Avatar billede tuekappel Nybegynder
10. oktober 2005 - 16:52 Der er 16 kommentarer

Hvor gemmer man et backup tape?

Jeg står for at skulle etablere et backup-system for den virksomhed jeg arbejder i, et mindre arkitektfirma. Hvis nogen undrer sig over graden af paranoia, er det fordi man til enhver tid kan risikere en byggesag, og der skal man altså kunne bevise hvilke tegninger som var gældende til hvilken tid)
Jeg har forestillet mig følgende:
RAID 1 (spejling) på server, alternativt RAID 5 (spejling med distribueret redundans)
Ekstern Harddisk (Maxtor OneTouch 2) tager backup hver nat til restore points, vha Dantz Retrospective software.
Tapedrev tager backup af restore points, og tapene gemmes udenfor huset.

Og her er det så jeg gerne vil vide: Hvor gemmer man sine backup-bånd? Jeg har hørt en skrækhistorie om en bankboks, som havde så meget magnetfelt i låsen, at båndene var slettet, da de endelig skulle bruges.
Optimalt, og prisbiligt, ville være at man havde plads i en brandsikker boks hos et andet firma, og så kunne de få tilsvarende hos os.
Jeg velkommer alle indspark fra jer, også på bedre backup-løsninger.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
10. oktober 2005 - 17:39 #1
Dit server setup samt ekstern HD er fint, og med hensyn til både vil jeg anbefale dig følgende:

Optimale løsning:
4 Master bånd (Disaster revocery bånd hvert kvartal)
12 måneds bånd (Du kan dokumentere 1 år tilbage)
4 Kvartal bånd (Kan du genskabe data 3 måneder tilbage)
2 halv årsbånd
5 bånd til lige uge (Fuld backup på 3 dage og differantial)
5 til ulige uge (Fuld backup på 3 dage og differantial)

Bånd gemmes ude for huset på 2 lokationer.

Du kan ogå bruge online backup som er ganske ok
Avatar billede leif Seniormester
10. oktober 2005 - 17:41 #2
Hvis vi snakker Online Backup, så husk lige at overvej mængden af data der skal flyttes sammenholdt med hvilken internetconnection I har.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2005 - 17:43 #3
Med hensyn til Backup Tape.
Det er en god ide at genmme det nyeste bånd uden for huset. En brandsikker boks er et godt valg.

Du skal bare huske at kontrolere båndende jævnligt. Tillid er godt, kontrol er bedre.
:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2005 - 17:55 #4
RAID 1 er hurtigere end RAID 5 og jeg vil mene ar RAID 1 eller RAID 1+0 har afløse
RAID 5 de fleste steder

Jeg ved ikke hvad "Dantz Retrospective software" gør, men pas på med åbne filer
herunder databaser - en disk eller fil baseret backup er ikke nødvendigvis
konsistent medmindre du låser alt.

Bankboxe plejer at være OK, men spørg lige banken !  :-)

Og ja det er rigtigt godt at checke backups regelmæssigt.
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
10. oktober 2005 - 18:54 #5
Til online backup kræved 2Mb synkron og TDCruger Tivoli agent til dette.

Ening med Arne i RAID 1 er optimal
Avatar billede tuekappel Nybegynder
10. oktober 2005 - 20:21 #6
tak for jeres svar.
@arne v: Det der Dantz software er en backup-løsning, som (såvidt jeg har forstået) gemmer en fuld backup, og derefter kun gemmer ændrede filer (muligvis kun selve ændringen?) Således, at man starter med at lave en fuld backup, og derefter bruger der efterfølgende restore points til at genskabe en fil "som den så ud, til et bestemt tidspunkt"
Jeg spørger mig selv, om vi har brug for at kunne gå tilbage og se tidligere filversioner, vi gemmer i forvejen alle versioner "incrementally"
Jeg er ike meget for en backup der er afhængig af, at at alle restore points er intakte, for at kunne genskabe data.
Men jeg må lige spørge dig, Arne v, hvad mener du med "åbne filer"? At det ikke holder juridisk, hvis filerne ikke er låst, eller referer du til noget på bits/bytes-niveau?

