Avatar billede goood Nybegynder
07. juli 2005 - 11:35 Der er 20 kommentarer

Skru ned?

Hej

Jeg har en nabo der brokker sig over støjen fra mit musik, hvilket jeg ikke kan se det store problem i. Men han truer med at gå til politiet. Han mener helt klart at det er forbudt at spille musik midt på dagen?

Nogle der kender til love og regler på dette punkt?

MVH
Michael
Avatar billede perj Nybegynder
07. juli 2005 - 11:44 #1
Ved ikke om du kan finde noget her, men min personlige mening er, at i skal være der beggo to.
http://www.familieadvokaten.dk/search/showresult.asp?src=/lovsamling/lejeloven2.html&val=støj
Avatar billede perj Nybegynder
07. juli 2005 - 11:46 #2
i skal være = i skal kunne være
Avatar billede perj Nybegynder
07. juli 2005 - 11:52 #3
Fandt lige denne her:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329175&_dad=portal&_schema=PORTAL
Avatar billede perj Nybegynder
07. juli 2005 - 11:52 #4
Må være et svar.
Avatar billede pallas Nybegynder
07. juli 2005 - 11:55 #5
Citerer:
"Nabostøj

Mange opfatter støj fra naboerne som en af de mere generende former for støj. Det kan dog være vanskeligt at gøre noget effektivt ved nabostøj som fx høj musik om natten, plæneklippere, husholdningsmaskiner, tramp hen over gulvet og lign.

Generende støj
Hvis generne fra fx høj musik i fri luft eller for åbne vinduer er for store, kan man henvende sig til politiet. Det gælder også for andre former for generende støj.

Klage over nabostøj
Hvis en nabo i en lejebolig fortsætter med at støje trods flere henvendelser, kan man henvende sig til beboerforeningen, der igen kan henvende sig til udlejeren. Bor man i en andels- eller en ejerbolig, kan man henvende sig til andelsboligforeningen eller grundejerforeningen. Man kan blive tvunget til at flytte, hvis man støjer meget.

Flere oplysninger
Lejeorganisationer kan rådgive om nabostøj. Derudover kan du læse pjecen "Nabostøj", der handler om, hvad man selv kan gøre for at sikre sig mod nabostøj. På Miljøstyrelsens netsted er der også mere information om støjforurening, og man kan altid kontakte Miljøministeriets Frontlinie, hvis man har yderligere spørgsmål.

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329175&_dad=portal&_schema=PORTAL
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 11:56 #6
jeg mener hvis du har vinduer og døre lukket udtil  skulle der ikke være noget problem MEN tænk lige på hvis det var omvendt HVORDAN ville DU så reagere :-)
den er lidt svær men vuder selv :-)
Avatar billede goood Nybegynder
07. juli 2005 - 11:57 #7
det skal også lige nævnes at jeg bor i et parasel hus, altså ikke en lejlighed, men altså, hvor der er en afstand af 10 meter hen til nabo'ens mur...
Avatar billede pallas Nybegynder
07. juli 2005 - 11:57 #8
Hehe >> perj, du var hurtigst der :-)
Avatar billede goood Nybegynder
07. juli 2005 - 12:00 #9
er der ikke noget med at man ikke kan klage over musik indtil et bestemt tidsrum? altså man f.eks. først skal skrue ned efter kl. 21?
Avatar billede sardinen Nybegynder
07. juli 2005 - 12:02 #10
Selvfølgelig må du spille musik om dagen :-)
Men hvis du spiller for fuld knald og for åbne vinduer og døre, kan jeg sandelig godt forstå at dine naboer føler sig generet. Og god musik kan være lige så god, uden at forstærkeren står på fuld knald.
Avatar billede pallas Nybegynder
07. juli 2005 - 12:06 #11
hvis det generer naboen er det ligemeget hvilken tid på døgnet det er. Man kan jo også - feks - anmelde hundegøen, og det sker også om dagen.
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 12:07 #12
ja du skal sørge for at dine vinduer er lukket og ikke efter klokken 21  så skulle du være sikker så kan han klage alt det han vil
(hvor gammel er hystaden  LOL )
Avatar billede hpo Nybegynder
07. juli 2005 - 12:36 #13
Besynderligt spørgsmål, synes jeg. Hvorfor forholder du dig ikke til, at han har et problem med at du spiller for høj musik? Lidt som PerJ skriver, skal I da være der begge to. Hvorfor kører på kanten af paragraffer mv. med risiko for at blive smidt ud, hvis du kan holde et rimeligt lyd/støjniveau, som I begge kan accepterer ?

