Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
29. november 2005 - 11:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

billedet når ikke "kanten" af skærmen

Kære eksperten.dk

Jeg har tidligere oprettet dette spørgsmål, men uden held. Jeg prøver igen. :)

Når jeg vil køre fx et spil i fuldskærm (DOS-tilstand??) centrerer billedet sig i midten af min skærm, og når ikke "ud til kanten". Dette gælder eksempelvis når jeg i DOSBox trykker alt+enter, eller når jeg trykker F2 under opstarten af min PC. Det virker som om at programmet tror at min skærm er fysisk mindre end den er. Der er ingen problemer i Windows.

I biosopsætningen er der en funktion som hedder "video expansion" som løser problemet midlertidigt, men i en dårlig opløsning! Problemet har jeg ikke haft altid, det startede da jeg fik hjælp til at få mit video output til at virke. En fyr pillede ved min biosopsætning eller sådan noget lign. Jeg er bestemt ikke computerkyndig, så jeg kan desværre ikke beskrive problemet bedre.

Min PC er en Dell Inspiron 500m (bærbar) og jeg bruger Windows XP Home SP2.

Håber på svar!

mvh Ole Rahbek, Århus.
Avatar billede jvnega Nybegynder
29. november 2005 - 12:02 #1
Hej Ole!

Du har samme problem som så mange andre notebook/tft skærms brugere.

Problemet ligger i skærmen som du siger ikke strækker billedet ud i skærmens opløsning (1024*768 og 1280*1024), i ældre spil eller programmer. Du er derfor nød til at sætte opløsningen op, eller finde et program der kan strække billedet ud.

Har selv oplevet dette problem, og har desværre ikke kunne finde en løsning.
Avatar billede screem_brille Novice
29. november 2005 - 19:35 #2
jvnega har har fået at vide, men spørger vil ikke tro på det.
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
30. november 2005 - 17:37 #3
Hej igen,

Og tak for hjælpen. Dette undrer mig blot da jeg tidligere (før denne "biosopdatering") ikke havde problemet. Kender du/I evt. et program som kan strække billedet uden at kvaliteten forringes?

vh Ole
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
19. maj 2006 - 19:12 #4