Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
01. oktober 2005 - 13:51 Der er 6 kommentarer

Router med båndbrede kontrol

Hej,

Jeg bor i et dele hus sammen med 5 andre, og vi deler vores 2Mbit bredbåndsforbindelse. Det kører normalt fint. Problemet ligger i at der er flere der er glade for at downloade alverdens ting, hvilket gør at når en sætter noget til at downloade for fuld tryk, så bliver vi andre frosset ude da han suger alt båndbreden. Det ville vi helst undgå, og derfor dette spørgsmål:

Kan man få en router med kontrol over båndbreden, sådan at man kan sige at den enten:
- skal dele den tilgængelige båndbrede lige mellem de eksisterende IP adresser routeren har tildelt i øjeblikket?
- eller ved at give de forskellige computere i huset en fast IP adresse, kode routeren til at de enkelte IP-adresser kun får tildelt en fast max båndbrede. Fx 40 KB/s i download og 10 KB/s i upload

Er der nogen der har erfaringer med dette?
/Thomas
Avatar billede silvershadow Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:04 #1
Det kan man godt, men det er dyrt. Zyxel har en FireWall Zyxel 35 som kan det du efterlyser og en hel masse mere, men den koster ca. 5.600,- kr
Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:39 #2
silvershadow >> Hvad hedder den funktionalitet jeg leder efter?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:54 #3
Avanceret båndbreddestyring med VoIP understøttelse, linket til hjemmesiden får du her:
http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTcyJmNIYXNoPWEwZmNjYTkxZDM_.0.html
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. oktober 2005 - 14:59 #4
Den generelle betegnelse for prioritering af trafik er QoS - Quality of Service
Avatar billede kenp Novice
02. oktober 2005 - 17:34 #5
ellers prøv at kigge på zyxel 334wt og 335wt de koster ca. 900,- og de har det du efterspørger.
Avatar billede dmcn Praktikant
02. oktober 2005 - 17:36 #6
Alternativt kan du, hvis du synes lidt eksperimenteren er sjovt, sætte en Linux-maskine op som router, smide al trafik igennem den og bruge den til trafic shaping. :)