Avatar billede anders0710 Nybegynder
22. september 2005 - 20:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke læse fra mit c: drev

Hey.

Jeg har en computer, hvor jeg har en harddisk som er delt i to, altså et c: og et d: drev.
Problemet er at den ikke kan læse mit c: drev så computeren ikke kan starte op i Windows.

Computeren køre Windows XP.

Hvordan kan jeg komme i kontakt med mit c: drev igen??

Er ikke helt klar over hvilket filsystem der ligger på disken, men hvilke programmer kan bruges hvis det er FAT32 og hvilke kan bruges hvis det er NFTS??

Vil det eventuelt være muligt at flytte disken over i en anden computer og få de data som befinder sig på d: drevet over på en anden disk??

Anders.
Avatar billede haverslev Novice
22. september 2005 - 20:28 #1
Prøv først med en Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. september 2005 - 21:06 #2
Hvis Haverslevs forslag ikke lykkes, hvis der f.eks. er klosterfejl på din HD,
så sæt den til som slave på en anden HD, så kan du, hvis der ikke er fejl på
din D-partition, uden videre kopiere dine filer til en anden HD.
Avatar billede anders0710 Nybegynder
22. september 2005 - 21:18 #3
Til Haverslev.

Okay, det lyder jo rimelig nemt, men der er lige en ting som jeg ikke er helt klar på.

Da jeg købte computeren var der installeret XP på og nu kan jeg ikke finde den pågældende cd som høre til Computeren!!! :-(
Er denne ligegyldigt eller skal man bruge den oprindelige installations cd som fulgte med computeren???

Det er samme procedure selv om det er XP home ik?
Avatar billede haverslev Novice
22. september 2005 - 21:30 #4
1. Hvis du fik en cd med pc`en, så skal du være opmærksom på, at det IKKE er en "recovery cd" - denne sletter og gendanner ALT på din pc.
Dvs. der bliver, som da du fik den i buttiken.

2. Hvis du kan låne en orginal XP home cd, så kan du bruge den.
  Det skal bare være en XP cd version, som svarer til den du kørte med i maskinen.

Ang. din XP nøgle:
der skulle gerne være et Microsoft klistermærke på maskinen med din XP cd-key
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2005 - 22:16 #5
Win98 til FAT32
Win-XP til FAT32 og NTFS

Kan du starte på en boot-diskette kan du med fdisk se hvilke styresystem der ligger på HD
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 11:45 #6
Det du har betalt for , er windows seriel nr. Det er ikke selve cd'en , så derfor kan du "lovligt" copiere en anden windows , og bruge den når du installerer windows. Men du skal bruge dit eget windows s/nr hvis det skal være lovligt. Så hvis du har win xp på dansk , så skal du finde en med win xp på dansk , for at s/nr passer sammen.
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2005 - 12:40 #7
mrrius > er da vist det samme som jeg skriver :22/09-2005 21:30:19
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 09:10 #8
> haverslev , det er rigtigt atc det er det samme du skrev , jeg skar det bare ud i pap...
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2005 - 10:12 #9
mrrius > OK, men forstår ikke hvorfor du lægger det som et "svar"