Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 10:33 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Helt ny til MAC ca. 10 minutter

Jeg har lige fået anskaffaet mig en mac.
En Power Mac G4.... hvad betyder det? Hvis man skulle sammenligne med en pc, hvor stærk er en Power Mac G4 så?

Noget andet er... jeg har lige startet den op, hvad betyder en blinkende ikon på skærmen hvor det er en glad mand i en folder og et spørgsmålstegn i en folder?
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 10:40 #1
Det betyder at mac'en ikke kan finde systemfolderen... Det der skal til er at du starter maskinen op med ALT tasten nede... Nu får du en liste over alle de muligheder der er for at starte maskinen op. Prøv dette, og vælg den der ser mest sandynlig ud... Hvis dette ikke virker, skal du smide din OS CD i drevet, og holde C tasten nede mens du tænder den. Derved vil den starte en ny installation af dit operativsystem...
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 10:41 #2
Der er meget forskel på de forskellige G4'ere. Gå ind på http://www.apple-history.com/ og find den model du har og skriv det her...
Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 10:58 #3
Det kan jeg ikke lige overskue..... der står på den at det er en familiy: 5183. Den ligner dem der er under Power Mac G4 (Gigabit/AGP/osv. osv.)

EFter at have holdt ALT nede, kom der en menu med en rund pil og en pil til højre... Trykker jeg på den runde pil arbejder den lidt... trykker jeg på pilen til højre sker der intet.
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 11:02 #4
ok... der kommer ikke en mappe frem, eller en harddiske... hmm... det betyder sandsynligvis at din maskine er helt tom...
Hvis du fik nogle Cd'ere med da du købte maskinen med et operativsystem, så smider du den i, holder C nede mens du starter den op...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. august 2005 - 11:09 #5
Hvis du ikke fik CD'er med maskinen, kan du da altid installere Linux (her debian) på maskinen: http://www.us.debian.org/ports/powerpc/
Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 11:13 #6
Linux er out of the question.... jeg har nemlig ikke nogen cd'er.... det er en aflagt Mac som mit firma alligevel skulle smide ud... og jeg har ingen anelse om hvor cd'erne skulle være. Kan man skaffe sådan nogle?

Og kunne mine oplysninger bruges til at sammenligne med en pc? Så eg vidste hvor hurtig den var?
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 11:20 #7
for at kunne se hvad det er for en maskine skal vi gerne have installeret et OS på den. Det gøres på den CD vi skal finde til dig... Hvis duit firma ikke har en du kan købe/få, så kan du købe en ny med kodenavnet "Tiger" på apple.com, eller evt finde en ældre brugt til salg på macnyt.dk eller mediamac.dk. Jeg har set en brugt "Panther" til salg fornyeligt... Dette er et krav for at få maskinen op at stå...
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 11:25 #8
Den nyeste version fra apple.com koster 999 kr, mens en brugt (og ældre version) står til 400 på mediamac.dk
Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 11:25 #9
Jeg har så lige fundet ud af at endnu et krav skal stilles... nemlig en harddisk. Jeg går udfra det bare er en helt almindelig harddisk der skal.

Men hvis min søster har en Mac af nogenlunde samme kaliber, kan jeg så ikke låne hendes cd?
Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 11:29 #10
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 11:30 #11
ja, du vil godt kunne bruge CD'en, du skal bare være opmærksom på licenseringsregler osv...
En harddisk kommer lidt an på hvilken model G4 du har da der er forskel på indmaden af maskinen. Hvis du er i tvivl så ring evt til apple, så kan det være de kan slå dit serienummer op og fortælle dig hvad du skal ha...
Avatar billede huusom Nybegynder
17. august 2005 - 11:37 #12
Hvis der nu står 400Mhz/1M cache og 64Mb SDRam... men jeg går stærkt udfra der er mere ram i da den har været brugt af en grafiker.

Hvad svarer det til i pc sprog?
Er det lige over eller svarer den til en P3 800Mhz eller en P4 2.4Ghz???
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 11:42 #13
tja, mit bud vil nok være at det svarer til omkring 1GHZ i en PC-verden...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. august 2005 - 13:24 #14
Stor modstander af Linux, så undre det mig at du vil køre mac, OS/X er en UNIX klon.
Linux er en UNIX klon!

J;-)
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 13:43 #15
Det er vel bare et spørgsmål om abstraktionsniveau og smag...?!
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 13:51 #16
Det du spørger om hvad G4 betyder, så er det et spørgsmål omkring den chip maskinen er født med. Den ældste af slagsen hedder G3, så er der din G4 og den nyeste hedder G5. Det er IBM der har lavet chippen indtil nu, hvor Intel har overtaltet produktionen af chip'sne til Apple maskinerne. Derfor kommer den næste generation efter al sandsynlighed ikke til at hedde G6, men noget helt andet.......
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. august 2005 - 15:10 #17
ellers andet du skal ha en hånd med til?
Avatar billede huusom Nybegynder
18. august 2005 - 10:40 #18
Nej, det svarer mine spørgsmål.... nu skal jeg bare have anskaffet mig et styresystem.

Og hvad angår modstander af Unix.... jeg har lugtet til Unix og Linux ligesom jeg nu vil prøve at lugte til Mac, og derved vil jeg så se om Mac er noget for mig. Unix/Linux var ikke.