Avatar billede m0nk3y Nybegynder
30. november 2005 - 15:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

T/T advance?

Hej Eksperter.

Jeg er som ivaerksaetter igang med at finde varer som jeg kan importere. Har fundet en mand som er villig til at sende mig en masse, men da han nævnte betalingsmetoden (tror jeg det var :) T/T advance stod jeg af.

Nogle der kan forklare lidt omkring hvad det er, hvordan det fungere og hvordan jeg bruger det.

By the way, nogle der kender lidt til import fra lande uden for europa? Nogle bestemte regler man bliver nød til at opfylde, eller kan man bare importere som man har lyst?
Det skal siges at det ikke er helt vildt mange penge jeg køber for, højest et par tusinde, den overstiger ikke de 5k.
Kunne også godt tænke mig at høre lidt om skibstransport hvis det var muligt, hvad er told reglerne omkring den slags?

Håber på en masse gode forklarende svar.

Med venlig hilsen
Kristian Just Iversen
WebonNet.dk
Avatar billede fxj Juniormester
30. november 2005 - 18:06 #1
Hej t/t advance betyder "Telegrafic/Transfer Advance". Et mere moderne udtryk er nok "elektronisk overførsel inden afsendelse"
Det kan f.eks. være bankoverførsel, betaling via PayPal, Visa o. lign.

Fordelen for dig er når pakken er kommet og toldbehandlingen overstået, kan du få varerne udleveret øjeblikkeligt. Ulempen er at du betaler for noget du ikke får.
Du skal derfor have, at vide hvor pengene skal overføres til.

I princippet kan du importere, som du lyster. Bare ikke varerne er pålagt importrestrektioner. F.eks. kemikalier, medicin og lign.
Når varerne kommer skal de toldbehandles. Det vil sige, at du skal angive til ToldSkat, hvilke varer du har indført og værdien af dem. Derefter beregnes evt. afgifter og moms.
Kommer varerne med post vil de ofte blive stoppet i Postens Toldcenter i Kastrup, hvorefter du får et brev om at varen skal toldbehandles og hvilken afgift/moms du skal betale + et gebyr.
Pakker der kommer med kurer - f.eks. UPS - skal du ofte selv huske at toldbehandle.

Angående transport med skib kan du godt få små partier med. Ulempen er at de skal sampakkes med andre varer, hvorfor der er længere transporttid. Desuden kan dækningen ved transportskader være mindre, end f.eks. kurerselskaberne dækker.
Kommer varerne med skib, vil rederiet/rederiagenten ofte kunne klare toldbehandlingen.

Hvis du vil have kredit på told/moms skal du være importørregistreret. Det kan du læse mere om på Told skats hjemmeside.

Et andet alternativ er at du bruger en luftfragtsspeditør og så får dem til hente varerne hjem. Men igen det koster penge og kan i forhold til det beløb du angiver komme til at udgøre en stor del af den samlede udgift

Med venlig hilsen
Flemming
Avatar billede m0nk3y Nybegynder
30. november 2005 - 20:20 #2
okay, mange tak for svarende! Det hjalp mig rigtigt meget, vil lige undersøge told og skats hjemmeside lidt mere og så tror jeg at jeg skal have en lille portion hjem :)

Men tak for svaret, det var rigtigt gennemført!

Med venlig hilsen
Kristian Just Iversen
WebonNet.dk
Avatar billede henrikbryld Nybegynder
09. oktober 2006 - 09:40 #3
se også incoterms 2000 http://www.jyskebank.dk/erhverv/erhvervskunde/betalinger/udland/1435.asp

Jeg har med fordel købt vare DDU. dvs at fragtprisen er inkluderet i den samlede pris. Sælger er ofte en større spiller end køber og kan derfor ofte få en skarpere pris på fragten.

Venlig hilsen
Henrik Bryld
telecall.dk