Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 19:09 Der er 44 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til at linke?

Hej.

Først linket til hjemmesiden: http://www.grobari.dk/3/red

Jeg har opbygget siden via en index-php-side, mens undersiderne er *.inc sider.

Problemet går på at linke til de andre *.inc-undersider. Det duer ikke bare at linke alm. til fx. kampprogram.inc, da den så ikke loader menuen og logoet fra min index-side, men så kun viser kampprogram.inc

Nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre her?? Evt et script?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 19:11 #1
Smid din index.php
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 19:14 #2
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 19:15 #3
Koden.

Eller ville du have et nyt script til index-filen?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 19:41 #4
Prøv at gør:
include("/inc/kampprogram.inc");
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 19:46 #5
Kan du ikke linke til de andre .inc, som du includer de oprindelige .inc-filer?

Hvis du gerne vil linke til kampangeprogram.inc fra foo.inc - så include foo.inc vha: http://grobari.dk/3/red/index.php?sektion=foo - så bare http://grobari.dk/3/red/index.php?section=kampprogram

Ellers må vi nok se koden, ja.

--
pacroon
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 20:00 #6
Altså koden jeg har brugt på index-siden:
<?php include("index.inc");?>

Er det den I mener? Men jo jeg kan godt lige linke til de andre inc-filer.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 20:04 #7
Jeg tror ikke jeg forstår problemet.

Forresten - hvordan har du fået .inc-filerne til og blive vist som php-filer, og ikke viser selve php-koden? Var dit webhotel bare sådan?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 20:22 #8
Ligger alle filer i samme dir?
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 20:22 #9
Lad mig lige opsumere lidt igen.

Gå ind på websiden ( http://www.grobari.dk/3/red ) Prøv at trykke på ét af de første tre link som virker (dem uden *) Nu kommer I frem til en sort side, der i realiteten burde integrere sig på midten af min index-side, men som i stedet blir vist seperat.
Og jeg har blot linket alm. til fx. kampprogram.inc i FP, men det virker ikke sådan, så derfor må jeg skulle bruge et specielt script for at linke korrekt til mine underisder, så de dukker op i midtertabellen på min index-side, som en slags undersider, der hentet tekst og billeder på den konrete .inc-side.

Forstår I??
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 20:26 #10
*jakobdo: Ja, altså undersiderne ligger i samme mappe (der her hedder 3)

*gandso: Ehm, det kan jeg vidst ikke helt svare på. Tror bare det er mit webhotel der er sådan ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 20:26 #11
Vil du have indholdet i en tabel eller iframe?
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 20:31 #12
Iframe er fint nok. Så kan jeg jo altid ændret størrelse osv.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 20:34 #13
Så er det vel bare at putte en iframe ind i midten af dit design, og så åbne de sider du ønsker deri?
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 20:43 #14
ja men hvordan gør jeg det?
Skal jo have den til at åbne en bestemt side når jeg for eksempel kalder kampprogram-siden frem i midten??
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 20:48 #15
Du mener når du klikker på linket: Kampprogram, skal det åbnes i midten!
Hvis ja, så laver du en iframe ala:
<iframe name="midten" height="200px" width="200px" src="standard.php"></iframe>

Og linket skal så være:
<a href="kampprogram" target="midten">Kampprogram</a>
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 21:09 #16
hvad menes med standard.php? skal det forestille at være min index-side?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 21:13 #17
Nej, det er den side som åbnes når der endnu ikke er klikket på nogen knapper som åbner en ny side. (altså en standard side, default side...)
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 21:19 #18
okay.. så hvis jeg ikke allerede har en side ved navn standard.php, må jeg altså have det?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 21:22 #19
Eller du kan rette navnet til den side som skal være åben som standard!
Avatar billede kristjan Nybegynder
21. august 2005 - 21:27 #20
okay... Dvs.
Én indexside af php: Standard.php
Resten (undersiderne): .inc

