Avatar billede fru-doom Nybegynder
29. maj 2005 - 16:42 Der er 11 kommentarer

Hjælp til Hostsystemer

hejsa. er der nogen der kan hjælpe mig ang. hostpaneler til linux, ex. ligesom cpanel. jeg har spurgt flere gange men ingen ser ud til at kunne  hjælpe mig.... Er der nogen der ude der ved noget. Jeg syntes at plesk er for dyrt at bruge og jeg hoster nemlig flere store sider, som dgerne snart må komme op og køre igen!!!! Programmet må gerne være grastis.
Avatar billede glass Nybegynder
29. maj 2005 - 17:04 #1
webmin ?
Avatar billede lap Nybegynder
29. maj 2005 - 17:04 #2
det er muligt at jeg er lidt dum, men hvad er et hostpanel? Det kunne tænkes, at du ikke får nogen svar, fordi der ikke er nogen som ved, hvad du spørger om?

Du kunne eventuelt fortælle lidt om hvad du har brug for - funktionalitet - i stedet for at henvise til et konkret program.
Avatar billede fru-doom Nybegynder
29. maj 2005 - 17:15 #3
Webmin kan jeg ikke bruge, da jeg har dårlige erfaringer med det... Ellers tak for forslaget....
Med hostpanel mener jeg: et webinterface hvor man kan oprette klienter og hvor klienterne selv kan gå ind og rette i oplysningerne på deres egen konti. de kan oprette databaser og emailkontier ect når domænet er tilføjet...
Det er sådan et gratisprogram jeg ønsker, da jeg finder plesk for dyr i brug.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
29. maj 2005 - 20:57 #4
Hvis du sender en mail til mig, har jeg et godt og billigt system til det. kasper (at) xternal.net
Avatar billede fru-doom Nybegynder
01. juni 2005 - 14:04 #5
kasper.h jeg har i mandags skrevet en mail til dig gennem xternal.net's hjemmeside med att. kasper. men syntes ikk jeg har hørt fra dig... men tjek den lige og send besked tilbage.
Avatar billede langbein Nybegynder
02. juni 2005 - 01:31 #6
Host panel er i prisipp web baserte grensenitt som brukes til remote admin, for eksempel cpanel. Sannheten er imidlertid at Cpanel er en mer eller mindre komplett distribusjon.

Hvis man skal få et "hostpanel" til å virkelig fungere så må det i virkeligheten bygges en hel distro rundt det, eller så blir det "som montert utenpå" elle webmin. Webmin er sansynligvis den beste innenfor denne "klassen".

Gratis distroer med innebygget admin panel som fungerer bra er sme server og clarkconnect. De kan godt gjøre jobben hvis man selv kan være admin men hvis man skal dele ut mange kontoer som "brugeradmin" så fungerer det nok ikke så bra. Sme er den mest "avanserte" løningen, mens Clarkconnect bygger på ny programvare og kjører hurtig.

Skal se om jeg finner link til noen av de rimelige kommersielle løsningene ..
Avatar billede langbein Nybegynder
02. juni 2005 - 01:35 #7
Confixx er enkel og rimelig, men kanskje litt begrenset i muligheter.
http://www.sw-soft.com/en/products
Avatar billede langbein Nybegynder
02. juni 2005 - 01:38 #8
Slik som mange hosting firmaer gjør det så kan man leie en ferdig konfig server, der det hele er satt opp riktig. Ellers så skal man installere/konfigurere det hele selv, og det er ikke helt like til.

Kan man bruke en løsning som Sme server eller Clarkconnect så er du oppe og kjører på meget kort tid og dette er gratis løsninger.
Avatar billede langbein Nybegynder
02. juni 2005 - 01:42 #9
Eller så er både sme og clarkconnect "redhat" i bunnen av det hele. Sme ble opprinnelig laget med utgangspunkt i 7.3 og Clarkconnect med utgangspuinkt i Fedora Core 2. (Men med alle Core 2 sine feil rettet opp.)
Avatar billede fru-doom Nybegynder
02. juni 2005 - 08:39 #10
det er fint nok, men der SKAL være MySql i programmet.
Avatar billede bamike Nybegynder
23. februar 2007 - 10:39 #11
man kan downloade en gratis version af cubepanel inde på www.cubepanel.com

bruger jeg.. men der er så de funks som ik virker vis man ik køber programmet som mail server og sådan.. men ftp mysql og phpen virker helt fint