Avatar billede visto Professor
15. september 2005 - 23:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problem med at sende datatunge mails

Jeg har ved flere lejligheder oplevet ikke at kunne sende mails med større filer vha. Outlook Express. Når jeg benytter samme mail-konto via tilhørende webmail er der ingen problemer.

Er der en grænse for hvor stor en mail må være, for at den kan sendes via Outlook Express? I givet fald: hvor mange Kb eller Mb kan maksimalt sendes+
Avatar billede visto Professor
15. september 2005 - 23:10 #1
Tilføjelse: det er ved "sølle" 4-5 Mb, måske også mindre, at jeg oplever problemer.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 07:51 #2
4-5 mb er faktisk ret meget.
har du tænkt på at zippe de tunge filer?
Billedfiler kan ikke zippes, men komprimeres via et billedprogram.
Serveren kan stilles til at acceptere filer af en vis størrelse.
Ellers kan du jo dele filen i flere og lade modtageren samle den.
Fortæl, hvad du gør.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. september 2005 - 08:29 #3
problemet kan også være at du fylder modtages mailboks, og derfor for dine mails retur.
Det kan også være timeout på serveren, men tvivler.O)
Rar er også en mulighed, der er en funktion der kan splitte filer op i en ønsket str..
Men hvis du skal overfører filer på den str. så kan bruge andre metoder , gmail,  ftp-server messenger el. lign.. der er masser af muligder.O)
Avatar billede visto Professor
16. september 2005 - 08:42 #4
>hans-jensen: ja, jeg prøvede at zippe. Det var to Wordfiler med billeder, som jeg skulle videresende. Zipfilen kom kun ned på lidt over 3 Mb, hvilket heller ikke gik. Og selvfølgelig er 4-5 Mb en del, men det føles umyndiggørende, at et program skal bestemme hvad jeg kan og må.
>-bartfreak: Jeg kender godt problemet med at fylde modtagers mailboks, det var nu ikke det der var problemet denne gang, idet det som sagt lykkedes  mig at sende filerne via webmail.
Der kom godt (da jeg forsøgte at sende via OE) nok det du vel kalder timeout: en meddelelse om at der var gået så og så lang tid, og om jeg stadig ville vente.

Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål, som er det jeg gerne vil have svar på: Er der en grænse for hvor stor en mail må være, for at den kan sendes via Outlook Express? I givet fald: hvor mange Kb eller Mb kan maksimalt sendes?

For selve opgaven med at få dem sendt kan jeg som sagt klare blot ved at bruge webmail.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. september 2005 - 08:46 #5
der er generelt 10 mb.. men det er usandsynligt at du for lov at sende den størrelse, 4-5 er nok grænsen.
Avatar billede efry Nybegynder
16. september 2005 - 08:54 #6
Outlook Express i sig selv sætter ingen grænser for filstørrelsen.
Avatar billede visto Professor
16. september 2005 - 08:55 #7
>-bartfreak: den forstod jeg ikke. Siger du at OE er indstillet til max 10 Mb? Hvad betyder det så at jeg sandsynligvis ikke får lov til at sende op til 10 Mb? Hvad skulle grænsen på "nok" 4-5 Mb handle om? Som nævnt kunne jeg heller ikke sende en zip fil på lidt over 3 Mb.
Avatar billede visto Professor
16. september 2005 - 08:57 #8
>efry: OK, min kommentar ovenfor krydsede din.
Men hvad er det så, der gør at jeg ikke kan sende de 4-5 Mb via OE, når jeg kan via webmail?
Avatar billede visto Professor
16. september 2005 - 09:24 #9
Jeg har nu selv lidt nyt: Opmuntret af efry's udsagn om, at OE ikke sætter nogen grænse, prøvede jeg at sende de den store mail, som det ikke lykkedes mig at sende i går, til mig selv. Jeg får så efter et minut følgende meddelelse: "Serveren SMTP har ikke svaret i 60 sekunder. Vil du vente på svar i yderligere 60 sekunder?"
Når jeg svarer bekræftende her, og så gør det samme de næste 4-5 gange jeg får spørgsmålet, så går mailen faktisk igennem! Jeg skal altså blot svare ja til at vente i den tid det tager at klemme mailen gennem kablet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. september 2005 - 10:21 #10
så prøv at stille timeout på serveren.. i funktioner - konti - avanceret..

