Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 13:09 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Smoothwall kan ikke ses fra anden maskine

Jeg er ved at lege lidt med en gammel pc hvor jeg har installeret smothwall 2.0 express og prøver febrilsk at sætte den op, men jeg kan ikke finde firewall pc'en fra min xp-maskine.
Hvis jeg bruger et almindeligt rj-45 kabel fra xp-maskinen til firewall så kommer ikonet ingen forbindelse frem nederst i højre hjørne.
Så har jeg prøvet med et krydset rj-45 kabel fra xp-maskine til firewall men heller ikke her kan jeg finde den dog forsvinder ikonet.
Jeg er selvsagt ikke nogen ørn til netværk men har lidt forståelse for hvilke ip'er der er lokale og hvilke der er globale og sårn.

Jeg prøver at kontakte firewall fra xp-maskinen via browser mozilla suite 1.7.6

Der er installeret BitGuard firewall på min xp-maskine.

Lidt hardware:

Firewall maskine: Netkort 2 stk realtek fra stofa

xp-maskine: Netkort onboard nvidia

Kabel modem: Surfboard sb3100

ISP: Stofa
Avatar billede birkemose Nybegynder
08. maj 2005 - 13:33 #1
De to netkort styrer hhv. ind og udgående data, du har muligvis forvekslet de to kort i firewall'en.
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 14:09 #2
Det slog også mig men jeg har byttet om til ukendelighed. :-)
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:00 #3
Det kabel du bruger er du sikker på at det er krydset??
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:01 #4
Lav evt. en test mellem 2 andre maskiner.
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:08 #5
edske>> Jeg har to kabler hvoraf det ene er krydset hvilket jeg er sikker på fordi jeg kan spille lan med en anden pc en af mine bekendte har.
Jeg har desværre ikke mulighed for at teste på andre maskiner - jeg har kun 2.
Men SKAL jeg bruge et krydset mellem xp-maskine og firewall eller skal det være et almindeligt kabel?
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:12 #6
Har du kørt setup i smoothwall og assignet dem til henholdsvis rød og grøn netkort. Det kunne jo være at den nekort som du bruger ikke kendes af smoothwall..
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:19 #7
De er assignet men ip'erne er jeg ikke helt sikker på om de er de rigtige.
Med krydset kabel får jeg en ip som hedder 169.254.104.237 - men det er min egen når jeg spiller over lan med krydset kabel. Jeg har assignet firewall til 192.168.0.1.

For en ordens skyld vil jeg gerne lige vide om det er et krydset kabel jeg skal bruge mellem pc'erne???
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:26 #8
JA det er et krydset kabel som du skal bruge imellem 2 pc´ere også hvis du skal koble 2 switche sammen skal det være et krydset kabel. Patchkabler bruges når du skal koble et pc op til en switch.

IP 169.254.104.237 er en ikke eksisterende ipadresse og når assigner den netkortet når den ikke får en automatisk f.eks igennem DHCP, prøv at hoppe ind i din smoothwall og aktivere DNCP, den ligger altid enten på det grønne eller orange netkort. Men du hår nok 2 stk. i? Når du så får en IP f.eks 192.168.0.2/255.255.255.0 har du fundet dit grønne netkort på smoothwallen lav så en mærke så du altid ved hvilken kort det er. Så kobler du din Internetforbindelse op til det røde netkort. Hvilken internetudbyder bruger du??
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:29 #9
isp: Stofa

Og jeg prøver lige det du nævner...
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:30 #10
Så skal det røde være sat til at modtage en ip med DHCP, dette opsættes også i setup i smoothwall.
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:33 #11
Jeg har sat op med rød/grøn men kan ikke finde noget der hedder DNCP
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:36 #12
dhcp :-)
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:36 #13
Når du logger ind som setup bruger skal den være en menulinie i den første menu som hedder DHCP server configuration..
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:37 #14
Så skal du bare lige klikke enabled af og vupti er dhcp serveren sat op.
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 15:37 #15
genstart derefter maskinen..
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:40 #16
nåeh undskyld - den har hele tiden været sat op...
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 15:46 #17
DHCP er sat op sådan her:
Start adress: 212.10.10.20
end adress: 212.10.10.20
Primary dns: 212.10.10.3
Secondary dns: 212.10.10.4
Domain name suffix: signon.stofanet.dk (det hedder stofa's dhcp server)
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 16:03 #18
Men det røde har jeg jo sat op som PPPoE og ikke DHCP er det forkert?
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 16:42 #19
Jeg er tilbage ved 19-tiden...
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 17:17 #20
Den røde skal stå til dhcp og dine ipadresser er helt forkerte i DHCP konfiguratioenen på det grønne kort. Hvis du læder på Stofas side bruger de DHCP( http://www.stofa.dk/showpage.php?conid=95&menuid=118&parentid=4&subparentid=12 )
Den skal hedde dette istedet for.

