Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. juni 2005 - 16:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skærmopsætning i DOS

Kære eksperten.dk

Jeg har problemer med min skærmopsætning i DOS. Eksempelvis når Windows kører i fejlsikret tilstand, når jeg vil køre et DOS-baseret program (eksempelvis gamle computerspil) mm.

Skærmen bliver "lille" (undskyld de u-tekniske termer, IT er ikke min stærke side) ;), dvs. den fylder kun et lille felt i midten af skærmen. Jeg har fået af vide at det kan skylde en fejl i min BIOS-opsætning. Jeg er ikke tryg ved selv at begynde at pille ved denne.

Jeg håber at få svar, på forhånd tak!
Med venlig hilsen
Ole Rahbek, Århus
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. juni 2005 - 16:37 #1
Det har intet med din BIOS at gøre.

Tast Alt+ENTER for at få et "DOS" vindue i fuld skærm.

Hvis du har en genvej til programmet, kan du også vælge at højreklikke på denne og vælge Egenskaber. På fanebladet Indstillinger kan du vælge "Fuld skærm". Så starter det op korrekt hver gang.
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
16. juni 2005 - 16:42 #2
Hej igen.

Og tak for svaret.

Men det er ikke et vindue som åbner, jeg har ingen problemer med at maksimere en DOS-promt. Men når DOS kører i fuld skærm er billede stadig "småt" og centreret i midten af skærmen. Det samme er tilfældet når jeg eksempelvis trykker F2 under opstarten af PC'en.

Vh Ole
Avatar billede gratis Nybegynder
16. juni 2005 - 17:59 #3
lidt ideér:

dosbox, en emulator, kig her http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

nu ved jeg ikke hvilket styresystem du har... men både win2k og xp har kompabilitets tilstand via et højre klik , på genvejen til programmet, under egenskaber.Jeg ka vælge fra win95 og opefter,måske en idé at prøve :)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2005 - 18:56 #4
Her er lige hvordan du enabler kompatibillitet i win2k http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;279792
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. juni 2005 - 19:01 #5
OK - så er jeg med.

Hvilken computer og hvilken skærm?
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
25. november 2005 - 13:38 #6
... orv lang tid siden.

Jeg gav op omkring problemet sidst og fik en (uautoriseret) IT-mand til at kigge på det - men UDEN held. Nu blev jeg igen opmærksom på problemet og kom i tanke om eksperten.dk . Jeg håber at der igen er en venlig sjæl som vil kigge på problemet (og undskyld!).

@jpvj: Jeg har en Dell Inspiron 500m bærbar. Jeg har Windows XP Home.

mvh Ole
Avatar billede ole-rahbek Nybegynder
29. november 2005 - 11:21 #7