Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 15:08 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

PC til TV - nVIEW

har lyd over mit stereo anlæg via lydkort fra pc, så lyd-delen er for så vidt ok.

nu vil jeg gerne kunne se det samme billede på mit TV som på min PC skærm.

jeg har et S-video kabel som jeg kan sætte til bag på pc,  men der er ingen S-video indgang på mit TV....

jeg har derfor et specielt scartstik  (scart-adaptor)  hvor der er 4 tilslutningsmuligheder....

2 x lyd (phono) som jeg ikke anvender, da jeg har lyden over anlæg

1 x gult (phono) stik

og et stk S-video stik

Jeg har tænkt mig at anvende S-video indgangen på scart-adaptoren.

Først og fremmest :  er der noget jeg skal tage højde for mht stik ud og ind af grafik kort mens pc´en er tændt ?  kan jeg risikere at brænde noget af ?    andre forbehold som skal tages ?

Skal S-video stikket tilsluttes pc´en før en evt genstart ?  eller skal tingene virke med det samme ?

Og vigtigst  ( Nvidia geforce 6200) :  Hvordan sætter jeg skærm-indstillinger op så at pc´en viser det samme billede på pc-skærm og på TV ??
Avatar billede jokkejensen Novice
07. december 2005 - 15:37 #1
Afmontering og påmontering af stik, skal selvfølgeligt foregå i slukket tilstand, som alt andet der ikke er hotplug.. Du kan selvfølgeligt godt tage et s-video stik ud og i, men det frarådes.

Det er bedst at have s-video stikket i ved genstart, for at windows kan registrere den nye "skærm", og give muligheder for at benytte denne..

For at få samme billede på skærmen skal du ind under nview indstillingerne i advanceret skærmindstillinger - kan ikke helt huske hvor, sidder på arbejde, men mener det hedder "indstillinger for nview" - her skal klon vælges, og en primær skærm skal ligeledes være valgt.
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 16:44 #2
hmm ok, lyder som om svaret er lidt venstrehåndsarb fra din side gg ?

venter gerne til du kommer hjem fra arbejde, og kan give en step-by-step guide til hvordan jeg får det sat helt rigtigt op fra start...

f.eks avanceret skærminstillinger :  mener du da via kontrolpanel/skærme  eller mener du højreklik skrivebord/egenskaber ?

jeg har brug for step-by step guide i mindste detaljer  : -)
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 16:56 #3
måske andre kan hjælpe i mellemtiden ?

har fundet hvor klon kan vælges via nview tv-guide og har fået billede på TV men i sort/hvid og det virker som om skærmbilledet er for stort til TV ?

vedr "primær skærm skal ligeledes være valgt" :  hvor ser jeg om primær skærm er valgt ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 18:07 #4
prøv at starte pcén,med kun dit tv sat til..
er bilede stadig sort/hvidt.. skal du måske invistere i en scart-konverter.O)

ellers se under højreklik skrivebord/egenskaber/instillinger... der kan du se hvilke skærme der er genkendt..m.m..
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 18:16 #5
dvs du mener :

slukke pc - tage stik fra normal pc-skærm ud af cpu - starte op igen - for at se om jeg får et skrivebord med ikoner at se på mit TV i farver ?

vedr scartconverter :

har du et direkte link til et foto af en sådan converter ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 18:42 #6
det er blot såda et sæt, det fås nu i de fleste supermarkeder.. og lign..
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103983

måske dette kan hjællpe lidt.??
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/tv-out.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 19:16 #7
virker det, med kun tv´t sat til, hvis ikke så køb ... overstående..
se denne lille guide,..O)
http://av-connection.com/Functions/ConnectionWizard.asp
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 19:37 #8
"prøv at starte pc´en, med kun dit TV sat til...."

