Avatar billede abnesher Nybegynder
04. december 2005 - 19:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nyt RAM hurra, slut med spil DOH!

Hejsa,

Jeg har lige installeret et par nye ramklodser. Det er 2 stk. 1024mb Elixir DDR3200 400mhz.

Mit problem er at hver gang jeg starter et spil, så går det ned forholdsvist hurtigt igen.
Jeg har testet hver klods en ad gangen i maskinen og her virker det fint. Ligeledes har jeg testet hver klods sammen med en af mine gamle ramklodser (512mb Elixir DDR3200 400mhz), og her virker de også fint.
Mit bundkort er et ECS 648FX-A og det kan ifølge user guide'en sagtens tage 400mhz RAM.

For at prøve at løse problemet har jeg reinstalleret hele computeren, men har stadig det samme problem :(

Er der nogen der har en ide om hvad problemet kan være når klodserne virker hver for sig og sammen med andre ram-klodser, men ikke når de sidder sammen?

Processor: P4 3ghz
Grafik: Geforce FX 6800 128mb

Mvh
SHB
Avatar billede strych9 Praktikant
04. december 2005 - 20:47 #1
Umiddelbart tror jeg bare det er fordi ECS laver kronisk ringe motherboards.
Har du prøvet en BIOS opdatering?
Avatar billede abnesher Nybegynder
04. december 2005 - 21:03 #2
Jeg har faktisk lige opdateret min BIOS til en version der ifølge det officielle website skulle håndtere 400mhz ram bedre....bare ikke godt nok :(
Det er sq sidste gang jeg køber ECS!
Avatar billede strych9 Praktikant
04. december 2005 - 21:15 #3
Tjah, et motherboard er jo ikke bare et motherboard. Og ECS laver billige motherboards såeh....

Jeg har checket og den kan i teorien klare 2GB som max i 400mhz konfiguration. Men her har vi jo en ting som ofte gør forskellen på godt og skidt. Når man kører disse billige motherboards på grænsen af hvad de kan præstere så virker det ofte ikke.
Avatar billede abnesher Nybegynder
04. december 2005 - 21:57 #4
Den erfaring har jeg så først gjort mig nu. Tror heller aldrig at jeg faktisk har presset et motherboard til dets yderste før ;)

Grunden til at jeg købte de 400mhz ram-blokke var jo fordi at det sort på hvidt stod at det kunne lade sig gøre....hmpf! Nå men istedet for at køre med 2Gb DDR3200 400mhz ram, så kylede jeg min gamle 512mb DDR2700 333mhz ram-blok oveni, så nu kører jeg med 2,5gb 333mhz istedet. Tror nu ikke der er den helt store fartsforskel mellem de to forskellige konfigurationer alligevel. :)
Avatar billede strych9 Praktikant
04. december 2005 - 22:01 #5
Når de skriver sådan noget kan der sagtens stikke noget under. Som feks at man skal bruge et ganske særligt RAM mærke og type som de har testet og fundet OK i maskinen. =) Her er de producenter nu allesammen lige rådne må jeg sige..

Hastighedsforskellen er ikke stor nej. Det batter først når du skifter til DDR2 i dual channel næste gang du køber ny computer.
Avatar billede abnesher Nybegynder
04. december 2005 - 22:08 #6
Det kan godt være at du ikke løste mit problem, men ro i sindet omkring problemet kan sagtens være lige så godt :)

Tak for hjælpen!
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 02:53 #7
Manualen siger om DDR400, at der ikke er garanti for, at alle DDR400 moduler vil virke på bundkortet, så strych har sikkert fat i det rigtige.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. december 2005 - 03:00 #8
Du kunne også prøve de forskellige muligheder i de 3 slots.

I slot 1 og 2.

I slot 2 og 3.

I slot 1 og 3.

Det kan være det gør en forrskel, da den kun understøtter 2 GB i DDR400 men 3 GB i lnagsommere RAM.
Avatar billede abnesher Nybegynder
05. december 2005 - 07:25 #9
Til Strych9:

Jeg ved ikke om du har fået point for svaret, men jeg synes ikke at jeg kan se det selv. Jeg har nu prøvet at acceptere dit svar 3 gange, men det ser stadig ikke ud til at du har fået pointene :( (accept/afvis knapperne bliver ved med at stå under indlægget)

Til Dragonknight:
Det er faktisk rigtigt. Manualen nævner godt nok noget om at ikke alle ramblokke vil virke. Jeg har allerede prøvet de 2 1gb blokke i forskellige slots, men der er ikke noget at gøre, andet end at tvinge farten ned på de hurtige ram ved at at sætte en lidt langsommere ram i den sidste slot.

Men hul i det...jeg kan leve med det indtil jeg bliver nødt til at købe en ny maskine :)
Avatar billede abnesher Nybegynder
05. december 2005 - 07:26 #10
Nå nu lykkedes det alligevel :)