Avatar billede dennism Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:29 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

IIS: stat-system

Til Apache findes der et system som f.eks. webalizer som kan lave statistik over besøg på de virtualle hosts man har på sin server.
Findes der et lignende statistikprogram til IIS?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 20:34 #1
IIS kan logge i både common log og extended log format som webalizer kan læse
Avatar billede dennism Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:44 #2
Også seperat til hvert host?
Avatar billede dennism Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:44 #3
Findes der evt. et bedre stat-system end webalizer - har du noget du vil anbefale?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 20:52 #4
det vil jeg tro
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 20:52 #5
da jeg lavede den slags for 10 år siden brugte jeg analog
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2005 - 20:56 #6
Jeg syntes personligt godt om AWStats - http://awstats.sourceforge.net/ - det er let at sætte op, og laver en pæn statistik, og så er den gratis.

Demo: http://ns3744.ovh.net/awstats/awstats.pl?config=destailleur.fr
Avatar billede dennism Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:59 #7
snowball >>

Og den er også nem at sætte op til IIS?
Avatar billede snowball Novice
25. oktober 2005 - 21:02 #8
Ja, det er ikke så svært. Det hele er beskrevet på http://awstats.sourceforge.net/docs/awstats_setup.html under punktet "Setup for Microsoft's IIS server"
Avatar billede dennism Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:07 #9
Tak - vender tilbage når jeg har leget med det :)
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2005 - 17:58 #10
Jeg får følgende fejl, når jeg forsøger at installere awstats fra .exe filen:
The installer did not find any perl interpreter in your PATH.

Hvordan får jeg installeret Perl?
Avatar billede snowball Novice
27. oktober 2005 - 18:13 #11
Hent MSI pakken på http://www.activeperl.com/Products/Download/Download.plex?id=ActivePerl - al konfiguration sker automatisk under installationen.
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2005 - 18:23 #12
Jeg har netop installeret det - men den siger stadig det samme. Skal maskinen genstartes?
Avatar billede snowball Novice
27. oktober 2005 - 18:31 #13
Nej, det mener jeg ikke er nødvendigt, men du kan da evt. prøve.
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:05 #14
Det hjalp med en genstart :)

Nu kører jeg installations programmet, men det kommer med en fejl om at Apache ikke blev fundet - det er så også rigtigt nok. Det beder mig om at indtaste stien til Apache. Hvad skal jeg gøre her?
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:06 #15
Skal jeg evt. bruger .zip versionen istedet?
Avatar billede snowball Novice
27. oktober 2005 - 19:11 #16
Hvis vi snakker om AWStats nu, så ja, brug http://prdownloads.sourceforge.net/awstats/awstats-6.4.zip
Avatar billede dennism Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:21 #17
Så - det ligger nu i c:\awstats.
Hvad gør jeg så, for at få det konfigureret?
Avatar billede snowball Novice
27. oktober 2005 - 21:43 #18
Det er som før skrevet beskrevet på http://awstats.sourceforge.net/docs/awstats_setup.html under punktet "Setup for Microsoft's IIS server"

Konfigurationsfilen er desuden meget godt kommeneteret.
Avatar billede dennism Nybegynder
28. oktober 2005 - 07:11 #19
Hvor er min cgi-bin mappe?
Avatar billede snowball Novice
28. oktober 2005 - 07:26 #20
Den skal du selv oprette i folderen til dit web hvis du ikke har den i forvejen.
Avatar billede dennism Nybegynder
28. oktober 2005 - 16:11 #21
Skal jeg bare lave en mappe som hedder c:\Inetpub\wwwroot\cgi-bin?
Avatar billede snowball Novice
28. oktober 2005 - 18:50 #22
Hvis dit web site ligger i wwwroot folderen, så ja.
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 18:11 #23
Jeg kan desværre ikke få det til at virke.

