Avatar billede lodbergs Nybegynder
13. september 2005 - 18:57 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm på bærbar - kan det være biosbatteriet

Hej alle

Jeg har en bærbar, der er gået helt i sort. Der kommer intet frem på skærmen når jeg tænder den. Jeg er dog ret sikker på, at det ikke er skærmen der er røget, da hd-en kort speeder op - men derefter fortsætter den ikke.
Jeg har søgt lidt her på forumet om lignende problemer og har set, at biosbatteriet har været nævnt et par gange. Derfor tog jeg mit batteri ud og fandt ud af, at det er helt dødt.

Tror I min døde bærbar kan skyldes et flat biosbatteri?

lodbergs
Avatar billede screem_brille Novice
13. september 2005 - 19:01 #1
nej det skyldes ikke dit BIOS batteri, virker den med en ekstern skærm ? ellers kan det være skærmens backlihgt der er defekt.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
13. september 2005 - 19:28 #2
jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste med en ekstern skærm. gør det senere.
Mit problem opstod i øvrigt, efter en besked om at filen ntfs.sys manglede......
Avatar billede danzer Nybegynder
14. september 2005 - 13:35 #3
ntfs.sys er en af de første filer der bliver indlæst før windows startes, og jeg mener at den bliver loadet kort efter computeren har læst i bootsectoren på harddisken.

Når en computer mangler ntfs.sys så er det næsten en sort skærm du får: der står kun at ntfs.sys mangler aller øverst.. Hvis din skærm så er indstillet forkert kan det være at denne besked ikke kan ses.

Men hvis det er det der er galt, burde du kunne se mere, hvis du prøver at starte op på den diskette - f.eks. dine installationsdisketter, som du alligevel skal have gang i når du skal genfinde ntfs.sys
Avatar billede lodbergs Nybegynder
14. september 2005 - 16:33 #4
jeg har forgæves forsøgt at boote via cd, men endnu ikke via disketter - det prøver jeg engang
Avatar billede mrrius Nybegynder
15. september 2005 - 11:19 #5
hvis det bare er nfts.sys , der mangler , så burde du i det mindste kunne se bios på skærmen.
nå men når nu fandt ud af at bateriet til bios er død , så har du vel skiftet den?
Loadet default i bios?
Avatar billede danzer Nybegynder
15. september 2005 - 11:46 #6
Hvordan tog du biosbatteriet ud, og hvordan fandt du ud af at det var dødt? - Og har du evt. udskiftet det med et nyt af samme slags.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
15. september 2005 - 18:41 #7
@mrrius: Jeg har netop skiftet batteriet, men det ændrede ikke på, at min skærm forbliver sort. Derfor kan jeg ikke rigtig komme ind i bios, men der er måske en anden måde at loade default?
Jeg har også for første gang forsøgt at boot med en diskette, men det lader ikke til, at der bliver læst på den.

@danzer: jeg skruede tastatur og resten af toppen af, hvilket gav mig adgang til motherboardet. Der fandt jeg bios batteriet og testede på en batteritester. Det var helt dødt. Har netop lige forsøgt med et nyt af slagsen, men det hjælp desværre ikke.

Er det mon muligt at sætte hd'en fra min bærbar til en stationær for på den måde at se, om det er hd'en der er stået af?
Avatar billede danzer Nybegynder
19. september 2005 - 10:01 #8
Selv om det var harddisken burde du kunne se noget på skærmen, så jeg tror hellere du skulle prøve at teste med en ekstern skærm, som mrrius har forslået!
Så vidt jeg husker er stikket på en 2 1/2" harddisk anderledes, men man kan bruge en adapter..
- At computeren ikke kan starte op på en diskette eller cd, behøves ikke at være ensbetydende med at computeren er syg - det kan som regel indstilles i BIOS om de skal bruges ved opstart eller ej. Og ældre bærbare kan sandsynligvis slet ikke starte på en cd.
Hvad er det for en bærbar: - Mærke, model, processor?
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 10:05 #9
danxer det var nu ikke mrrius som foreslog det, og ja interfacet på en 2.5" er et 44pins stik istedet fot det normale 40 pins stik (og det er fysisk mindr, de sidste 4 pins er til strøm), en adaptor kan købes eller en ekstern USB boks til 2.5" diske)
Avatar billede danzer Nybegynder
19. september 2005 - 10:08 #10
- Hej scream brille - en 2.5" usb boks er en dejlig ting.
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 10:12 #11
i sådanne tilfælde her er den en genial ting, også i tilfælde af datatab, er langt det bedste at arbejde med en "defekt" disk i en anden maskine, så ja en adaptor eller usb boks er well spend money ;)
Avatar billede danzer Nybegynder
19. september 2005 - 10:36 #12
Det er dog usandsynligt at det bare er en defekt disk, da der burde være en eller anden form for signal på skærmen, eller nogle beep koder ved opstarten.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
24. september 2005 - 13:19 #13
endelig har jeg haft mulighed for at tjekke med en ekstern skærm. Der kom intet billede på den eksterne skærm. Det lugter vel lagt væk af en ødelagt skærm eller noget på bundkortet der er brændt af......korrekt?
Avatar billede danzer Nybegynder
26. september 2005 - 09:47 #14
På de fleste bærbare er der en eller anden genvej på tastaturet før skærmsignalet bliver sendt til den eksterne skærm...
Men - Jo det du har fortalt om den lyder generelt som om der ikke er meget at gøre..
Avatar billede lodbergs Nybegynder
27. september 2005 - 13:49 #15
da jeg forsøgte var det med genvejstasten - æv æv.

nå jeg smider den til teknikker - har fundet en billig én, der kan give en diagnose for 300kr. Det prøver jeg.

Tak til alle for hjælpen. jeg deler lidt point ud.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:23 #16
Beklager at jeg ikk lige har fået delt point ud - skulle lige finde ud af hvordan man gør først. Det gør det hellere ikke nemmere, når man ikke har nogen pc.
Nå, men hvis mrrius og danzer lige laver et svar, så får i lidt point til samlingen.

tak for hjælpen alle mand
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 17:57 #17
jamen jeg takker da for jeg måtte deltage så *LOL*
Avatar billede lodbergs Nybegynder
09. oktober 2005 - 18:16 #18
hehe, beklager screem_bille - det gik lidt hurtigt så jeg overså dig i farten. Du svarer naturligvis også bare og får din velfortjente bid af kagen.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
17. oktober 2005 - 17:57 #19
jeg opfordrer Jer lige en ekstra gang til at skrive et kort svar så I kan få de point I fortjener
Avatar billede screem_brille Novice
17. oktober 2005 - 17:59 #20
svar.
Avatar billede lodbergs Nybegynder
17. oktober 2005 - 18:16 #21
nå, jeg fatter ikke helt det pointsystem endnu - så alle point røg til screem_brille.
Hvis I andre 2 svarer deler jeg lige lidt mere ud ;)
hygge
Avatar billede lodbergs Nybegynder
25. oktober 2005 - 10:04 #22
Lige en sidste opfording ;)

point til mrrius: http://www.eksperten.dk/spm/656843

point til danzer: http://www.eksperten.dk/spm/656842