Avatar billede shadowman87 Nybegynder
21. september 2005 - 19:57 Der er 47 kommentarer

kan sende post, men ikke modtage

Hej alle.

Jeg har på en sjov måde fået lavet mig en exchange server 2003, som kun har givet mig noget at lave.. hehe... Mit problem pt. er at jeg ikke kan modtage noget post, men godt kan sende post, og dem jeg sender til modtager også posten...

hvis jeg køre en internet mail wizard får jeg følgende fejl.

ID no: c103b530

og så ud over det virker min VPN heller ik mere, men det har nok ikke noget med exchange at gøre, eller hvad?

Håber noget kan hjælpe mig, savner virkelig meget min post ;-)
Avatar billede ni Nybegynder
21. september 2005 - 20:16 #1
har du tjekket at din pop3 server har det rigtige navn?
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 21:00 #2
exchange benytter smtp i default mode, og har ingen pop3 retriever (med undtagelswe af den exchange der medfølger til SBS)

du har ikke fået lavet ændringer i din DNS opsætning ? og står a og MX records korrekt for dit internet domæne navn ? (kan kontrolelres på dette link: http://www.dnsstuff.com/ vælg testen i højre side øverst, vælg all records), der skal A og MX record pege på din ip adresse, der kan være 2 mx records, hvis port 25 indgående er spærret på din forbindelse, så vil den mx record med højest nummer være på din udbyder.
Avatar billede ni Nybegynder
21. september 2005 - 21:17 #3
ok jeg graver mig ned >()
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 22:47 #4
ni nej lad være med det ;)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
22. september 2005 - 01:20 #5
Jeg fandt ud af at der åbenbart ikke var en mx record til min IP :S
den er nu oprettet her til aften.

Men så er det jo bare lige at jeg stiller mig selv det gyldne spørgsmål, hvorfor har jeg så kunne modtage post tidligere?

P.s. Det er en Exchange 2003 på en Win 2003 Enterprise, og den køre ikke pop3 eller imap... og jeg har åbnet for alle porte til serveren i min Router.
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 00:39 #6
okay status er nu at jeg har et MX record direkte på domænet.dk, og jeg har et A record til mail1.domæne.dk som begge peger på min IP.

Men jeg modtager stadig intet post, jeg kan dog godt sende post og modtage post fra andre i Active Directory, altså internt post.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:43 #7
hvilken udbyder ? ig hvad siger din application og system log ? (har det virket  mht at modtage post ?)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:02 #8
ja jeg har kunne modtage post før, måde på exchange og med Kerio mail server, min udbyder er Surftown.

Jeg fandt godt nok ud af der var en limit på på hvor meget jeg kunne modtage i First Group Storage, som jeg bare fjernede, og så genstartede, men jeg modtager stadig ikke noget post, og så skriver loggen os at mine memory settings ikke er gode nok til exchangen? jeg har så 2 GB ram i min server.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:06 #9
din port 25 er ike lukket vel ? og du derfor skal have en backup mx record med ?
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:16 #10
jeg vil mene at min port 25 er åben, dog uden at være sikker, jeg ved den er åben i min router, men om den er åben i selve windows er jeg lidt i tvivl om, altså alt firewall er slået fra både på netkortet, og inde i "Routing and Remote Access"

så mit svar må hælde hen til ja.

hvad mener du med at jeg skal have en "backup mx record med" ?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:19 #11
prøv shields up testen på grc.com så finder vi ud af om din port 25 er åben (eller rettende ikke lukket)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:30 #12
jeg har lige kørt testen igennem, min port 25 er åben, men jeg tænkte på, den tester jo egentlig kun til min router? den tester jo ikke hele vejen igennem mit lan eller hvad? (indrømmer jeg læste ikke alt hvad der stod på siden, kørte bare testen)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:33 #13
jo den tester hele vejen, hvis der ikke er noget det svarer vil porten være blå (menr jeg det er) og råd hvis den er åben, du kan ikke evt oplyst om dit domæne navn ? er lidt nemmere at sende en test email, os se hvorfor den bouncer (hvis den bouncer) og om man kan telnette din server udefra
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:34 #14
du kan evt sende de informationer på screem@get2net.dk
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:37 #15
har lige sendt dig en mail.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:39 #16
ved det og kigger på det nu ;)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:43 #17
som du kan se er der feoskelle på mit domæne og dit mnt records, din MX record skal pege på dit domæne navn og ikke en ip (skal den pege på en IP skal IP adressen stå i [])
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:43 #18
lyder godt min ven, min outlook står åben, så hvis du bare besvare på den mail eventuelt, så svare jeg med det samme, hvis den altså kommer hele vejen frem, hehe..
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:44 #19
og du kan ligeledes se at din A record ikke peger på din ip adresse (den står til at pege på xxx.xxx.xxx.101 men ifølge dig skla den jo pege på xxx.xxx.xxx.201 ?)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:45 #20
okay, som jeg har forstået det, så skal min mx record pege på mit a record?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:45 #21
svarer her så andre også kan bruge det til noget, dog uden at nævne domæne eller ip adresse (det har nemlig ikke noget direkte emd problemet at gøre, men det grundlæggende bag ved vil andre også kunne bruge :) )
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:49 #22
din mx record skal pege på dit FQDN (fully qualified domain name) A record skal pege på en IP adresse *S*
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 02:51 #23
okay, nu er jeg forvirret, som jeg har forstået det så peger mit a record (i følge dns setup hos surftown) til min ip på mail1.domæne.dk og mit mx record peger til min ip xxx.xxx.xxx.201 på domæne.dk