- har jeg prøvet nu, fortsat sort hvid billede på TV

"skrivebord/egenskaber/indstillinger....der kan du se hvilke skærme der er genkendt...mm"

- hvad skal jeg bruge det til ?  hvilke skærme der er genkendt ?  jeg HAR jo billede på mit TV dog kun i sort/hvid..

vedr http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103983

- sådan et kabel/converter har jeg allerede, det er jo netop sådan et jeg anvender for overførsel af billede og lyd fra PC til TV.
Avatar billede jokkejensen Novice
07. december 2005 - 19:38 #9
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 19:45 #10
er kortet indstillet til pal-b..?
Ældre tv kan ikke se ntsc.?

altså s-stik, og audio, gul/hvid og rød skal i konverteren.!
finindstil evt. tv-et.
det er imod regelerne at oprette 2 ens spm..
jeg har kun svaret på det du har spurgt om.??

Mit tv driller også nogle gange.. det hjælper at tage feks. den gule ud af konverteren, og sætte den til igen.?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 19:46 #11
tak jokke..O)
en god guid her fra c-holst.-->>> http://www.eksperten.dk/spm/573931?Esession=84d2179c20d05560c20fd7bb85b0ff36

jul er cool..O)
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 21:47 #12
kortet er instillet til PAL b JA

tv´et er nyt, men har ikke S-video indgang, jeg anvender i stedet en scart adaptor hvor jeg har et S-video stik i.  Skal der både S-video samt det gule phono-stik i adapteren eller er S-video stikket nok ?
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 21:53 #13
har lukket det andet spm

hvordan sætter jeg udgangen til composit i stedet for S-vhs ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 21:58 #14
det gule skal i.

er der en in/out knap på dimsen, skal den stå på in.

hvordan sætter jeg udgangen til composit i stedet for S-vhs ? du mener på fjernsynet..??
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 22:07 #15
tjah...ved sgu snart ikke ud eller ind

pludselig er jeg i tvivl om jeg har brugt de rigtige kabler

hvis vi lige glemmer lyden for en stund og kun fokuserer på billed/video siden :

jeg har KUN s-vhs kabel fra pc til TV...  skal jeg BÅDE have S-vhs kabel samt et gult video phono kabel fra pc til TV ??

når S-vhs kablet fra pc´en når til TV har jeg sat det i scart-adaptoren.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 22:23 #16
jeg har KUN s-vhs kabel fra pc til TV...  skal jeg BÅDE have S-vhs kabel samt et gult video phono kabel fra pc til TV ??

JA
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 22:31 #17
hmm.....og i hvilken udgang i pc´en skal det gule phonokabel indsættes ?

desuden :  jeg har en stump kabel som fulgte med grafik kortet ca 15-20 cm, i den ene ende er scart-stik og i den anden ende er gult phono-kabel - kan jeg anvende det på nogen måde her ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 22:44 #18
kan godt se hvad du mener, det gule stik sidder i mit tv-kort..

men når jeg ser film fra min pc, er der kun s-video stik, og lyd, som så kommer i scart - konverteren.... som derefter kommer i tv-et.

hvergang du river et stik ind og ud, skal du genstare pcén. Før du kan se en effekt
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 22:51 #19
dvs jeg mangler faktisk et kabel ?  gult video/video kabel med 2 han-stik ?
Avatar billede drefes Nybegynder
07. december 2005 - 22:58 #20
du skriver at der hos dig kun er s-video og lyd som kommer i scart converteren - det er jo samme princip her ?  men kun sort/hvid skærm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. december 2005 - 23:08 #21
start forfra...

Det kan være du har rodet gevaldigt meget rundt i driveren. Det kan vi hurtigt råde bod på.

hent nyeste drivere her www.nvidia.com eller brug dem du har

pil stikket til dit tv-out ud.

og prøv om du kan følge denne guide

start op i fejlsikret tilstand F8 under opstart
Slet driveren i tilføj fjern programmer
Slet kortet i enhedshåndteringen

Har du haft noget problemer med driver/grafikkort gør du sådan inden du installerer
læg din xp cd i drevet og indtast denne kommando i kør
sfc /scannow  husk mellemrum før /
retter/tjekker vigtige systemfiler

genstart maskinen og installer driveren

Når det er klaret, prøver du at følge denne guide

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix

gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable

og kom så med lidt respons
Avatar billede drefes Nybegynder
08. december 2005 - 07:19 #22
tjah, nu har jeg så farve billede på mit TV osse som en kopi af mit skærmbillede på pc-skærm, so far so good.

