Avatar billede willi Nybegynder
27. november 2005 - 12:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Styring af lysbilledprojektorer

Jeg har 4 lysbilled projektorer (Kodak) som jeg vil have styret af en pc'er.
Dvs. et overblændingssystem der gør at de kan styres individuelt.
Der er her tale om både hardware og software.
Principielt er der blot tale om at "åbne mere eller mindre for strømmen".
Er der nogen som kender til selvbygger konstruktioner der er istand til dette?
Avatar billede willi Nybegynder
30. november 2005 - 20:19 #1
Er der fotografer eller elektronikere?
Avatar billede willi Nybegynder
01. december 2005 - 17:04 #2
...så nogen der kender til et tilsvarende forum som eksperten for elektronikkere?
Avatar billede willi Nybegynder
03. december 2005 - 20:42 #3
ok jeg må så lukke
Avatar billede willi Nybegynder
03. december 2005 - 20:58 #4
.
Avatar billede willi Nybegynder
03. december 2005 - 20:58 #5
.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. december 2005 - 21:04 #6
lyder spændende.
Kan du ikke forklare lidt nærmere, skal du bare kunne skrue op og ned for de enkelte projektores strøm, og kan man det uden at det påvirker projektoren i sig selv.
Skal du også kunne skifte lysbillede?

Forklar i detaljen hvordan du har tænkt dig at det skulle gøres, så vil jeg kikke på det for dig.
Avatar billede willi Nybegynder
03. december 2005 - 22:23 #7
Ja og ja.
Man skal måske kende noget til lyd-dias show. Men så må det også være "rimeligt simpelt".

Lyd-dias show anvender (anvendte)fra én til mange, mange projektorer samtidig.
Selv har jeg kørt show med 12 projektorer.
Mit udstyr er gået i stykker og var i det hele taget temmelig klodset.
Projektorene skifter uafhængigt af hinanden v.h.a en frekvens.
På mit udstyr var de 12 knapper med hver deres frekvens(+ en "bærefrekvens" der skulle gøre det hele mere stabilt).
Udstyret var/er fra slutningen af ´70erne så to projektorer blev koblet sammen med én overblænding. Dvs. at der til 12 projektorer blev brugt 6 overblændinger.
Det eneste man kan er at skifte billederne mellem to projektorer. Dvs til 12 projektorer blev der anvendt 6 overblændinger (til 24- 12).

Som sagt er dette udstyr defekt og ligeledes mit seneste. Et digitalt udstyr fra firmaet Dataton som desværre ikke længere fremstilles. Så jeg er på spanden og især fordi ingen af disse anvendte en pcér som grundlag for programeringen.
Koderne blev indspillet/overspillet(Dataton) på et spor på et magnetbånd og hvor lyden lå på det andet (eller de andre ved f.eks. 4 kanals spolebånd).

Det korte og lange er at der er brug for, tror jeg det hedder, et interface som kan styre én projektor(Kodak).
Et Kodak lysbilledapperat er forberedt/skabt til overblænding.
Desværre har jeg ikke pt. et diagram for 2### modellen som der anvendes. Men kun for de sidste modeller der blev lavet.
Det findes på http://wwwdk.kodak.com/global/plugins/acrobat/en/digital/av/slideProjectors/carousel_sm.pdf og vel især sektion 5.
Men jeg leder efter et diagram over 2### modellerne.

Kravene er, at ét model(interface?) skal kunne styre én projektor helt uafhængigt af andre.
Dvs. at et modul skal kunne skifte billede frem og tilbage.
Det skal kunne øge og sænke lysstyrken til et vikårligt niveau.

Netop at øge og sænke lysstyrken er det væsentligt at have fokus på.
Sænke den til 75% og holde den dér skal f.eks. kunne ske på 1 sek. 5 el. 10 sek. og med fuldstændig stabilitet. Selv den mindste variation i hastigheden registreres af øjet. Skal lysstyrke ændres over 10 sek. til 75% skal det ikke ske med f.eks. en ændring hvert sekund.

Da der skal kunne være mange projektorer igang samtidig er det derfor nødvendigt at hvert modul kan gives et unikt navn/adresse således man i softwaren kan fastlægge hvilket modul kommandoen skal gælde (eller hvilke moduler).

Hvis du er blevet klogere (jeg har bidraget med tydelighed) vil det være rigtig dejligt hvis resultatet kunne blive et byggesæt til styring af projektorer på denne måde. Idag bruger jeg kun dette som amatør. Der findes (vist) endnu et (måske et par)systemer der kan styre lysbilledprojektorer v.h.a. pc'er. Men jeg kan godt nok ikke finde det(dem).