Mener blot at der er, som du kan se, flere faktorer der spiller ind.. hastighed på din forbindelse, modtagers mailboks størrelse(har man feks. fremaill hos tdc, er str. på mailboksen kun 2 mb, så vidt jeg husker), m.m.. du kan også lige checke om den står til" internetzone,mindre sikker, men fungere bedre" under funktioner - sikkerhed..O)
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 16:16 #11
Hvad med lige at ringe til din udbyder og spørge, hvordan man gør, når filerne er så store?
Eller: Pil billederne ud og gem dem i jpg. Så kan de blive ganske små, men stadig se smukke ud, når de når frem.
Da jeg begyndte med alt detteher, lærte jeg, at store billedformater var til flot fotoudskrift, men skulle de med mails, var det om at gemme i jpg.
Interessant og vigtig diskussion, denne, så lad os endelig fortsætte.
Avatar billede visto Professor
16. september 2005 - 22:31 #12
>hans-jensen: jo, jeg vil da ringe til udbyderen. God ide.
Mht. til dit forslag med at gemme billederne osv, så er det sikkert en udmærket ide. Men når der i min mailboks ind imellem havner en kæmpemail fra en af min kones kollegaer, en mail der skal videresendes, så påtager jeg mig ikke gerne "overarbejde" med at bearbejde materialet; det skal bare ekspederes i en fart.
Jeg bruger derimod gerne tid på at finde ud af hvorfor noget eller nogen forhindrer mig i at sende de filer jeg vil sende.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2005 - 12:48 #13
At sende store filer var for ganske få år siden en dødssynd, der fik enhver mailbox til at flyde over eller bounce. Når man kommer til at sende de meget store filer, ligger de jo BÅDE på serveren, der typisk kun kan rumme 10MB, og i ens egen udbakke. Så det er også en god vane jævnligt at tømme sin server. Klik på kolonneoverskriften "størrelse", og slet evt. de største først.
Så sent som i år blev jeg, stønnende på vej op ad en heftig Bornholmsk cykeluvenlig bakke, ringet op af en ven, der med stemmen i falset hylede, at der var et eller andet helt galt i hans mailboks, om jeg ikke lige ville se på den, og her var navn og password.
Det tog altså et par timer at komme hjem til feriehuset og pc-en, men synderen var netop en kærlig sjæl, der havde sendt for 6MB feriefotos rundt til vennerne. Så der blev bouncet lystigt, og bandet hedt rundt om i de små hjem. Jeg havde dejlig travlt. Det er sjovt at hjælpe sine venner, og man lærer selv noget af det.
Det er altid en god ting at gemme billeder, der skal nettes, i .jpg og zippe kæmpefiler med winzip eller andet. Zip er i det hele taget godt også hjemme på skrivebordet, hvis ens egen pc er lidt ældre og får åndenød fordi den er blevet for fed.
Hvordan går det visto?
Avatar billede visto Professor
18. september 2005 - 17:20 #14
>-bartfreak: jeg havde i første omgang overset din kommentar om at stille timeout på serveren, ændrede herefter fra 1 til 5 minutter. Under en test med at sende de store filer, hed det nu "Serveren SMTP har ikke svaret i 300 sekunder..." og så kunne jeg klare mig med at klikke vent en gang.
>hans-jensen: ja, også jeg har tidligere bandet over at folk ikke kan lade være med at sende en stribe kæmpebilleder fra deres højmegapixel kamera, men jeg skal ikke til at opdrage på min kones kolleger rundt om i verden; de er ikke så tekniske, så jeg skal blot lære at leve med så få ulemper i den anledning. Og nu hvor jeg har erfaret, at jeg rent faktisk godt kan sende større filer, og at OE ikke sætter nogen grænse, men at jeg blot skal vælge at vente, når jeg får beskeden "Serveren SMTP har ikke svaret i 60 sekunder...", så kan jeg fint leve med det.
Jeg er fuldt tilfreds med forløbet her, der viste sig at blive overraskende langt.
Jeg vil bede efry lægge et svar, da han rent faktisk forsynede mig et svar på det jeg godt ville vide.
-bartfreak skal også have lidt point for tippet om at stille servertimeout højere.
Jeg takker også hans-jensen for engagerede inputs. Når jeg vælger ikke at give point, er det fordi kommentarerne - uanset hvor nyttige de var - ikke var relevante i forhold til det jeg ønskede at vide.
Avatar billede visto Professor
21. september 2005 - 20:50 #15
>efry: Sidste udkald, hvis du vil have point: Læg venligst et svar.
Avatar billede visto Professor
28. september 2005 - 22:33 #16
Afslutter hermed.