Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 14:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

clr cmos med computeren tændt har skabt startproblemer

Jeg havde problemer med CPU-temperaturen fordi computeren var væltet og køleren havde revet sig løs (standard p4-køler). Så computeren begyndte at advare med beep-lyde når temperaturen var for høj. Jeg tog kølerblokken af rensede den og cpu'en, puttede artic-silver kølepasta på og satte køleren ordentligt på igen (Intel's kølerblokke er ret dårlige at få til at sidde ordentligt, men jeg synes nu den sidder fast).
Nu blev computeren tændt igen men den fortsatte med at advare om for høj temperatur... det tænkte jeg måtte være en fejl og clearede cmos ved hjælp af jumperen på motherboardet, jeg gjorde det dog forkert, nemlig ikke mens computeren var helt slukket, og det kan måske være grunden til næste problem: sort skærm under start. Nu beep'er computeren ikke lige når man starter den, men først efter ca. 40 sekunder (hvis beep'en skulle advare om temperatur burde den vel beep'e efter kortere og kortere tid hver gang man tænder, men det er altså konsekvent efter 40 sekunder). Man kan altså ikke se noget på skærmen og motherboardet (AG8 med display) tjekker ikke de ting det plejer at tjekke, der står bare kode 9.0. ("Complete uGuru initial process, AWARD BIOS take over booting job")...

-Hvad kan man prøve for at få billede på skærmen? (har tjekket skærmkort og skærmstik sidder i)

-Kan en "beep-warning" betyde at der er andet end temperatur-problemer?

-Hvad betyder kode 9.0. rent praktisk?

PS: har prøvet at cleare cmos rigtigt, dvs. med al strøm slukket og med masser af tid imellem clear og opstart...

-Nogen forslag?
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 14:37 #1
Du siger altså at du mens maskinen kørte, tog din jumper af og satte den over på det andet ben?????
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 14:46 #2
Ja, det mener jeg. Men jeg er helt sikker på at jeg kom til at tænde strømmen med jumperen på 2-3, istedet for at have den tilbage på 1-2 igen.
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 14:47 #3
Det jeg er interesseret i, er om maskinen kørte da du pillede din jumper af og switchede den rundt, for den kan smadre dit bundkort!
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 14:54 #4
Det er jeg ikke 100% sikker på om jeg gjorde, men det tror jeg. For jeg kan huske jeg læste i manualen at man ikke skulle gøre det mens computeren var tændt, og at der var en risiko forbundet med det. Hvad vil "smadre" mere bestemt sige?
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 14:57 #5
Man skal ALDRIG clear CMOS med jumper NÅR maskinen er tændt!

Det du skal gøre, er at slukke maskinen, pille strømstikket fra bagpå > flytte din jumper > sæt stikke i > tænd maskinen bare lige 2sek > sluk den > fjern strømstikket igen > flyt jumper tilbage > sæt stikket i igen > start maskinen. Så er CMOS cleared :D

Med smadret mener jeg dit bundkort er stået af
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2005 - 14:57 #6
Du har smadret din BIOS/bundkort og skal ud at købe et nyt bundkort.
Sorry - men man piller ikke ved hardwaren i tændte maskiner...
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 14:59 #7
så computeren skal tændes med jumperen i 2-3?
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 15:01 #8
Nej nej.

Pil strømstikket ud > switch jumper rundt > sæt stikket i > tænd PC som normalt bare 2 sek > sluk den > tag strømmen fra igen > sæt jumper tilbage > strøm på og start pc.

Virker dette ikke, er dit bundkort stået af :(
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 15:10 #9
Computeren kunne ikke tænde da jumperen sad i 2-3, men ellers gjorde jeg som du foreslog... computeren tænder med sort skærm som tidligere... dog har den ikke beep'et endnu (efter 2-3 min)... hvordan kan man mon få pengene tilbage for et bundkort som man bare har "brugt" på en lidt "uheldig" måde? :)
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 15:10 #10
Husk også liiige at få lukket dine gamle spørgsmål

http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=hmm_0&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Du har ikke lukket et eneste endnu!
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 15:14 #11
Puha, så skal du nok finde på et god historie, men prøv bare at forklare dem det ikke vil virke, så tager de det nok ind til test. Sig IKKE du har gjort som du har!!
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
17. maj 2005 - 15:17 #12
Naturligvis, tak for hjælpen...
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 15:20 #13
Så luk spørgsmålet som du skal med alle dine andre.

Ellers hjælper folk dig ikke
Avatar billede huset Praktikant
17. maj 2005 - 15:34 #14