Avatar billede berton Nybegynder
09. maj 2005 - 11:10 Der er 4 kommentarer

Hvorfor rykker layout tables rundt i Dreamweaver?

Jeg har i Dreamweaver lavet en side med en top frame og en main frame.
Jeg har lavet en layout table i hver frame. De er samme størrelse i bredden og er begge sat til at være centreret. Når jeg så laver en layout cell begynder det hele dog at flytte sig. De der layout tables ændrer ikke størrelse, men er ikke helt centreret.
Nogen der har en løsning på, hvad der sker?
Avatar billede milandt Nybegynder
09. maj 2005 - 11:16 #1
Problemet kan nok løses ved at sætte sig ind i HTML-koden og lave de sidste rettelser der. Så har du kontrol over hvad der flyttes rundt og hvad der ikke gør.
Avatar billede miss-g Seniormester
09. maj 2005 - 14:12 #2
Kan det være fordi der kommer scroll bar i siden?
Avatar billede berton Nybegynder
09. maj 2005 - 22:58 #3
Ja, men burde de rykke sig af den grund?
Hvad kan man evt. gøre  ved det ?
Avatar billede miss-g Seniormester
10. maj 2005 - 02:25 #4
Er lidt i tvivl om hvordan det rykker sig - men se om det er fordi der kommer scrollbar. Og de kommer jo når siden er længere/højere end skærmen. Du kan jo lave selve baggrunden højere på alle dine sider - så der altid er scrollbar eller lave siderne i samme højde - holde dig inden for størrelsen, så ingen får scrollbar.

Alternativt kan du bruge en iframe i stedet. Hvis det er menuen du vil undgå at lave på alle sider, kan du også vælge at lave en template. Man laver første side med menuen og det hele. Så laver man en rediger-bar zone, og det vil så være der hvor indholdet skifter, resten bliver genbrugt. Når man har lavet f.eks. 30 sider og finder ud af man skal rette noget i menuen, så behøver man ikke at rette den manuelt på alle 30 sider, men kan nøjes med at rette det på sin template - og så opdateres alle 30 sider automatisk og bliver rettet.

Kan hjælpe dig yderligere med både Iframes og Templates i Dreamweaver. Og hvis du er i tvivl om hvad der rykker designet, kan det være en god idé at lægge sitet ud, så vi kan se om det er det der er galt ;-)