Avatar billede rebuilder Nybegynder
20. juli 2005 - 10:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Den mest aggressive kobber-fjerner - hvad er det

Hejsa,

Jeg er igang med et projekt, hvor jeg skal ætse nogle kobberplader helt rene - hvórdan gøres det nemmest? - Med hvilket middel? - Og hvordan gøres det billigst?
Avatar billede rebecca Novice
20. juli 2005 - 10:56 #1
bearnaisesovs på dåse (set i tv, rent hjem)
Avatar billede rebuilder Nybegynder
20. juli 2005 - 11:12 #2
Kobberet skal fjernes (ætses) ikke rengøres...
Avatar billede gyraf Nybegynder
20. juli 2005 - 11:42 #3
Hvis du mener at-ætse-kobber-væk-fra-printplader, så er der flere muligheder - elektronikbutikker har som regel både jernklorid (sviner meget) og finætskrystal (ren, men dyr, og skal varmes lidt op). Brugsanvisninger er som regel inkluderede.

En effektiv men meget giftig metode er at bruge en blanding af 1/4del vand, 1/4del brintoverilte (stærk) og 1/2del saltsyre. PAS PÅ! Denne blanding er svær at styre, er exoterm (bliver varm, og accelererer) og udvikler overordentligt giftige klor-dampe. Kan absolut kun bruges udendørs og i medvind - og selvfølgelig med beskyttelsesbriller osv. Lav aldrig ret store portioner ad gangen.

Hvis det er af-fedtning du derimod mener, så er almindelig natriumhydroxid (NaOH, Afløbsrens) meget effektiv. Men pas også på her, det er noget stærkt skidt..

Jakob E.
Avatar billede rebecca Novice
20. juli 2005 - 11:48 #4
Rebuilder>>>Det er jo ikke det du skriver!!! (Jeg er igang med et projekt, hvor jeg skal ætse nogle kobberplader helt rene)

Mvh.Rebecca
Avatar billede rebuilder Nybegynder
20. juli 2005 - 16:28 #5
Beklager... Under kobberet er der glasfiber, og det er det eneste jeg skal bruge...
Avatar billede rebuilder Nybegynder
20. juli 2005 - 16:30 #6
Jacob> Jeg skal ætse 300 printplader - Vil det være uforsvarligt at lave det i én portion?

Ætser det alt kobberet væk, eller skal jeg også stå og skrubbe på det?
Avatar billede _et Praktikant
20. juli 2005 - 21:55 #7
saltsyre og 40% brintoilte - Det virker. du kan rode med blandingsforholdet.

Og hvis du varmer det lidt, virker det endnu bedre.

Jeg bruger det selv til at ætse print med, fordi det er hurtigere en FeCl og finætskrystal, men pas på tøj og andet, det forsvinder/bliver ødelagt
Avatar billede gyraf Nybegynder
21. juli 2005 - 07:10 #8
Rebuilder,

Den nødvendige mængde kommer an på hvor store de enkelte print er (faktisk mest på hvor meget kobber der skal opløses alt i alt).

Jeg kan ikke regne ud om du prøver at lave "rigtige" print, eller du bare vil have alt kobberet væk fra nogle print så du kun har glasfiberplader tilbage.

Hvis du lave rigtige print, giver det f.eks ikke mening at skrubbe?

Men Ja - blandingen fjerner alt kobber. Ingen skrubben nødvendig. MEN: PAS PÅ!

Jakob E.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
21. juli 2005 - 10:15 #9
ALT kobberet skal væk!

Jeg har hørt noget om at blandingsrækkefølgen ikke er irrelevant, er det rigtigt?

Kan der ske noget uventet såfremt det blandes forkert?

Jeg har indkøbt Saltsyre og 35% Brintoverilte (det stærkeste jeg kunne finde)

Er blandingsforholdet stadig det samme? (1/2, 1/4 og 1/4)
Avatar billede rebuilder Nybegynder
21. juli 2005 - 10:16 #10
... 30% Saltsyre
Avatar billede gyraf Nybegynder
21. juli 2005 - 13:17 #11
Det lyder helt rigtigt.

Bland (som ALTID) syren i til sidst!

Bland ca. ½ liter af gangen, og brug dette indtil det ikke vil fjerne kobberet længere på ca. 15 minutter eller så (det hjælper at bevæge badet). Tilsæt evt. lidt extra brintoverilte for at få det sidste ud af badet.

Jeg gentager lige: PAS PÅ! Denne blanding er svær at styre, er exoterm (bliver varm, og accelererer) og udvikler overordentligt giftige klor-dampe. Kan absolut kun bruges udendørs og i medvind - og selvfølgelig med beskyttelsesbriller osv. Lav aldrig ret store portioner ad gangen.

Husk at aflevere brugt syre på en genbrugsstation!

Jakob E.
Avatar billede rebuilder Nybegynder
21. juli 2005 - 17:39 #12
andre der vil have point?
Avatar billede _et Praktikant
22. juli 2005 - 15:31 #13
nope