Avatar billede herlufsen Nybegynder
15. maj 2005 - 22:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blå fejlskærme og genstartende computer

Hej Eksperter!

Jeg har en notebook, som ud af det blå er begyndt at te sig mærkeligt. Jeg har ikke installeret nye programmer eller ny hardware til den, men i går genstartede computeren pludseligt. Og siden har den kun drillet.

Den genstarter gang på gang - altid med en blå fejlskærm, og nogle gange går det så hurtigt, at det ikke er muligt at se, hvad grunden til genstarten er. Andre gange har jeg fået fejlen skrevet ned, og nogle af de forskellige lyder sådan:
Fejlen skyldes ntfs.sys
page_fault_in_nonpaged_area
og de tekniske oplysninger lyder således:
stop 0x00000050
(0xe204c97a, 0x00000001, 0xf76de4b4, 0x00000001)

En anden lyder:
memory_management
0x00000001a
(0x0000780, 0xc033c400, 0x8114e298, 0x13b8d2cd2)

En tredje:
irql_not_less_or_equal

Computeren kører meget ustabilt, bliver meget langsom, fryser når jeg vil hente Windows Updates, og går ned, når jeg tjekker med CheckIt - andre gange gennemfører den med CheckIt.

Jeg fik computeren startet i fejlsikret tilstand og scannet med Kaspersky. Den fandt enkelte vira, som den slettede. Inden Kaspersky var helt afsluttet genstartede computeren, og nu er der intet at gøre. Den genstarter, genstarter og genstarter. Den starter med muligheden for at vælge fejlsikret, fra sidste kendte konfiguration osv - men alt med samme resultat. En genstart.

Hvad gør jeg for at få computeren til at køre igen?
Kristian

PS: Styresystemet er WinXP, bruger Norton 2005 som firewall og virusprogram, og for et par dage siden kom computeren med en meddelelse om, at min BIOS burde/kunne opdateres. Dette nåede jeg ikke.
Avatar billede doublejoble Praktikant
15. maj 2005 - 23:20 #1
hej herlufsen

Jeg ville straks få taget mig en backup af filerne på disken. Det kan du prøve at gøre ved at tage harddisken ud af den bærbare og sætte den ind i en stationær computer som slavedrev.
Man kan købe en adapter, så det bærbare drev passer ind i en stationær pc.
Så kan du tilgå drevet som om det var et almindeligt drev.

Hvilket mærke drev har du og er der garanti på maskinen?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. maj 2005 - 02:24 #2
Som doublejoble siger er en backup nok på tide. Alle de ovenstående fejlmeddelelser er set før, og er sædvanligvis relateret til ramfejl. Hvis du kan holde den kørende længe nok kan du besøge http://www.memtest86.com/ og få hentet et program til at teste dine ram. En anden fejl kunne være en køler der ikke helt kan hvad den kunne p. g. a. støv eller alternativt er ved at blive syg. At skille en notebook er ikke helt nemt, men kan dog lade sig gøre, og du kan købe trykluft på flaske til rengøingen i enhver elektronikforretning.
Avatar billede herlufsen Nybegynder
16. maj 2005 - 09:26 #3
Hejsa!

Jeg har været så heldig at redde de vigtigste ting - banknøgler, dokumenter og sådan. Men det er vist umuligt at komme ind og redde mere.

Renser jævnligt køleren på computeren - og det er ikke længe siden sidst. Jeg prøver en gang igen, og vender ligeledes tilbage, når jeg har et resultat af memtest'en.

Indtil videre tak for gode svar!
Avatar billede lazjay Nybegynder
16. maj 2005 - 17:03 #4
irql_not_less_or_equal  har jeg haft. det kan være en hardwarefejl, der står en driver lige nedenunder den, når fejlen kommer, det har noget med den og gøre.

pagefault... det er vist noget med din ram?

men jeg syntes du skal prøve at afslutte virus-autoprotect, og se om fejlene holder op, evt. afinstallere.

prøv med nogle spywaretools.
Avatar billede herlufsen Nybegynder
18. maj 2005 - 11:46 #5
Hej igen - tak for de kompetente svar. Der bar absolut ingenting at gøre. Jeg kunne ikke få adgang til computeren igen, så jeg har ikke kunnet køre yderligere virustests, spywaretests osv... Tilsidst genstartede computeren under opstarten, og end ikke boot fra en winxp-cd ville den lade mig gøre.
Så nu er computeren sendt til rep - med en forhåbning om, at de udskifter de defekte dele. Eller ombyter..
Avatar billede herlufsen Nybegynder
18. januar 2006 - 18:08 #6
ingen svar, ingen kan få point. spm er lukket.