Avatar billede clouise Nybegynder
22. november 2005 - 15:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

objekter "låser" og kan ikke flyttes?

Jeg sidder og rentegner nogle illustrationer i illustrator.

Mit problem er at jeg pludselig ikke kan få lov at flytte på objekterne. Hvis jeg kopierer dem over i et nyt lag kan jeg god få lov i en begrænset periode...

Det er som om de "låser til laget", men "snap to grid" er ikke slåe til...

Nogle idéer til hvad de kan være?
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. november 2005 - 15:18 #1
Jaa det har jeg selv været ud for et par gange. Tror det er en fejl i programmet. Luk dokumentet og genstart Illustrator.
Avatar billede spe Nybegynder
27. november 2005 - 04:15 #2
Har jeg aldrig oplevet trods 15 års daglig arbejde i programmet men når programmer begynder at opfører sig "mærkeligt" er det ofte fordi det er på tide at smide preferencefilen ud.
Stien til preferencefilen er på PC noget i retning af
C: Documents and Settings/user(bruger)/Application Data/Adobe/Illustrator settings/ AIPREFS
På Mac User(bruger)/Library(Bibliotek)/Preferences/Adobe/Illustrator

Smid filen ud og næste gang du åbner Illustrator gendannes preference-filen.
I nyere versioner virker det også at holde tasterne Ctrl.+Alt+Shift(PC)/Kommando(æble)+Alt+Shift(Mac) nede lige så snart du åbner programmet
Avatar billede clouise Nybegynder
28. november 2005 - 10:35 #3
ok det prøver jeg. Tak for hjælpen!