Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:21 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerne slave u. formatering?

Hej
Jeg har i 2 harddiske på hhv. 80GB (master+Windows XP) og 120GB (slave).
Jeg vil gerne have den store HD over i en ekstern boks.
Hvad skal jeg ændre på computeren?
- Hvis jeg bare fjerner alle kabler (strøm og data) fra HD'en og sætter den i boksen, kan computeren så køre videre af sig selv? Og bevarer jeg mine data på HD'en? (Det er nemlig meget vigtigt.)

Der er mange point til grundige og letforståelige svar...

På forhånd tak...
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. oktober 2005 - 18:41 #1
Det kan du godt, og hvis du ikke fjerner de data der ligger på den store disk, så vil de stadig være der. Du skal bare lade være med at formatere den store disk.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:56 #2
Når dine data er så vigtige, er det en god ide, at brænde dem ud på en CD. For
med en HD ved man aldrig hvad der kan ske - selv om det ikke burde.
Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:04 #3
Jeg skal ikke ændre noget på computeren? fx BIOS-indstillinger eller lignende.....
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 19:35 #4
Hvis du tager HD ud af maskinen som den er og sætter den over i f.eks en USB boks, så skal du højst sandsynlig fjerne "slave" jumperen.
Dette vil sikkert fremgå af din "boks" manual.

Hvis du kører med XP, så skal du have den opdateret med SP2, da den update indholder en hel del ændringer i USB. (du skal minimum have SP1 installeret)

Herefter sætter du det hele sammen i boksen og sætter den til.
Nu skulle HD`en gerne blive fundet og et ikon kommer frem i systray.
HOT Swap ikon (sikker fjernelse af hardware)

H-klik på denne computer, klik på Administrer, klik på Diskhåndtering i venstre side og nu skulle du gerne kunne se din Usb disk i h-side.
Her kan du checke at den er blevet fundet korrekt, fået tildelt drevbogstav osv.
(det kan blive nodvendigt at "skifte drevbogstav og sti" på den - hvis der opstår bogstavs konflikt, men det er meget sjældent)

En anden ting der kan ske er, at du ikke har adgang til den - så udfører du følgende:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Herefter er der adgang til den, enten via Stifinder eller via denne computer
Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:39 #5
Det lyder meget nemt og smertefrit :-)
Men jeg kan se at jeg ikke var helt præcis i mit spørgsmål... sorry
Det jeg mente var, om jeg skal ændre noget i computeren, nu da der "mangler" et drev, som ellers plejer at være der. Det jeg kunne forestille mig var, at computeren bare går død under opstart - el. lign......
Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:41 #6
- mht. at få det eksterne drev til at fungere, så har jeg SP2. Så det burde ik blive noget problem :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 19:43 #7
Du sætter blot din slavedisk til USB og så kører det
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 19:43 #8
Det skulle ikke være nødvendigt at ændre noget på Pc`en - hverken i bios eller andre steder.
Det er dog en forudsætning at dit styresystem Er installeret på din blivende master HD
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 19:44 #9
Du skal ikke ændre noget på computeren eller i XP
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 19:45 #10
S`rry "haverslev" jeg var lidt langsom
Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:46 #11
takker 3xH :)
smid lige et spørgsmål så deler jeg points ud...
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 19:46 #12
helgec > Sønderjyder ER langsomme ;o)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:47 #13
- 2xH....
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2005 - 19:50 #14
"helgec > Sønderjyder ER langsomme ;o)" Du har ret, derfor er jeg også godt tilfreds med at være tilflytter fra Lolland, du ved nok der findes 3 slags mennesker, de onde, de gode og så dem fra Lolland
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 19:50 #15
Svar fra 1 x H ;o)  (du skriver bare hvis der er noget, du er i tvivl om)
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 19:54 #16
helgec > vidste ikke du var "lollik" - så er du tilgivet ;)
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2005 - 20:14 #17
mortengrau > ville du ha` givet helgec nogle points ? (eller hvad = - 2xH....)
Avatar billede mortengrau Nybegynder
27. oktober 2005 - 17:09 #18
ja det ville jeg da... Men jewg har jo ikke fået et svar fra ham....
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2005 - 17:38 #19
"ja det ville jeg da... Men jewg har jo ikke fået et svar fra ham...." Nej det er også for dårligt man ikke sidder klæbet til skærmen konstant og du gav endda et kvarter frist, men pyt nu med det "haverslev" havde jo svaret
Avatar billede mortengrau Nybegynder
27. oktober 2005 - 17:51 #20
helgec > Nej, det var skam ikke sådan ment...! Jeg vil meget gerne give point til dig også. Men det kan jeg kun hvis du lægger et svar. eller er der en anden måde....?
Avatar billede haverslev Novice
27. oktober 2005 - 19:27 #21
Er lige kommet hjem og har startet pc`en og læst jeres kommentarer.
mortengrau > jeg kan bare give helgec nogle points tilbage, ved at oprette et nyt spg. - var det meningen at vi skulle dele 100/100 ?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 09:14 #22
"haverslev" som jeg skrev 27/10-2005 17:38:27 så havde du jo svaret, så lad nu være med at bruge mere tid på det