Avatar billede conrad Nybegynder
20. november 2005 - 18:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvad koster en group by på et ikke indekseret felt

Jeg har en query som laver en group by på en del felter. Det første felt er ikke i noget index.

Hvor meget koster det, rent performance mæssigt at lave denne group by ? Og hvorfor koster det hvad det koster ? (harhørt noget om at sql laver en temporær tabel til group bys?)

Jeg tænker at alternaativet er at lave en if() som tester på om group by feltet har ændret sig, men hvis der er meget data som kunne gruperes er dette vel/måske ikke bedre?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2005 - 05:53 #1
Den bedste måde at få et svar på den slags er ved at lade SQL Query Analyser lave en Query plan for dig, så kan du se præcist hvad din SQL Server vælger at gøre.

Men ja typisk vil en group by resulterer i en Temporær tabel, hvilket ikke nødvendigvis er et problem. Det afhænger helt at dine konkrete data (mængde og organisering).

Så check med Query analyser
Avatar billede the_bma_man Nybegynder
23. november 2005 - 10:28 #2
3,75

(Sorry - men overskriften kaldte på det svar :-))
Avatar billede conrad Nybegynder
28. november 2005 - 18:19 #3
Tak  for hjælpen kryptos - læg et svar så jeg kan lukke her
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 18:37 #4
svar ;)