Avatar billede peditor Nybegynder
16. september 2005 - 08:00 Der er 11 kommentarer

XP vil hverken lukke ned eller genstarte?

XP vil hverken lukke ned eller genstarte. Problemet opstod pludseligt. Jeg kørte en repair på XP og pc'en virkede generelt bedre. Men kan stadig ikke lukke ned eller genstarte......
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. september 2005 - 08:09 #1
nedenstående sakset fra et andet spørgsmål

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede haverslev Novice
16. september 2005 - 08:15 #2
Avatar billede peditor Nybegynder
16. september 2005 - 09:37 #3
Bufferzone: Jeg har prøvet at køre en repair, hvor jeg også fulgte en instruktion omkring problemet men uden succes......

Min bærbar er en Dell Latitude D505, ca. 1 år gammel.
Avatar billede peditor Nybegynder
16. september 2005 - 09:40 #4
Haverslev: Der henvises hele tiden til ACPI. Det faneblad i "strømstyring" findes ikke. Jeg har på Dell's website downloaded en nyere version til BIOS men på engelsk. Betyder det noget? Er der en speciel fremgangsmetode mht. at flashe BIOS?
Avatar billede haverslev Novice
16. september 2005 - 10:33 #5
Når din maskine kun er ca. 1 år gammel, så er den helt sikkert med ACPI.
Har du checket: http://www.wintip.dk/xp/guides/device/enh1.htm#acpi

Ps. normalt er det ikke nødvendig at opdatere til en ny bios version, når tingene HAR virket. (kun hvis tidligere bios har haft fejl/mangler osv)
Avatar billede peditor Nybegynder
16. september 2005 - 14:03 #6
Det prøver jeg lige når jeg kommer hjem.
Avatar billede peditor Nybegynder
16. september 2005 - 17:25 #7
Der er ikke noget i min BIOS der hedder ACPI.
Jeg kan ingen steder finde noget om strømstyring og så samtidig kunne ændre noget.
Jeg er pænt LOST!
Avatar billede hcma Novice
16. september 2005 - 21:36 #8
prøv at starte i fejlsikker tilstand -> hop ind i kontrolpanel -> Strømstyring -> og hvis fanebladet Avanceret ikke er der, prøver du at klikke i kanten af boksen og se om det så ikke kommer frem.
Avatar billede peditor Nybegynder
17. september 2005 - 13:12 #9
Det virker desværre heller ikke. Jeg tror snart ikke der er anden udvej end at formatere pisset!
Avatar billede hcma Novice
17. september 2005 - 13:14 #10
er acpi slået til i bios ?
Avatar billede peditor Nybegynder
17. september 2005 - 17:01 #11
Under "power management" er der intet om ACPI. Dell pis!