Avatar billede jmc Nybegynder
24. juni 2005 - 10:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

tråløst for samling huse på landet.

Der der nogle som har erfaringer med trådløst interner som dækker ca. 1 km i landsby. Er der ikke besparelser af hente?
Tiscali tilbyder internet forbindelse hvor de er ligeglade hvor mange som tilslutter sig i den anden ende. Jeg har hørt om at man skulle kunne benytte en fællesantenne med små antenner etableret udenfor på hvert hus.

Er der nogle som har erfaringer at dele eller et link til nogle som gør i sådanne løsninger?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2005 - 11:12 #1
Det skal du nu ikke regne med. Tiscali hedder nu Tele2, og de skriver noget i retning af

"Tele2ADSL aftalen er personlig, hvilket betyder at ADSLforbindelsen [...] ikke må overdrages eller gøres tilgængelig for tredjemand udenfor husstanden, [...]"

Så du skal i hvert fald lede efter en udbyder, der tillader det, og det sker næppe nogetsteds for almindelig "husstands-ADSL" ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juni 2005 - 11:58 #2
Du kan sagtens få et abonnement, hvor du lovligt kan gøre dette. Det svare jo faktisk til hvad boligforeninger gør og i kunne jo bare slå jeg sammen i en internetforening.

Når rækkeviden skal være 1 km er i nødt til at bruge retningsbestemte externe antenner, men det kan sagtens lade sig gøre. Der er flere forskellige løsninger på markedet, og i kan selv sætte det op. det er økonomien der er styrende.

Hvis I selv vil binde an med opgaven bør I selvfølgelig starte med de huse der ligger længst væk og i skal vide at der skal være line-of-site mellem antennerne, dvs. ingen træer, bakker eller andre huse. El ledninger og andre strøm installationer kan også genere signalet meget
Avatar billede jmc Nybegynder
24. juni 2005 - 12:00 #3
Tak for svaret busserzone, men jeg håbede på at finde et link til hvor man kunne udstyret. Kan du hjælpe?
Avatar billede ierikk Nybegynder
24. juni 2005 - 12:12 #4
På lemvig egnen kører der en del af sådanne anlæg (nogle har kørt i flere år)
link til flere af dem
http://www.hygum-lemvig.dk/
http://www.bonnet-it.dk/
det her er vistnok lev. http://www.upgrade.dk/main.asp
jeg har hørt om at der i Thyborøn skulle være et anlæg med ca. 80 medlemmer
jeg har lidt matriale om et af anlægene, jeg vil gerne sende det til dig, hvis du lægger din mail adr. du kan evt. gå på min hjemmeside www.erikogco.dk og maile til mig derfra
Avatar billede ierikk Nybegynder
24. juni 2005 - 12:26 #5
en ven fortalte fornylig at http://www.1tegration.dk/
fra Års var ved at lave et tilbud på et trådløs net som det du spørger om
derud over har jeg kendskab til bl. a. efterskoler der med sådanne net
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. juni 2005 - 12:29 #6
<ierikk>: Jeg kunne også være interesseret i noget materiale - via min profil -> find min E-mail...