Start adress: 192.168.0.2
end adress: 192.168..254
Primary dns: 192.168.0.1
Secondary dns: ingenting
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 17:19 #21
ups

Domain name suffix:valgfrit, f.eks efternavn.dk (bruges kun internt på nettet)
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 19:03 #22
"end adress: 192.168..254"  - mangler der ikke et ciffer i adressen?
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 19:08 #23
Hvad så med DNS og Gateway information i network configuration?
Er det samme ip'er som ovenstående?
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 19:39 #24
jeg gætter på at det manglende ciffer er "0".
Netbios og microsoft netværk skal ikke være aktiveret vel?
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 19:55 #25
Nu kan jeg logge af og på stofanet, men stadig ikke kontakte smoothwall
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 20:02 #26
du skal skrive i en browser

hhtps://192.168.0.1:441

for at kontakte smoothwall..

Og ja det er et 0 som der skal stå.

Gateway og dns er den adresse som dit grønne netkort har
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 20:03 #27
Men du for automatisk tildelt dns og gateway igennem dhcp
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 20:22 #28
https://192.168.0.1:441 ,, sorry det er selvfølgelig https://
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 21:24 #29
Så er jeg her igen!
192.168.0.1 er det ikke den ip der er tildelt DNS?
Anyways jeg har kontaktet smoothwall via 192.168.0.2:81, men desværre stødt på endnu en forhindring: For at opsætte firewallen og overhovedet komme videre end startskærmen bliver jeg bedt om at indtaste et brugernavn og et password. Passwordet har jeg men brugernavnet ved jeg ikke lige.
Derfor genindstallerede jeg da bare lige smoothwall og satte den op så meget jeg nu kan fra maskinen den er på i håb om at jeg i glemsomhed havde indtastet et brugernavn et eller andet sted men nej.

Derfor ville jeg sætte pris på hvis du kunne fortælle mig hvor jeg skal få brugernavnet fra.
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 22:21 #30
Når du installare smoothwall opsætter den automatisk 3 brugernavne, root, setup og admin.

root er det samme som i windows(administrator)

admin kan kun bruges når du logger ind over web ( https://192.168.0.1:441 ) og det er port 441 du skal bruge og ikke 81.

setup, siger sig selv.
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 22:23 #31
Så du skal logge ind over web med admin

Du kan kun få fat på smoothwall over web i første gang og det er det grønne netkort( 192.168.0.1/255.255.255.0)
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 22:28 #32
jeg tror du forveksler noget med dns´en

de eksterne DNS servere får det røde netkort og det grønne netkort fungere som intern DNS server .. Derfor skal DHCP DNS´en være den samme som det grønne netkort...
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 23:11 #33
Du skrev kl. 17:17:57 at jeg skulle bruge ovenstående ip som dns og tildele det grønne kort 192.168.0.2!
Jeg kan ikke logge ind på smoothwall med 192.168.0.1!
Men nu er jeg inde og næste så kommer næste forhindring.
Jeg kan ikke komme på internettet.
Desuden er der nogle ting jeg ikke kan konfigurere mens rød er aktiv.
Kan jeg slå den fra?
Avatar billede damm_ Nybegynder
08. maj 2005 - 23:21 #34
"Men nu er jeg inde og næste så kommer næste forhindring." - det er sent.

Der skulle have stået: Men nu er jeg inde og så kommer næste forhindring.
Avatar billede edske Nybegynder
08. maj 2005 - 23:35 #35
der skal ikke skrives nogle ipadresse på det røde kort, det får den automatisk.

Du skal kun skrive ip på det grønne og i dhcp konfigurationen og det er sammme ip.
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 00:09 #36
ja ja det er jo også det jeg gør bortset fra at der i DHCP ikke er nogen Default Gateway.
Men jeg kan fortsat ikke komme på internet bortset fra Stofa's logon skærm ( http://212.10.10.20/index.php ) .
Og hver gang jeg skifter mellem at prøve smoothwall på nettet og så gå på nettet med min pc så kommer stofa med en besked om at jeg kun kan have een pc logget på ad gangen. :-)
Men hul i det. Noget i opsætningen af smoothwall blokerer for internettet.
Avatar billede edske Nybegynder
09. maj 2005 - 08:08 #37
Du skal registrere smoothwalls røde netkort hos Stofa... Kender ikke Stofa så godt men der må da være en slags registreringsside???

