Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:29 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp - hvad handler det her om

Hejsa..

Jeg kun godt tænke mig at udvide min horisont lidt.

Hvad handler det apache og web server om? Er web server ikke noget man køber sig til hos udbydere eller hvordan?

Derudover har jeg forgæves forsøgt at hente den nyeste af apache 3.1 ned, men kan ikke få nogen af mirrors til at virke.. nogen der kan smide et link.. men vigtigst hvad skal jeg bruge det til og hvorfor er det ikke noget udbyderen kan klare?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:35 #1
en web server er et stykke software som fungerer som server hvor browser er klient

du kan sagtens købe dig plads på en web server

men en del kan godt lide selv at køre en web server (af mange forskellige grunde)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:36 #2
http://httpd.apache.org/download.cgi plejer altså fint at virke

hvad henter du og hvordan virker det ikke ?
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:36 #3
Grunden til min interesse for apache er at jeg prøver at se om jeg kan finde ud af at bruge CMS fra EZ.no

Her står der følgende som de indledende steps

eZ publish makes use of and depends on four important things:

A web server

A server-side PHP scripting engine

A database server

An image conversion system (optional)

The first three things should be in place before an eZ publish installation is deployed. The image conversion system is optional and is only needed if you're planning to use eZ publish with images. The web server and the server-side PHP scripting engine has to run on the same machine. The database server may run on a different computer. For the moment, the following software solutions can be used:

De siger jeg praktisk talt skal downloade det hele, men troede egentlig at det var det som webudbyderne normalt stillede til rådighed, men det kan jeg måske så spare nogle penge på eller hvordan?
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:38 #4
jeg kan slet ikke få lov at hente.. jeg vælger mellem de her tre

Unix Source: apache_1.3.34.tar.gz [PGP] [MD5]
Unix Source: apache_1.3.34.tar.Z [PGP] [MD5]
Win32 Binary (Self extracting): apache_1.3.34-win32-x86-no_src.exe [PGP] [MD5]

og vælger så win32 - er det korrekt?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:38 #5
lyder som du skal bruge Apache+PHP+MySQL

men om du vil køre det CMS på dit web hotel eller på din egen PC er det vel
kun dig som ved
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:39 #6
hvis du kører Windows: ja
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:39 #7
så står den og loader lidt hvorefter den siger.. at siden kan ikke vises.. kan det have noget at gøre med at jeg har ZoneAlarm installeret?
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:41 #8
ok, så jeg ville sagtens kunne være min egen udbyder for selve web-delen og så bare købe mit domæne navn.. og på den måde så faktisk spare en del penge eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:43 #9
jeg kender ikke ZoneAlarm
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. november 2005 - 18:43 #10
Opvejet med strøm, maksine, internet forbindelse, synes jeg ikke der er noget at sparre.

For 5-10 kr. om mdr. kan du ligge på en professionel server med god svartid sammenlignet med en privat forbindelse.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 18:44 #11
du kan godt hoste selv

jeg tror ikke at der er nogen som gør det for pengenes skyld

web hoteller er kanon billige

det er for selv at kunne styre det hele
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 18:46 #12
ja, ja.. det var bare at jeg synes hurtigt det bliver dyrt når man skal have specifikke ting.. men skidt nu med det.. mit store problem er at jeg ikke kan downloade det..

Men omvendt siger du at jeg formentlig godt bare kan vælge en udbyder, som stiller det samme til rådighed - korrekt??
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. november 2005 - 18:59 #13
Faktisk svært at finde en webhost, som ikke tilbyder server scripting + database server.

Ønsker du links til gode, billige webhoteller ?
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 19:32 #14
hvis du kan finde gode billige webhoteller som opfylder Apache+PHP+MySQL
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 19:46 #15
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 19:57 #16
du skal sikkert også bruge denne her :
http://www.php.net/downloads.php
vælg denne http://www.php.net/get/php-4.4.1-installer.exe/from/a/mirror

og måske denne
http://dev.mysql.com/

så har du frit valg
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 20:38 #17
takker.. mht PHP+MySQL var det nu mere svar på hmortensen, som spurgte om jeg var interesseret i nogle gode billige webhoteller.. :-)

men takker.. smider I ikke begge et svar.. og hmortensen.. kunne du hjælpe mig med de webhoteller
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. november 2005 - 21:39 #18
Personligt bruger jeg http://cliche.dk, og er fint tilfreds.

Men du kan selv lave en søgning her, hvis du lyster:
http://www.find-webhotel.dk/
Avatar billede mindreklog Nybegynder
08. november 2005 - 22:25 #19
Jeg har prøvet at søge på www.find-webhotel og andre, men hvordan ser jeg om det er apache server, som de har?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2005 - 23:48 #20
alt andet en windows kan du godt regne med er Apache
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2005 - 10:39 #21
Cliche  opfylder Apache+PHP+MySQL du skal bare huske at 'vinge' af de rigtige steder
Avatar billede mindreklog Nybegynder
18. november 2005 - 09:49 #22
hey, Arne.. smider du ikke også et svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2005 - 09:50 #23
ok