Jeg havde en gang en underbo, som vist nok arbejde som tjener på en natcafe af en slags. Han sov om dagen og var aktiv fra klokken ca. 3 til jeg skulle op. Han spillede også musik, hvor bassen var meget gennemtrængende (ongo-bongo-musik, som P3 kalder det;-) Men vi fandt da ud af det ved at tale sammen om det - han kunne da godt forstå at hans musik var et problem, når andre skulle sove..... min pointe med denne lange historie er, at I må da finde et kompromis, som i begge to er enige i...... men det er bare min egen personlige mening.

/hpo
Avatar billede pallas Nybegynder
07. juli 2005 - 12:38 #14
hpo - "tummel up" (undskylder hvis det er spam)
Avatar billede tommyf Nybegynder
07. juli 2005 - 13:35 #15
>Hvorfor kører på kanten af paragraffer mv. med risiko
>for at blive smidt ud, hvis du kan holde et rimeligt
>lyd/støjniveau, som I begge kan accepterer ?

Man kan, mig bevidst, ikke blive smidt ud af et hus man selv ejer. Det kan vel max blive noget med dagsbøder så længe støjen fortsætter. Personlig synes jeg egentlig ikke, at musikken skal kunne høres i naboens have - hvis han kan høre det, når han har lukket sine døre og vinduer, er det for meget
Avatar billede goood Nybegynder
07. juli 2005 - 13:38 #16
hpo - selvfølgelig skal vi kunne være der begge 2. Men nabo'en har lagt et stykke papir, hvor der står noget om støj, det er en avis artikel, hvor der står at man har lov til at klage over den mindste støj, men kun når der er tale om lejligheder.

Nu er det sådan at vi bor i hvert sit hus og der er mere end 10 meter mellem vores husmure, så der må jo gælde nogle andre regler.

For når jeg spiller højt musik er mine vinduer lukket, netop for ikke at genere. Og lyden kan umuligt påvirke hans hus mur. Især da det bare er nogle alm. computer højtalere med sub. Og ikke et eller andet vildt anlæg der kan trykke igennem.
Avatar billede hpo Nybegynder
07. juli 2005 - 13:48 #17
Hvorfor klager han så ? Har han ikke andet at lave, eller ?????

Min pointe var egentlig at jeg tror I begge to kommer bedst ud over problemet ved lige at snakke sammen. Sig evt. til ham, at han har glemt et stykke papir inde hos dig, og hør om det er fordi han følger sig generet af din musik/spil-støj. Forklar ham det rimelige i, at du skal have lydniveauet som du har det, og aftal med ham, at han lige kan stikke hovedet ind over hækken og bede dig om at skrue ned (eller noget i den retning)

Jeg ville da helst have et OK forhold til mine naboer - og hvis nogle _reelt_ er generet af støj eller andet, må man da tage sig af det, synes jeg. Jeg siger ikke at du skal bøje dig, men at I må finde ud af hvordan I begge kan være der, uden straks at tale om paragraffer mv. Det er da helt ligegyldigt om man kan blive smidt ud eller få dagsbøder, eller hvad ved jeg.

Prøv eventuelt at spille musik som du plejer, når du spiller højt, og aftal med ham at du lige kan høre hvor generende det egenlig er i hans stue/soveværelse. Det er tit en god måde at angribe sådan et problem på.

/hpo
Avatar billede goood Nybegynder
08. juli 2005 - 11:26 #18
tak for svarne
Avatar billede goood Nybegynder
08. juli 2005 - 11:28 #19
hvorfor kan jeg ikke acceptere perj's svar?
Avatar billede hpo Nybegynder
08. juli 2005 - 12:02 #20
Hej Goood

Skriv gerne slutningen på historien her på E.

/hpo