Avatar billede vvsnamnam Nybegynder
10. juni 2005 - 11:56 Der er 8 kommentarer

googlespider m.m finder ikke alle mine sider

Hej derude!

Jeg køre netbutikken www.vvsworld.dk og jeg synes google´s spiderer drille lidt meget - de finder ikke alle mine sider!
På google vises kun ca. 400 sider hvorimod der vises alle ca. 4000 sider på msn.dk - hvad i h...vede er problemmet - jeg har følgende side der linker direkte til alle mine produktsider www.vvsworld.dk/sitemap.asp
Avatar billede keysersoze Guru
10. juni 2005 - 12:10 #1
et eller andet sted skal du da være glad for at du har så mange links, for der er en del fejl rundt omkring. En faktor er at siden kører i frames - en anden er meta-spam på din frame-side - en tredie at du på en del sider er meget dårlig til at bruge meta og title rigtigt (nogle steder er der intet sigende - og andre steder har du meta-description der fylder 16 linier) - en sidste ting er jeg nok ville lægge dit sitemap i menuen (evt bare i en noscript) og så også lave links til alle produkter og ikke bare kategorier.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 12:20 #2
Du kan også opnå en del ved at kikke på kodningen af dine links. Disse er meget typiske dynamiske, og google begrændser aktivt dybden at indexisering i dynamiske sites.

Dette gøres dels for at undgå at googlebot bliver fanget i uendelige loops og dels for at minimere den tid googlebot skal bruge i det enkelte site.

Du bør kikke på muligheden for at lave f.eks.

http://www.vvsworld.dk/Menu_ny.asp?kat=1502&realid=0&Kid=1502#1502

om til

http://www.vvsworld.dk/1502/Kid/1502.htm

eller tilsvarende. Google og andre søgemaskiner er dårlige til at håndtere alle disse specialtegn og bruger tilstedeværelsen af disse til at begrændse dybden. Ved at lave koden så linket ligner et almindeligt href link, opnår du at google indexisere i fuld dybde.

Sammenhængen mellem META, title og indhold på den enkelte side er meget væsentlig, og kan du indbygge søgeordet i linket også er det en fordel.

Sitemap bør laves så de ser så udynamiske ud som muligt og især links skal heldst være helt almindelige href links.

Som hovedregl bør du lave din linkstruktur med sitemap således at alle sider kan nås med max 3 klik med musen (index.htm er 1. klik, sitemap er 2. klik side er 3. klik) og alle dine sider bør have mindst 3 links der peger på dem idet en side der kun har et link ikke er væsentlig.

Hvis du kan få eksterne sites til at linke ned i dit site, så googlebot også oplever at komme ind i dit site dybere i strukturen, er dette en fordel
Avatar billede vvsnamnam Nybegynder
10. juni 2005 - 13:01 #3
Hej keysersoze,

Jeg ved godt frames er et problem - det er også derfor jeg har lavet siden www.vvsworld.dk/sitemap.asp - så google skulle kunne finde alle mine sider uden at skulle gennem mit frameset. Jeg har lagt sitemap.asp i noframe i default.asp skulle det ikke være ok!?
Jeg ved godt jeg har lavet meta-spam på min default side - dette er grundet at den side der ligger nr.1 på søgeordret "vvs" har dette meta indhold - så det er egentligt bare en "prøve" for at se må det skulle have en effekt eller ej.
Jeg bl.a. brugt programmet IBP 8.0 til at optimerer nogle undersidder f.eks. denne www.vvsworld.dk/vvs/vvs.asp - som er optimeret til søgeordret "vvs"

bufferzone

Jeg ved godt læst at googlebot ikke er glad for især "?" og lign. og også læst at man skulle lave om til "/" istedet men jeg kan ikke gennemskue hvordan ændringen laves uden at lave om på hele sitet!?!
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 13:15 #4
denne artikel giver dig nogle muligheder

http://www.eksperten.dk/artikler/136
Avatar billede vvsnamnam Nybegynder
10. juni 2005 - 13:48 #5
bufferzone - jeg tror jeg har læst din artikel for nogen tid siden.
Det som jeg gerne vil er at alle mine produktsider bliver fanget af googlebot - min default-side er egentlig ikke så vigtig da hovedparten er mine besøgende kommer ind på sidden via søgeord. Jeg har koden min produktvisningsside "show.asp" således at produkt navn bliver titlen på siden samt at produktbeskrivelsen blive description i metatag prøve linket her: http://www.google.dk/search?hl=da&q=Redan+Akva+Vita+vandvarmer&meta=
Jeg mangler bare at alle produktsiderne bliver fundet - jeg har også lave denne side www.vvsworld.dk/showindex.asp - hvori alle produkter bliver vist - linket dertil ligger i noframe på default.asp... hvad synes du til det!?
Avatar billede vvsnamnam Nybegynder
10. juni 2005 - 13:50 #6
og hvorfor finder msn siderne og ikke google?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 14:19 #7
fordi msn indexisere på en anden måde ned google. Google lever af links, antallet af externe links er den væsentligste factor for google når de skal beregne placeringen (det kalder pagerank hos google) for det enkelte site og enkelte side, derfor er google ret sårbar overfor hvordan botten betragter links. Hvis ikke google er rimeligt firkantede mht links risikere de at de bliver for lette at snyde,

linket dertil ligger i noframe på default.asp... hvad synes du til det!?> Det kan man sagtens gøre, jeg er bare ikke sikker på at du gør det rigtig, dels skal der være både en <NOFRAMES> og en </NOFRAMES>, den sidste kan jeg ikke lige finde, dels bør du lave indholdet mellem disse to som en almindelig flad html side med <head>, <Body> tags om det hele. Det er jo meningen af de browsere der ikke supportere frames skal kunne vise det der står mellem de to <NOFRAMES> tags.

Endelig bør du luge kraftigt ud i det meta spam som Keysersoze er inde på
Avatar billede keysersoze Guru
31. januar 2006 - 19:53 #8
lukketid?