Avatar billede wuhtzu Nybegynder
17. november 2005 - 10:59 Der er 7 kommentarer

DNS via router

Hey

Jeg har et lille netværk bestående af 5 computere med WinXP. De er alle forbundet via en switch og min internetforbindelse går via en Zyxel Prestige 650R-31 som så sidder i min switch.

Routeren fungere som DHCP, men da jeg var træt af den gav maskinerne forskellig ip'er hele tiden tildelte jeg manuelt alle maskinerne IP, Subnetmask, Default Gateway, Pri DNS og Sec DNS. Alle disse informationer havde jeg fået fra routerens Web-interface.

Nu er mit spørgsmål så bare... hvis jeg slår routerens DHCP-server fra, kan jeg så stadig bruge den DNS jeg har fundet i routerens interface?

Wuhtzu
Avatar billede jimse Nybegynder
17. november 2005 - 11:09 #1
Det skulle der ikke være noget problem med.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
17. november 2005 - 11:24 #2
Da jeg oprindeligt satte min router op, havde den nogle profiler indkodet fra Cybercity af. Da jeg havde valgt den profil Cybercity sagde begyndte routerens DHCP automatisk at tildele den DNS til computerne. Så det må jo være Cybercity's intention at jeg som kunde skal bruge den DNS -> så om det er routeren der tildeler den eller mig selv er vel lige meget?
Avatar billede draco999 Nybegynder
17. november 2005 - 11:40 #3
ja jeg ville heller ikke mene det skulle give noget problem. du skal bare huske at når du evt smider en ny komputer på så vil den ikke få nogen ip før du selv går ind og tildeler den en.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
17. november 2005 - 11:53 #4
Det er klart. Det er heller ikke fordi jeg bevidst vil have mere at lave, men det er irriterende at skulle lave nye port forwards hver gang man starter sin computer op.
Avatar billede jimse Nybegynder
17. november 2005 - 12:01 #5
Hvis det kun handler om dine port forwards ville det så ikke være en mulighed at sætte leasing-perioden op så computerne beholder deres ip-adresser i længere tid.

Hjemme hos mig står leasingperioden til en uge og der beholder de forskellige deres ip-adresser fordi de alle jævnligt er på.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
17. november 2005 - 12:44 #6
Jo og det kunne formentlig også være muligt at sætte den til at tildele en bestemt IP til en bestemt mac-adresse, men jeg kan ikke finde indstillingen på min router.
Avatar billede rolle1 Nybegynder
02. januar 2006 - 15:16 #7
Din router får sin DNS via cybercity, og hvad enten du kører med statisk eller dhcp på dit lan så kan du bruge din router som dns, du kan også både køre med dhcp og statiske adresser på samme tid, normalt vil du have en range (192.168.1.100 - 192.168.1.150) som din router deler dhcp ud fra, og resten kan du bruge statisk:-)