Avatar billede sirlundgaard Nybegynder
30. juli 2005 - 13:16 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

To D-Link Switches, med 16 og 24 porte, hvad er forskellen?

Jeg sidder her og overvejer to switche, begge fra D-Link. Jeg er meget i tvivl om hvilken en jeg skal købe. Ikke fordi jeg ikke ved om jeg skal bruge 16 eller 24 porte, for jeg skal ikke brugfe over 16 stk. Problemet er om man få "mere med" med 24 stk-versionen eller om det generelt er samme switches, men bare emd forskellige port-antal. De to switches det drejer sig om er:

16 stk : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14134

24 stk : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14115

På forhånd tak for hjælpen!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 13:47 #1
det er, som jeg læser specifikationerne, grundlæggende de samme switche, ide 24 ports switchen tilsyneladende har noget support for stacking og administration af flere switche i større miljøer, en support jeg kunne forestille mig man også kunne få til 16 ports switchen ved en firmware upgrade, der står dog intet om dette.

Hvis du ikke har brug for mere end max 16 porte har du heller ikke brug for at håndtere flere switche sat sammen (stacked). og da ingen af de to switche er layer 3 switche for du faktisk kun flere porte ud af at købe den store
Avatar billede sirlundgaard Nybegynder
30. juli 2005 - 16:53 #2
lidt tillgæ, hvad betyder det der med layer 1, 2 og 3?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 16:59 #3
det er en reference til OSI modellens 7 lag. en almindelig switch arbejder på lag 2 og en smart switch arbejder på lag 3 og kan route via IP adresser. jeg finder lige et link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 17:01 #4
Denne artikle forklare forskellen på de forskellige netværkskomponenter og har også lidt  om forskellen på en lag 2 og en lag 3 switch

http://www.eksperten.dk/artikler/175
Avatar billede sirlundgaard Nybegynder
30. juli 2005 - 17:02 #5
your a mate!