Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:39 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Ny HD: WD3200 - kan kun se 128 GB

Hej.

Jeg har købt en Western Digital 320 GB (WD32000JB, Caviar SE, IDE ATA-100) harddisk, som jeg skal bruge i en ekstern harddisk-boks til en laptop.
Efter at have sat HD'en i boksen kunne jeg i Disk Management (Diskhåndtering) kun se 128 GB. Nå... Jeg satte den derefter i en stationær computer, hvis nu problemet lå i boksen. Jeg kunne stadig kun se de 128 GB.
Jeg opdaterede min BIOS til nyeste version (1011) på mit Asus-bundkort (P5P800), men stadig kun 128 GB.
Kan det være harddisken, der er død ved modtagelsen? Jeg kunne se, at kassen under forsendelse havde fået et tryk...

Mvh. Mads
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:42 #1
Harddiske større 137 MB kræver min. at SP1 er installeret.
Hvilket styresystem og sikkerhedspakke har du?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:43 #2
Har du SP1 eller 2? Det er nødvendig for store HD.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 18:47 #3
Jeg har Windows XP Pro SP2 på både min laptop og stationære.
Avatar billede terrak Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:13 #4
Har du sikret dig at det rent faktisk er den bestilte model? Dvs kigge på modelnummeret på harddisken?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:14 #5
Hvis dine andrer HDér vises korrekt, så må det vel være din nye HD som er problemet.
Med mindrer, men det ville være underlig, at den er jumped til kun at køre som en
lille HD. Men det kan du jo se.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:17 #6
terrak - Ja den ville være grov, men der laves vist ikke 128MB HD.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:20 #7
terrak: Jep, modelnummeret på HD'en er korrekt.

gotfred: Kan ikke se nogle jumpere, hvor man skulle kunne stille på det. Jeg har en anden WD-harddisken på 200 GB, så det er nok den nye HD, der er defekt...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:29 #8
Hvis det er en Ata HD skulle der sidde jumpere bag på, men hvis det er en Sata, så er
der ingen jumpere -  det sidste har jeg selv lært i dag.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:31 #9
Hmmm, altså der er de sædvanlige jumpere til at sætte Cable Select, Master og Slave (det er en ATA-100)
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:34 #10
Netop! Sidder jumperen rigtigt?
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:35 #11
Jep, den er sat til master, hvilket skulle være rigtigt. Den sidder som sekundær master.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:37 #12
Jeg har lige set i BIOS'en, at den også kun kan se 137 GB (som er 128 GB binært). Som sagt har jeg opdateret til nyeste BIOS. Jeg har ikke mulighed for at prøve andre maskiner de næste par dage, men det er nok forsøget værd. Men igen... Jeg har en anden 200 GB harddisk, som virker upåklageligt...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:38 #13
Måske kører den bedre på cabel select?
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:40 #14
Mener jeg havde den sådan i starten, men jeg vil lige prøve igen
Avatar billede jokkejensen Novice
14. oktober 2005 - 19:40 #15
offtopic : hvad #¤%&"#& er cable select ? det har ofte undret mig
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:44 #16
jokkejensen - Cabel select betyder, at HD kontrollern selv finder ud af det.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:50 #17
Jeg har nu prøvet med cable select - med samme resultat :-(
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:51 #18
Cabel select? kræver det ikke det rigtige kabel til det. Compaq brugte det system i de gamle maskiner, og krævede det koregte kabel for at virke. det lyder mere som om Hd er defekt.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:57 #19
rdc p2 - på en alm. Ata HD er det det samme kabel, ikke et specielt.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2005 - 19:59 #20
Jeg tror det er bedst du går til forhandleren og forklarer ham problemet og hvad du har forsøgt.
Du skal nok have en ny HD.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:00 #21
Har ikke brugt CS siden jeg havde den gamle compaq.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:09 #22
Prøv at højreklikke på Denne Computer og vælg administrer. Gå i Diskhåndtering og formater drevet.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:11 #23
boxer - Det har jeg prøvet. Diskhåndtering kan kun se 128 GB :-(
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 20:14 #24
Prøv lige at hente og installere:
http://support.wdc.com/download/?cxml=n&pid=999&swid=1

Kør programmet og gå i SETUP YOUR HARD DRIVE
Avatar billede plx Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:14 #25
Det er ikke fordi du kigger på en allerede oprettet partition, den bliver ikke automatisk større?
Avatar billede terrak Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:14 #26
Well, en 140 gb harddisk viser vist også lidt under. Jeg ved i hvert fald at mine 2*160gb diske til sammen kun har 292 gb, ifølge Windows.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:18 #28
haverslev: Jeg har installeret Western Digital's Data Lifeguard version 11. Den sagde i starten, at diske over 137 ikke var korrekt installeret, hvilket den så gjorde og genstartede, men Diskhåndtering kunne stadig kun se 128 GB. Jeg har en anden WD-harddisk i på 200 GB, som virker fint.

plx: Nope... Både BIOS, Diskhåndtering og Western Digitals program kan kun se 137/128 GB.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
14. oktober 2005 - 20:30 #29
boxer - Udmærkede links. Jeg mener, at jeg har gjort alt det, der står. Både hvad angår jumpers og Diskhåndtering.
Avatar billede gedebuk Nybegynder
01. november 2005 - 15:06 #30
Update: Efter at have snakket med Western Digital omkring problemet har det vist sig, at firmwaren i HD'en var defekt. Jeg har derfor sendt harddisken til rep.