines og kopier den hentil hvor firkanten skal være og igen kopier hvor den sidste cirkel skal være. Derefter vælger du dne midsterte cirkel som skal være en firkant. Denne collapser du til editable spline og går på vertex subniveau, vælger alle vertexer og højreklikker og vælger corner.

Så har du din firkant.

Derefter kan du vælge nurbs på den første spline og vægle den surface parameter du skal bruge tilvægle de 3 cirkler (hvor af den ene nu er en firkant)

Det skulle gerne virke, kan dog ikke teste det her.
Avatar billede t-johansen Juniormester
20. marts 2006 - 13:04 #5
tilføjelse

Det vigtige i dette er at hver Cirkel / firkant er taget udfra den samme så samme antal vertexer og "forhold" af placering er identisk.
Avatar billede jtc Nybegynder
20. marts 2006 - 19:09 #6
det virker ikke på den måde har prøvet
Avatar billede t-johansen Juniormester
21. marts 2006 - 09:02 #7
Hmm så må jeg prøve det af i aften. Håber du kan vente så længe
Avatar billede t-johansen Juniormester
21. marts 2006 - 13:17 #8
Her er løsningen, har testet det og det virker.

I stedet for nurbs så brug loft.

Lav en cirkel, collaps til ediable spline, kopier den til i 3 cirkler.
Lav den midterste til en firkant ved at lave vertexer til corner.

lav en lodret streg, som er din path for loft objectet.

vælg din path. vælg compound objects, vælg loft.

Vælg Get shape. vælg den første cirkel.
Gå ned i path parameter og sæt den på 50%
vælg get shape og vælg din firkant.
Gå ned i path parameter og sæt den på 100%
vælg get shape og vælg din sidste cirkel.

så skulle du gerne have det du ønskede dig.

Håber det hjælper dig.
Avatar billede t-johansen Juniormester
21. marts 2006 - 13:18 #9
Jeg kan sende dig et eksempel på mail hvis du giver mig din mail adresse
Avatar billede jtc Nybegynder
21. marts 2006 - 20:25 #10
prøv at sende mig det på beckham7@stofanet.dk
Avatar billede t-johansen Juniormester
21. marts 2006 - 22:47 #11
sendt
Avatar billede t-johansen Juniormester
22. marts 2006 - 22:29 #12
Hva siger du til det, kan det bruges?
Avatar billede osborne Nybegynder
03. februar 2007 - 09:46 #13
God ide med en loft Thomas, det lyder præcis som det der skal bruges ud fra beskrivelsen i spørgsmålet.
Avatar billede jtc Nybegynder
03. februar 2007 - 17:08 #14
Ja tak, det virkede
Jeg undskylder den sene udmelding
men mange tak