Passer det?
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. august 2005 - 22:27 #21
Nej!
Du ved ikke hvad en iframe antager jeg?
Avatar billede dustie Mester
21. august 2005 - 22:29 #22
Håber jeg har forstået det korrekt.
Hvis du putter det her ind hvor du vil have indholdet fra .inc filerne vist på siden:

switch($_GET['page']){
  case 1:
    include('page1.inc');
    break;
  case 2:
    include('page2.inc');
    break;
  case 3:
    include('page3.inc');
    break;
  case 4:
    include('page4.inc');
    break;
  default:
    include('default.inc');
  break;
}

og derefter laver links i menuen sådan:
index.php?page=1
index.php?page=2
index.php?page=3
index.php?page=4
..osv.
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 20:19 #23
ehm... okay, og så ændrer jeg så filname page1, page2, page3 osv. til de originale navne (fx. kampprogram.inc, spillere.inc, stadion.inc osv.??)
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2005 - 20:22 #24
korrekt
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 21:01 #25
og så skal jeg vel også have flere linier ind imellem, da jeg jo har mange flere link end bare 4?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2005 - 21:10 #26
Du tilføjer bare:
case 5:
    include('page5.inc');
    break;
case 6:
    include('page6.inc');
    break;
osv....
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 21:12 #27
okay og så snart jeg har alle link samlet deri linker jeg til fx. kampprogram i menuen således:

index.php?page=1

eller..??
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2005 - 21:22 #28
Korrekt, hvis altså din case er som følger:
case 1:
include("kampprogram.inc");
break;
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 21:25 #29
okay... det vil jeg lige prøve, og vender straks tilbage igen med resultatet;)
Foreløbig mange TAK for din tålmodighed gennem denne længere proces :-)
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 22:19 #30
Avatar billede kristjan Nybegynder
22. august 2005 - 22:23 #31
Ser altså ikke helt ud til at virke. Hvad har jeg gjort galt? :-(
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2005 - 22:30 #32
Den kan ihf ikke finde den side den forsøger at åbne!
Bemærk den hopper fra:
http://www.grobari.dk/partizan/red
til:
http://www.grobari.dk/partizan/index.php?page=3
Når man f.eks. trykker på kampprogram.
Tjek lige din links igen.
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 14:11 #33
Præcis.
Hvad er det jeg skal ændre på?
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 14:58 #34
Der er jo også problemer midt på tablen. :-S
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 15:10 #35
Istedet for red hedder den nu
http://www.grobari.dk/partizan/index , så kan det være det blir lettere at løse problemet, da der jo linkes til index.php. Og den eksisterer altså nu.
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2005 - 15:30 #36
Husk at sætte <? og ?> uden om din kode...
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 16:23 #37
Er ændret nu. Men hmm... Hvad nu??
http://www.grobari.dk/partizan/index
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 16:25 #38
Nææh hov!
Det virker faktisk! Det er bare den første side der ikke gør ;-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2005 - 16:36 #39
Du har glemt at lave en standard side som hedder default.inc
Avatar billede kristjan Nybegynder
23. august 2005 - 16:50 #40
Sådan!
Langt om længe er alle problemer løst!

Jeg må endnu engang takke for den hurtige og yderst fleksible hjælp som I har givet mig herinde.

Jeg synes dustie og jakobdo har været en kæmpe hjælp ved dette problem, og derfor må det jo være noget nær en pointdeling.
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2005 - 16:59 #41
Svar!
Avatar billede dustie Mester
23. august 2005 - 22:32 #42
Du gør bare som du synes :-)

Håber det virker.
Avatar billede kristjan Nybegynder
30. august 2005 - 18:45 #43
forresten er der lige en ting mere...

Undersider såsom nyheder og så videre som inc.sider, hvordan linker jeg egentligt til dem??

Der vil jeg jo have et utal af mange .inc sider, som så skal integreres på samme måde som med menusiderne??
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. august 2005 - 19:23 #44
Enig!
Du kunne også lave en side som hed:
nyhed.php
og så kalde nyhed 1 med: nyhed.php?id=1
og så kalde nyhed 2 med: nyhed.php?id=2
osv...
Er du med?
Avatar billede kristjan Nybegynder
30. august 2005 - 19:55 #45
ahaa... okay...

Takker + point ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. august 2005 - 21:17 #46
På siden laver du så en sql i stil med:
$nyhedsID = mysql_escape_string($_GET['id']);
mysql_query("SELECT * FROM nyheder WHERE id = $nyhedsID");
osv...

Og tak for point!