Avatar billede renemi Nybegynder
14. september 2005 - 03:26 Der er 9 kommentarer

PC går kold i 3D

Min computer går kold (fryser og genstarter) når jeg kører det midste 3D grafik. Var sikker på det var bundkortet, da der kom en sort klat på printet på bundkortet under AGP porten, efter jeg havde haft den tændt. Efter det gad computeren slet ikke tænde. Så sendte jeg Bundkortet ind og skrev er AGP porten ikke virkede, men (for mig meget uforståeligt) de fandt ingen fejl på det. Jeg fik bundkortet tilbage og det virkede fint i 1½ time! Lige indtil jeg fik startet et spil, så begyndte den at gå kold igen. Jeg er meget sikker på de ikke har testet bundkortet med Spil men kun bootet op i Windows, desuden har de brugt Radeon grafikkort mens jeg har et Geforce (burde vel ikke ha betydning?).
Men ellers har jeg haft udskiftet: Grafikkort, Ram, Strømforsyning. Der er der ingen forskel at spore og alle virker fint. Og mit system og cpu bliver aldrig for varmt
Så mit spørgsmål er: Lyder det rimeligt at Bundkortet kan opføre sig sån?, eller er der fejl på CPU'en?. Eller hvad kan der ellers være galt?
Opsætning:
Asus k8N, nforce3, s754. 450w Strømf. Athlon64 3000+ POV Geforce 6800 GT. WD 360GD, Sata 36,7GB, 2xKingston DDR400, 512MB. Køler: NorthQ NQ3100 Silent Ice II, Socket 754
Avatar billede screem_brille Novice
14. september 2005 - 04:11 #1
lyder meget som et defekt grafikkort.
Avatar billede danzer Nybegynder
14. september 2005 - 13:16 #2
Den slags ting kan også opstå hvis din strømforsyning er for lille. - Moderne grafikkort er meget strømbrugende!
Prøv om du kan låne en stærkere strømforsyning et sted, og prøv det!
Avatar billede danzer Nybegynder
14. september 2005 - 13:18 #3
Oups - Nu ser jeg først at det er en 450 watt psu, men alligevel... Der er stor forskel på strømforsyninger - nogle yder ad H... til.
Avatar billede renemi Nybegynder
14. september 2005 - 14:01 #4
Jeg er meget sikker på det ikke er grafikkortet. Da jeg har testet med 2 andre grafikkort med fuldstændig samme resultat (geforce 4 Ti og Geforce 2mx) Og mit eget har siddet i en andens computer i en hel uge uden problemer. Jeg har også haft en anden strømforsyning i og der var det stadig det samme. jeg har også prøvet at sætte fsb ned, hjalp heller ingen ting.
Er meget forvirret efter hånden :/
Avatar billede renemi Nybegynder
14. september 2005 - 20:42 #5
Og nu blev jeg endnu mere forvirret... Lånte et gammelt Hercules prophet II ddr grafikkort. Og det virker fint i min computer... Mens mit eget samtidig virker fint i hans computer. Nogen der har en ide til hvad der er galt?? kan det være det gamle Hercules kort ikke bruger dele af AGPporten/bundkortet som de nyerer grafikkort gør?
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 11:13 #6
Du har da hlart varme problemer...
Om det er strømforsyning  , eller at cpu køleren er for dårlig , ved jeg ikke.
selve grafikkortet , bruger meget strøm , det gør cpu'en sådan set også , så de 450w du har burde være rigeligt, hvis du altså ikke har fyldt computeren helt op med masse af harddiske og masse af dvd rw og masse af lamper og blæsere. Nu er den cpu køler du har valgt ikke lige verdens bedste. Måske hvis kølepasta er fejl doseret , kunne jeg forstille mig at den kunne give problemer.
Mit foreslag er at næste gang at computeren fryser, og rebooter , så skal du gå ind i bios , og se temperaturen på cpu'en. den skal helst ikke over 60 grader.
denne køler er nok en af de bedste, den koster også 350 kr. ca. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432 (læs anmeldelsen)
Avatar billede mrrius Nybegynder
19. september 2005 - 14:59 #7
Ang. problemet med om du mangler strøm , så har jeg fundet dette link til en strøm regner, så kan du regne ud hvor meget strøm du minimum behøver:

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:03 #8
det som strøm udregneren ikke skriver noget om , er hvor mange ampere man har brug for i 12 volt. denne linki forklare om problemet med manglende ampere i 12 volthttp://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=2764
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:03 #9
brug for mere hjælp ?