Avatar billede marx Nybegynder
12. august 2005 - 18:48 Der er 12 kommentarer

hvad siger i ?

Hey..

Gider ik så mange dikkedarer, så smedet lige det her sammen:

www.mortenmarx.com

Hvad synes i?

Har ikke sikke på at skidtet validerer, og den kan sikkert også se sjusket ud på en mac.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 18:54 #1
Den udretter da, hvad den skal, synes den er lidt kedelig, der kunne godt være ligt baggrundsfarve under teksten.
Avatar billede marx Nybegynder
12. august 2005 - 18:55 #2
Læste lige mit eget indlæg igen... retter lige!

Er ikke sikker på at skidtet validerer, og den kan sikkert også se sjusket ud på en mac.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 19:05 #3
Jeg har ingen probs. med sitet.
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 19:06 #4
Det validerer godt nok.
Avatar billede apo Praktikant
12. august 2005 - 19:20 #5
peet49 > Det er muligt, at siden validerer godt nok hos W3.org, men hos mig ser det godt nok weird ud (Hvilket tyder på, at der er et problem med HTML og CSS). Tekst og, den i øvrigt ALT for usynlige, menu ligger ind over det grønne og det grå område, hvilket ikke ser hverken godt eller hensigtsmæssigt ud. Det ser ens ud uanset, om jeg bruger IE eller FF.

Derudover mangler der noget indhold, før jeg kan bedømme siderne. Det eneste positive jeg lige nu har at sige er, at jeg godt kan lide den grønne stribe, der følger siden ned på links-siden.

Apo
Avatar billede marx Nybegynder
12. august 2005 - 19:24 #6
Apo:
Bruger du mac?
både i IE og FF ser sidens opbygning find ud her..
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 20:41 #7
Jeg kører IE 6 xp pro SP2 og har ingen problemer, hos mig ser det hele godt nok ud.
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. august 2005 - 21:04 #8
Den er jo ligefrem køn.

Skulle der ankes over noget skulle det nok være at du bruge over halvdelen af winduet til design, så der er ikke plads til så hulens meget tekst, og så at den vist er lavet til 640*400, det er lidt lille nutildags.
Avatar billede apo Praktikant
12. august 2005 - 21:27 #9
marx > Nope...

Win XP, SP2, 1024x768. Derudover bruger jeg henholdsvis IE 6.0 og Mozilla Firefox 1.0.4

Apo
Avatar billede apo Praktikant
12. august 2005 - 21:37 #10
Prøv at smække en fuld DOCTYPE-deklaration ind, f.eks.:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det kan have noget med det, at gøre...

Derudover bør du begynde at anvende styles, i stedet for at bruge de oldgamle tags som: width="" og height="" osv.

F.eks. kan <body background="grafik/bg.gif" > erstattes af: <body style="background-image:url('grafik/bg.gif');">

Dernæst kan du smide alle dine styles (style="") i et eksternt stylesheet. Derefter behøver du kun at rette dem et sted: i det eksterne stylesheet :-)
Avatar billede marx Nybegynder
12. august 2005 - 22:41 #11
Apo:
Tjek nu.. har sat din doc ind... Desuden er der anvendt ekstern sylesheet på siden, hvilket du også ville kunne se i kilden :-)
Udmiddelbart er <body background="grafik/bg.gif"> kortere end <body style="background-image:url('grafik/bg.gif');">, så hvad er den tekniske forklaring at style er bedre?

Jakoba:
Siden er såmen ikke lavet til en specifik skærmopløsning. Mit indhold fylder bare ikke så meget :-)
Avatar billede apo Praktikant
12. august 2005 - 23:28 #12
Samme resultat, ingen ændringer hos mig. Det er svært at sige hvad der så er skyld i det.

Det smarte ved styles (CSS) er, at du kan gemme dem i dit eksterne stylesheet, og dermed gøre din HTML kortere (Mindre kode pr side). Dernæst kan du hente dine styles ind f.eks. via:

Ekst. stylesheet:
.table {width: 700px; border:1px solid #000000; background-color:#FFFFFF; background-image:url('grafik/baggrund.png');}

index.html
<table class="table"><tr><td></td></tr></table>

'.table' kan du hente ind på alle dine sider, eller hvor du har behov for det (Og dermed style din HTML - kun fra ét sted, hvor du nu skal rette flere steder hvis du vil ændre noget!). Samtidig vil tags som width="" og height="" blive udskiftet om ? tid, og du vil derfor alligevel skulle omskrive din HTML til den tid.

CSS og styles kan bruges til en masse gode formål, som vil tage for lang tid at forklare her. Prøv evt. at kigge her: http://www.webtip.dk/typark/typark_index.php

Apo