Kigger lige på Stofa om jeg kan grave noget frem..
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 11:53 #38
jamen kortet er det selv samme som montøren havde med i sin tid da jeg fik internet.
Jeg har skiftet netkort et par gange uden problemer.
Det med at logge ind og ud og kun have een pc på stofa ad gangen er ikke noget problem - det er kun når jeg skifter mellem at gå direkte på nettet og gå via smoothwall på nettet at jeg skal logge det pågældende kort/maskine på.

Men nu virker det - i hvert fald i nogle minutter så skal jeg omkonfigurere grøn og dhcp til andre ip og genstarte begge maskiner.
Følgende er pasted fra en "ipconfig /all" i cmd og virker i et stykke tid:

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 12:01 #39
Det skal siges at jeg har konfigureret smoothwall som følgende:

DHCP:
Start adress: 192.168.0.1
  end adress: 192.168.0.254
Primary DNS : 192.168.0.2

Grønt kort:
Adress settings: IP: 192.168.0.1  Mask: 255.255.255.0

DNS og Gateway settings:
Primary DNS: 192.168.0.2
Default Gateway: 62.107.31.254 (som er en stofa ip - uden den ingen forbindelse)
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 12:03 #40
Hvis man så sammenligner ip'erne i de to ovenstående kommentarer fra mig så kan man (læs: jeg) undre sig meget over dns og dhcp ip'erne
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 13:30 #41
Nu fik jeg den til at køre i godt 45 min hvorefter den lukker for alt.
Så har jeg byttet om på DHCP og DNS ip (hhv.192.168.0.1 & 192.168.0.2) og så kører det igen indtil videre.
Jeg har genstartet og kører "ipconfig /all" og får denne melding:
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.254
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2

Men det virker lige nu...
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 13:35 #42
I DHCP konfigurationen i smoothwall er der to indstillinger der hedder Default lease(mins) og Max lease(mins) som er indstillet hhv. 60 og 120.
Dem skal jeg ikke pille ved vel?

I Web proxy i setup i smoothwall har jeg nu skrevet: Hostname: signon.stofanet.dk  Port:80  for at se om det skulle have noget med det at gøre at forbindelsen bliver cuttet.
Avatar billede damm_ Nybegynder
09. maj 2005 - 13:47 #43
Vil det gavne eller ændre noget hvis jeg giver grøn og rød statisk ip i DHCP (opsætning via browser)?
Jeg har allerede givet min pc statisk ip - 192.168.0.254

Bær lige over med mig hvis jeg goofer lidt rundt og spørger meget - men dette er uudforsket område for mig... :-)

Jeg bliver nød til at passe mit arbejde - er hjemme omkring midnat...
Avatar billede edske Nybegynder
09. maj 2005 - 16:26 #44
Kan du ikke skrive til mig nøjagtig hvad du har konfigureret på det røde og på det grønne??

jeg kan evt. lægge nogle screendumps ud til dig så du kan se hvordan det bør se ud...
Avatar billede damm_ Nybegynder
10. maj 2005 - 12:39 #46
DHCP:
  start: 192.168.1.1
    end:192.168.1.99
Pri DNS :212.10.10.3

Green: som dit billede

red  : Som dit billede

DNS og Gateway settings in Network:
Primary DNS: 212.10.10.3
Gateway: 62.107.31.254

Stofa skal lige lave lidt i nat...
Se evt dette...

http://212.10.10.20/index.php

Så jeg får tidligst tid onsdag aften sent.
Men det virker.
Jeg er nød til at angive stofa's dns servere i dhcp og
DNS og Gateway settings in Network ellers virker det ikke.

Her er resultatet af ipconfig /all:

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.99
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 212.10.10.3
Avatar billede edske Nybegynder
10. maj 2005 - 13:18 #47
Det fungere nu ikke???

Jeg kan ikke komme ind på http://212.10.10.20/index.php
Avatar billede damm_ Nybegynder
12. maj 2005 - 00:15 #48
Yes - it works!
Det har hele tiden været de dns adresser der har drillet, hvilket også forklarer hvorfor jeg kunne logge på hos stofa som ovenstående link netop er til og ikke www-adresser.
Nej stofa har de sidste 36 timer lavet lidt her og der - sikkert fordi de opgraderer de forbindelser der endnu ikke har 4mb/s som jeg fik d. 1 maj i stedet for 2mb/s.
Smid et svar og du vil modtage point.
Mange tak for hjælpen og tålmodigheden.
Avatar billede edske Nybegynder
13. maj 2005 - 09:41 #49
Det var godt at høre....