Avatar billede daque Nybegynder
17. juni 2005 - 12:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk problem, kun 128 gb

Hej!

Jeg har installeret windows 2000 på min computer.

Jeg har en maxtor 160 gb i, men windows viser kun de 128 gb af dem.

Jeg har kørt windows update.

Hvad skal jeg gøre, for at få de resterende gb frem? Kan huske, at man bare kunne ændre noget i regedit eller lign.

Tak for hjælpen, og huske at skrive dit svar, som et svar og ikke som en kommentar, så skal jeg nok afgøre, hvilke et af svarene, da gav mig løsningen.
Avatar billede des_84 Nybegynder
17. juni 2005 - 12:24 #1
Prøv og kør en checkdisk på den for at fejl om der er fejl i nogen af klyngerne.
Den har ikke været partitioneret før vel? ellers kan det være at den anden partition ikke kan ses fordi den ikke er formateret.
Sidste bud, prøv at installere driverne til dit bundkort hvis ikke det er gjort, kan være det har en limit hvis ikke de er lagt ind.

/Des_84
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2005 - 12:35 #2
Du skal slå support for LBA48 til. Finder lige et link.
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2005 - 12:35 #3
Avatar billede daque Nybegynder
17. juni 2005 - 13:00 #4
Oki!

Har fulgt vejledningen i linket.
Så jeg har oprettet en fil, der hedder LBA48.reg , med følgende indhold:

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]
"EnableBigLba"=dword:00000001

Og så importeret det til i reg.databasen.

Ska jeg så bare genstarte windows og så virker det?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2005 - 13:49 #5
Hej daque
Synes det er en god løsning fra jpvj - men probelemet skulle være løst efter SP2 så har du installeret f.x. SP4 skulle du kunne se hele disken i windows ref:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;305098

Forudsat at hele disken indlæses i Bios og gør den ikke det skal du opdatere din bios ?
Der alstå 2 forudsætninger for at se den i windows - 1 bios er opdateret og 2 du har min. SP2...ok?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. juni 2005 - 14:03 #6
... og nævnte ServicePack4 kan med fordel sakses fra
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Også rent sikkerhedsmæssigt bør (=skal) du have SP4 på din W2000 ...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. juni 2005 - 14:06 #7
<daque>: Hovsa - det var da det samme som din oprettede: http://www.eksperten.dk/spm/626495 - hvor der også blev nævnt SP4 for dig...

Hvad har du gang i ?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2005 - 16:15 #8
det kunne tyde på at brugeren stadig har problemet efter sp4 opdatering?

I det tilfælde skal du opadetere din bios - så skal vi lige kende navnet på bundkortet . brug gerne everest til at finde navn på bundkort og evt. bios opdatering http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5     Everest home edition
Avatar billede daque Nybegynder
19. juni 2005 - 17:40 #9
ehmm jeg har et asus A7V333 budnkort...
Avatar billede serverservice Praktikant
19. juni 2005 - 18:58 #10
http://www.download.com/Asus-A7V333-BIOS/3000-2098_4-10163288.html?tag=lst-1-11
har søgt flere steder for at finde en update , men det er vist en ældre sag og der var ikke noget at finde på asus.com - desværre.
Du kan opdatere din bios hvis filen her er nyere dato end din egen.

Jeg kan ikke helt garantere hvor langt den kan udvidde support af harddisk - da det er ældre dato bios og hardware. Der er en guide om bios på min hjemmeside www.dannyboyd.dk - er du i tvivl må du bare spørge.