Avatar billede imperten Nybegynder
15. april 2001 - 23:00 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Deling af harddisk

Jeg har brugt 16% af harddisken; i win98. Men vil nu gerne frigive cirka 10% til et d-drev, for at indlægge win2000 server.
Kan jeg være sikker på, at de 16% ligger i starten af disken; og at de 10% vil fragå c-drevet i slutningen; således at alt det jeg har liggende, stadig vil være tilgængeligt?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. april 2001 - 23:16 #1
normalt ville du skulle bruge fdisk til at partitionere din harddisk og derefter formatere så du mister dine data, men hvis du downloader partition magic, så kan du frit opdele din disk uden at slette data etc.

Her kan du downloade programmet:
http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=partition+magic&cn=&ca=10001
Avatar billede riversen Nybegynder
15. april 2001 - 23:18 #2
producentens hjemmeside:
http://www.powerquest.com
Avatar billede sutminmega Nybegynder
15. april 2001 - 23:44 #3
For at få dit Win98 til at ligge i \"starten\" af drevet skal defragmantere dit c-drev.
For at lave et d-drev skal du nok starte med genstarte din computer med din Win2000 cd i, tryk \"enter\" under opstarten, så kommer du ind under installtions programmet til Windows 2000, og det kan du bruge til at dele din hardisk op.
Og bag efter kan installere Windows 2000.
Men jeg tror ik du kan få det til at virke når du ligger Win2000 på en deling af dit drev, når det ikke er c-drevet du ligger det på, men selvfølgelig kan der jo ikke ske noget ved at du prøver, når du først har fået delt c-drevet.

Med venlig hilsen Daniel...
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2001 - 23:58 #4
riversen  det er kun en demo, som ligger på deres hjemmeside, den kan imperten ikke bruge, man skal bruge som min dosversionen af partition magic 6,0 eller 6,01 , når det drejer sig om windows 2000. Da de 16 % til windows 98 er taget så kan du rolig regne med at de ligger i starten af drevet, så det skal du ikke bekymre dig om. Jeg har f.eks. windows 2000 liggende først på min harddisk 3 GB.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
24. april 2001 - 21:16 #5
Andre muligheder Partionering med data på harddisk

http://www.lester.co.uk/ranish/part/

Eller måske her, med 30 dages fuld version

http://www.star-tools.com/partitionstar/english/

Men Win2000 Server ??? hmmm mon den sletter hele harddisken ved installation ? ligesom linux gør ved server installation.

Mvh. Blueyed1
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2001 - 00:40 #6
partitionstar går også under betegnelsen superFdisk, og det er en Fdisk så det batter, så hvis man vil bevare data, i forbindlese med opdeling af drev, så er det ikke måden. Hvis der i mod fdisk er kørt fast og ikke kan slette en partition, så er den perfekt partitionstar, men mon demo version virker fuldt ud? Windows 2000 server kan også dele disk op uden at slette, men den skal have greb omkring partitionerne fra starten af, eller er det ikke sikkert det bliver så godt.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
25. april 2001 - 07:57 #7
Ok >> kharder... man kunne jo også bruge fips, men det kræver nok at man lige sætter sig ind programmet (læser de readme- filer) der følger medFips hentes her :
http://www.jydeholmen.dk/HOWTO/PLIP-Install-HOWTO-10.html

HUSK LIGE :

1) Backup af harddisk
2) Udprint og læs diverse Readme filer vedr. FIPs

Avatar billede imperten Nybegynder
25. maj 2001 - 22:25 #8
Pardon. Jeg havde helt glemt dette her.
Tak for al jeres hjælp; men jeg tør nu ikke kaste mig ud i det, uanset.