online backup har jeg overvejet, da det ville gøre alt utroligt nemt for mig. Men til en pris på 150,-/md/GB er det helt ude i hampen. Vi har i øjeblikket ca. 20 GB projekt-filer, og kommer op på 100 GB i løbet af et år. Det er ikke alt, der skal backes up, men jeg ville gerne slippe for at skulle sortere.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2005 - 20:25 #7
jeg snakker bits and bytes

en backup af en SQLServer database som er lavet ved at kopiere database
filerne mens databasen bruges er *intet* værd

også andre åbne filer vil også kunne give problemer
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. oktober 2005 - 12:26 #8
Det koster Online Backup nødvendighvis ikke.
F.eks. 100GB kan fåes for 699,- pr. måned
Avatar billede tuekappel Nybegynder
19. oktober 2005 - 19:41 #9
@ bjuhl: jeg finder mange der hedder, eller tilbyder Online Backup. Hvor har du din pris fra?

Jeg skriver igen, fordi jeg har tænkt mig lidt videre om. Det sted vi er flyttet ind, har haft en del indbrud, og jeg er ved at skide i bukserne ved tanken om, at nogen skulle rende med server og backup-bånd.
Samtidig vil jeg gerne slippe for at skulle huske på at skifte backup-bånd, og slæbe dem med hjem el. lgn. Jo mere automatiseret, jo bedre, så at sige. Så jeg snakkede med min chef om, at have en type server stående i hans kælder, som backup. Et styresystem, og en FTP-klient som Serv-U. så kunne den fungere som backup. Det kræver, at den står tændt 24-7, backup'e kunne foregå om natten. Vi har 512 kbit/s upstream, så det skulle fint kunne lade sig gøre, bare ved kun at overskrive gamle filer.
Og så er det jeg spørger jer: hvilket backup-program vil i anbefale til dette? Altså at koble op via FTP og synkronisere serveren med fjernserver? Jeg er selv en fan af Total Commander, og jeg tror på at det kan gøres så simpelt som det. Vi får Windows Server 2003 på serveren, og den må da også have nogle rutiner. Jeg er bange for at jeg ved alt for lidt om W2K3S...endnu da!
Kom med nogle bud, så skal jeg nok få delt de points ud :-)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:12 #10
Det er min egen pris, jeg sælger selv disse løsninger.
Avatar billede leif Seniormester
20. oktober 2005 - 15:15 #11
bjuhl -> Har du en side med info om produktet ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:18 #12
Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, som du skriver, så lad være med at brygge din egen Remote Backup Løsning, det vil bare give dig mere hovedpine.

Køb dig hellere til en ordenlig løsning, så har du sikkerhed for dine data.

Hotbackup af SQL er ikke noget problem med Remote Backup
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:20 #13
Nu må vi jo ikke reklamere på E, men du kan se det på min hjemmeside www.edbdata.dk
Avatar billede leif Seniormester
20. oktober 2005 - 15:26 #14
bjuhl -> Du må da gerne henvise så længe det har relevans for spørgsmålet.
Avatar billede tuekappel Nybegynder
20. oktober 2005 - 18:36 #15
@ bjuhl: tak for "tipset", det er ihvertfald en konkurrencedygitg pris. Nu er det ikke SQL der skal backes up, men data af typen tegningsfiler, tekstdokumenter og billeder. Skal lave mig et langvarigt scenario på de forskellige løsninger vi har at gøre med.
Jeg er nu stadig hooked på hjemme-server-løsningen. Den har tjent sig selv hjem efter ½ år, men nu laver man jo ikke backup for at spare penge....Sikkerhed er alfa og omega.
Som sagt, byd ind, hvis i har forslag til hvordan man sætter det op.
Avatar billede leif Seniormester
20. oktober 2005 - 22:52 #16
Det ene sted jeg er køres der pt. med 3 former for backup. Tape backup, Backup To File og Backup ved manuel overflytning. Tape og Backup bliver der kørt på de firma kritiske data, dvs. den øverste ledelses drev, mail servere og Regnskaber. Disse 3 ting køres faktisk både til Tape og til File og Personlige drev til Tape + USB disk lejlighedsvis. USB disk og Tapes fjernes fra virksomheden.

Der overvejes dog om vi skal køre noget replica ud af huset.

Jeg ville altid bruge et decideret backup tool til det. Jeg har ikke selv prøvet men har selv flere steder set navnet IBM Tivoli BackUp-Software når vi snakker Remote/Ekstern Backup.

Hvor mange GB snakker vi om ?
Hvor mange Servere snakker vi om ?