Avatar billede pookie-muz Nybegynder
31. maj 2005 - 20:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvilke design-faktorer vil forbedre et websted?

Jeg mangler desperat hjælp til en it opgave jeg skal lave og ikke aner en dyt om!!!

Hvilke design-faktorer vil forbedre et websted med hensyn til layout og æstetik? Diskutionen må gerne gå i detaljer omkring fontyper, statiske og dynamiske elementer.

hjææælp....
Avatar billede triple-x Nybegynder
31. maj 2005 - 20:16 #1
kan da starte lidt, en god ting er altid at bruge sans-serif skriftyper til digitale medier.

Brugervenlighed er ligeledes en vigtig faktor hvis din målgruppe ikke er IT-nørder

Der kan snakkes om farvers betydning i flere år :) alt lige fra hvad de betyder til hvad de får folk til at føle når farverne ses.

Det var lidt at starte på, så er det jo bare at bruge google til at hive nogle gode informationer ned om det.
Avatar billede pookie-muz Nybegynder
31. maj 2005 - 21:21 #2
Tak for dit svar:0)
Men vil de sige at alt det der med fon-typer og det betyder farverne på siden? Og hvad betyder ætestik egentligt? Er det ik enkelthed?

Hilsen den mindre intelligente på design-området:0)
Avatar billede triple-x Nybegynder
31. maj 2005 - 21:54 #3
sans-serif vil sige de ikke har fødder, ligesom en times new roman, sans-serif vil ofte være en verdana eller en tahoma mm.

Farvernes betydning er svært at forklare, men det man ofte ser på er at om siden er i mørke triste grå og blå farver eller i friske gule orange farver, dette kan give 2 helt forskellige indgangsvinkler.

Blå kan både symbolisere tristhed men også seriøsitet, så derfor er der mange faktorer der spiller ind. Søg på google og der vil være masser af informationer om farver.

Æstestik skal jeg ikke lige gør mig klog på :)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
01. juni 2005 - 13:09 #4
Et websted, eller en hjemmeside har mange vigtige faktorer, når det gälder design, brugervanlighed og interraktion.

Det vigtigste er at din målgruppe (segment) kan forstå din hjemmeside. Kan de ikke det kan du starte forfra! Derfor finder du det korrekte segment fra start af, og derudfra opbygger din hjemmeside op efter deres färdigheder på Internettet. Alt dette forarbejde laver du via skitser uden alt "high-tech" grafik; altså bare en skitse af hvor menu, indhold og billeder findes på hjemmesiden.

Et segment er umeldbart ikke så svärt at finde, så länge segmentet er nogenlunde ens; Du skal bare tänke over hvilke personer, som besöger hjemmesiden. Der er lavet segmenteringsmodeller, som helt målrettet kan inddele alle mennesker i kasser, der fortäller 'hvordan de er' og 'hvad deres värdier er'; Kompas (gallup) og Minerva kan nävnes :) Dog skal disse segmenterinsmodeller tages med et gram salt, da udvikligen helt tiden ändres; Man kan godt segmenteres ned i flere kasser på én gang ;)

Når dit segment er fundet og deres Internetbrug også er fastsat, ligger du din grafik ovenpå dine skitser. Dit farvevalg og udtryk skal så indeholde et udtryk som dit segments värdier udtrykker. Har dit segment et andet syn på Internetbrug end fx. en IT-nörd skal du tänke over, hvilke ting du placeret på din hjemmeside; har segmentet overhovedet installeret flash? ved de hvad et popup-banner er og at det ikke er "virus" (kunne det jo godt väre i den värden, som vi lever i)? kan de läse din tekst og forstå den?

Ästetik er ikke så indviklet; Begrebet er afledt af det græske ord, «aisthesis» som kan oversættes med iagttagelse, fornemmelse. http://www.leksikon.org/art.php?n=712
På en hjemmeside skal du derfor göre opmärksom på hvad der er menu, indhold og frem for alt: hvad er klikbart. Skal du ud og köbe/låne böger om design-emnet kunne böger af/om Jacob Nielsen väre et godt bud.

Selve grafikopsätningen er en personlig sag for designeren. En grundidé kan väre god, men hver designer har hver sit personlige präg og kompetence indenfor grafik.

Dog har jeg nogle simple teknikker, som jeg synes en grafikopsätning består af:
- Luft: er det hele for samlet bliver man hurtig forvirret/forstyrret (alpha-omega!)
- Läseligt: undgå lange og indviklede tekster. Lav linjeafstand og overskuelige inddelinger.
- Kontrask: sort/hvid, firkanter/cirkler, lille/stor osv.

Jeg har sikkert glemt noget ;)

Med Venlig Hilsen
HMM10
Avatar billede hmm10 Nybegynder
01. juni 2005 - 13:15 #5
Et svar, hvis det kan bruges..
Avatar billede pookie-muz Nybegynder
17. juni 2005 - 23:31 #6
Tusind tak for hjælpen :0)

Smider du ikke også lige et svar triple x
, så i begge to kan få points :0)