Og jeg har fået skærmbilledet på TV i 800x600 dvs nu passer billedet på ud til TV´ets kant - men jeg har osse 800x600 opløsning på min pc-skærm nu ?

Det virker lidt som om at når jeg regulerer opløsningen på TV-skærmen for at optimere denne, så sker samme regulering osse på min PC-skærm ?  F.eks lige nu har jeg MEGET store ikoner på skrivebord, og billedet virker her alt for stort til skærmen...
Avatar billede drefes Nybegynder
09. december 2005 - 11:34 #23
har du set min sidste kommentar bartfreak ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. december 2005 - 15:42 #24
jeps.. du skal måske bruge et colour-fix..??

prøv evt. tricket med at tage en stik af adapteren, når det hele er sat op.
Under højreklik skrivebord/egenskaber/indstillinger.. der kan du stille opløsningen, på skærmene individuelt.
Avatar billede drefes Nybegynder
10. december 2005 - 00:12 #25
behøver ej colour fix, da jeg har farver på nu
Avatar billede drefes Nybegynder
16. december 2005 - 05:29 #26
tjah, nu er der så gået lidt tid....jeg har signal og farver og klart billede på TV - så no problem der - MEN jeg har på fornemmer at jeg ikke fik indstillingerne 100 % på plads fordi når at jeg skal skifte skærmopløsningen på min primær skærm hver gang jeg vil se noget på mit TV for at billedet passer til TV ?

hva har jeg gjort forkert ?  har jo fulgt din vejledning...

har selv rodet lidt under geforce indstillinger, og nu er min primær PC skærm i samme opløsning som altid, men virker som om f.eks tekst og tegn og ikoner er i lidt rystet eller skygget kvalitet ???

hva kan gøres ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. december 2005 - 07:13 #27
på tét vil skrivebord altid, se mærkeligt ud, da tvét ikke kan køre med høje opløsninger.

Ellers skal du et lcd-tv.
Avatar billede drefes Nybegynder
16. december 2005 - 18:32 #28
du misforstår - på min PC skærm ser billedet en lille bitte anderledes ud nu...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
17. december 2005 - 11:36 #29
oksy sorry, hvordan anderledes..?
Avatar billede drefes Nybegynder
19. december 2005 - 09:34 #30
jeg ønsker at have een opløsning på min normale PC skærm  dvs max opløsning,  og en anden FAST opløsning på mit TV (når jeg ser TV som en klon af f.eks mediaplayer)

som det fungerer i øjeblikket har jeg fine farver, fint billede og fin lyd på TV´et når jeg bruger det som kopi/klon af pc, men jeg skal hver gang til at ændre opløsning på min pc-skærm til ca 600x800 for at skærmbilldet passer til TV´et..
Avatar billede drefes Nybegynder
21. december 2005 - 16:54 #31
sker der noget her hr freak ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2005 - 19:16 #32
kan du ikke.-> Under højreklik skrivebord/egenskaber/indstillinger.. der kan du stille opløsningen, på skærmene individuelt.
Avatar billede drefes Nybegynder
22. december 2005 - 09:14 #33
kan du give et konkret svar ?  du svarer i øst og vest :

"det kan du ikkee"  - hvad kan jeg ikke ??  have permanente seperate opløsninger på henh. PC og TV skærme ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
22. december 2005 - 10:36 #34
sorry..O)
mente, kan du ændre skærmopløsningen individuelt...(Under højreklik skrivebord/egenskaber/indstillinger.. )

det virker fint her.
Avatar billede drefes Nybegynder
22. december 2005 - 18:30 #35
jeg har ikke syntes at ha held til at indstille en PERMANENT skærm indstilling for skærm 2 (TV skærm)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
22. december 2005 - 18:31 #36
okay.?