og du siger at mit a record peger til xxx.xxx.xxx.101
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:54 #24
jeps, hvis du kontrollerer på dnsstuff.com ved at indtaste dit domæne navn i dns lookup og vælger all records kan du se at det er ikke hvad der kommer af resultat når man laver et opslag på det domæne
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:04 #25
okay, nu opstår der ligesom en mening ;) problemet er jo sikkert at jeg skal lave et a record på domænet.dk og ikke mail1.domænet.dk men så kommer det næste problem lige, jeg kan ikke lave om på a recorden for domænet.dk (med mindre jeg disabler webserveren hos surftown, som jeg ikke helt er interesseret i, med mindre jeg kan blive nød til det)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:06 #26
lige præcis ;) kan du ikek selv administrere DNS på surftown ? ellers må du have fat i dem senere idag og få den til at rette det *S*
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:10 #27
jo jeg kan godt håndtere det selv, men min teori køre på at jeg bliver nød til at fjerne webservicen fra mit domæne, så tror jeg nemlig godt jeg kan rette i "hoved" a recorden.. prøver da bare lige.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:12 #28
nope, det er hos din udbyder du skal ændre dette, det har intet med din maskine at gøre (indtil videre) er du sikekr på din IP er det du skrev til mig i en amil ?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:12 #29
mail endda *G*
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:16 #30
jajajaja... hehe... men min teori holdte stik, jeg disablede bare web servicen hos surftown, og så kunne jeg ændre i "hoved" a recorden, så den går til xxx.xxx.xxx.201 og ikke xxx.xxx.xxx.101

men jeg er meget sikker på min ip, 1. jeg har fast ip :) 2. jeg kunne den uden ad efter jeg havde set den første gang :) hehe
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:19 #31
prøv lidt senere at kontroller at de rigtige adresser er opgivet på dnsstuff.com ;)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:19 #32
DNS'en er allerede opdateret :) tjek selv, men det er som om jeg ikke får så meget post af den grund, hehe... kender du det med at man savner sin post, hehe...
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:22 #33
ja det kan jeg se, men din MX record peger stadig på en IP den skal pege på dit domæne navn så hjælper det ;)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:24 #34
sådan der? (se DNSstuff)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 03:27 #35
test mail sendt ;)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 03:30 #36
synes ik rigtig jeg modtager noget :( går ud fra du bare har besvaret den mail jeg sendte til dig.
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 04:03 #37
jeg får forresten stadig den samme fejl ved kørsel af en "internet mail wizard"

Har du set jeg har sendt dig en mail med alle de warnings og alerts jeg kunne finde på exchange da maskinen startede op.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:06 #38
jeps har modtaget den, og det er noget seriøst galt med din maskine :/
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 04:10 #39
okay, er jeg sq egentlig ked af og høre :( men tror nu godt jeg kan give dig ret..
men tænkte på, ved du noget om VPN ?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:12 #40
lidt ved jeg da, men spørg løs ? så må vi se om jeg kan svare ;)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 04:17 #41
okay, min server har lige nu 2 netkort, 1. til WAN siden, altså til min router, og så et til min LAN side, når den skal fungere som VPN server, for at folk kan komme på LAN siden og tjekke mail ude fra, skal maskinen så bruge et NIC mere? eller kan den nøjes med at bruge det NIC til LAN siden?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:20 #42
det er kun nødvendigt med 2, men vil du ikek ahve de skal kunen se noget som helst andet end mail, så vile jeg montere et til netkort og lave filtrering på det, eller lave webmail over ssl
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 04:24 #43
de må gerne se alt hvad der er på maskinen, det er fint nok.

Men tænkte på, når nu vi ligesom har konstateret min server er helt forskruet, og skal geninstalleres, hvordan var det så lige jeg tog en backup af mine mail og hvordan importere jeg dem igen? (må gerne beskrives grundigt, hader at miste mails nemlig)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:26 #44
exchange er er jeg ikek så emget inde i endnu, har mest rodet emd kerio mailserver, som jeg bedre kan lide til "små" installationer, så der vil jeg nok anbefale dig at spørge i backup _/ exchange gruppen (elelrs skal jeg google oog læse om det først *S*)
Avatar billede shadowman87 Nybegynder
23. september 2005 - 04:30 #45
okay, hvis du har lyst og keder dig må du gerne :)

ellers spørger jeg bare i morgen, for nu vil jeg nemlig gå i seng.

Sov godt, og forløbig tak for hjælpen :)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 04:32 #46
hehe keder mig ikke lige, er ved at rydde op i spørgsmål (eller rettere prøve at få folk til det *G*) men nat nat ;)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:21 #47
brug for mere hjælp ?