Jeg åbner cmd og skriver følgende:
perl awstats.pl -config=demahost -update

det giver følgende output:
can't open perl script "awstats.pl": No such file or directory

Men hvordan kan perl også vide at det skal ligge i:
C:\Inetpub\wwwroot\cgi-bin ?
Filen ligger i den mappe.
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 19:14 #24
Med mindre du "står" i C:\Inetpub\wwwroot\cgi-bin når du udfører kommandoen, så skal du skrive hele stien til filen.

perl C:\Inetpub\wwwroot\cgi-bin\awstats.pl -config=demahost -update
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:10 #25
Hvad hvis nu jeg kører denne side:
http://www.demahost.dk/cgi-bin/awstats.pl?config=demahost

Skal jeg så samtidig køre perl-scripet, eller viser sitet altid samtlige hits?
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 21:27 #26
Om du skal køre Perl scriptet eller ej, kommer lidt an på hvad du har valgt i din conf fil, for der kan du jo vælge om du vil opdatere hver gang der er en der vil se dine stats.

Det mest optimale vil være at slå det fra så der ikke opdateres når dine stats vises, og så sætte Perl scriptet ind i et cron job/scheduled task som køres et par gange om dagen eller noget i den stil.

P.S: Dit link virker ikke (cannot find server)
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:35 #27
Gider du prøve linket igen - mine venner kan godt se linket.

Har lavet en .bat-fil som kører perl-scripet - det må være optimale.
Kan se at brugerne har mulighed for at opdatere på sitet (opdater nu). Hvordan kan det være at der kommer en permission denied når man forsøger det?
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:46 #28
Hvor ofre anbefaler du iøvrigt at jeg sætter IIS til at starte en ny logfil? Hver dag?
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 21:47 #29
Linket virker stadig ikke.

Med henvisning til http://awstats.sourceforge.net/docs/awstats_config.html#AllowToUpdateStatsFromBrowser så prøv at tjekke hvilke rettigheder IUSR_ServerNavn har i din CGI folder og andre foldere der bruges af AWStats.
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 21:47 #30
Ja, hver dag er fint.
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:52 #31
Oki, tak.
Gider du smide et screen af, hvad du ser når du besøger siden? Kan ikke forstå hvorfor du ikke kan se den.
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:54 #32
Hvordan får jeg desuden mit Task til at køre to gange dagligt? Det mindste man kan vælge er "daily" :(
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 22:01 #33
Jeg får blot en standard "The page cannot be displayed" - "Cannot find server or DNS Error".

Når du har sat din task til at køre daily, så tager du blot Advanced properties, og så siger du Repeat task og sætter den til Every 12 hours og Duration til 24 hours og 59 minutes.
Avatar billede dennism Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:05 #34
Hvad angiver duration - den forstår jeg ikke helt?

Det er altså mærkeligt hvorfor du ikke kan finde serveren. Hvad med http://www.demahost.dk - kan du få adgang til den?
Avatar billede snowball Novice
31. oktober 2005 - 22:29 #35
Duration angiver hvor længe "Repeat every" i din task skal køre.

http://www.demahost.dk virker heller ikke hos mig. Hvilken IP skal domænet opløses til?
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2005 - 19:01 #36
Jeg har nu prøvet at installere awstats på Apache.

Jeg forsøger adgang via:
http://www.demahost.dk/awstats/awstats.pl?config=demahost

Hvordan kan det være, at jeg får en fejl 500?
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2005 - 19:02 #37
Følgende er i bunden af min httpd.conf:

#
# Directives to allow use of AWStats as a CGI
#
Alias /awstatsclasses "C:/Program Files/awstats-6.4/wwwroot/classes/"
Alias /awstatscss "C:/Program Files/awstats-6.4/wwwroot/css/"
Alias /awstatsicons "C:/Program Files/awstats-6.4/wwwroot/icon/"
ScriptAlias /awstats/ "C:/Program Files/awstats-6.4/wwwroot/cgi-bin/"

#
# This is to permit URL access to scripts/files in AWStats directory.
#
<Directory "C:/Program Files/awstats-6.4/wwwroot">
    Options None
    AllowOverride None
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>
Avatar billede snowball Novice
02. november 2005 - 19:31 #38
Kender ikke til Apache, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2005 - 19:49 #39
Oki - Smider du lige et svar?
Avatar billede snowball Novice
02. november 2005 - 20:12 #40
OK :)
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2005 - 20:12 #41
Tak for hjælpen ;)